השקיעו
בעיתונות עצמאית
  • אודות
  • צרו קשר
יום רביעי, דצמבר 3, 2025
לתמיכה בכל סכום
המקום הכי חם בגיהנום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • חם
  • דעות
  • תחקירים
  • מגזין
  • וידאו
  • פרויקטים
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה בכל סכום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה

אין יותר גיבורים: פתאום הם הילדים של כולנו

צרכנים נבונים לא מתים במלחמות

דני גוטוויין ❘ דני גוטוויין
25/05/2015
| מגזין

משנים כיוון! במקום לצרוך תקשורת שמוכרת אותך, הגיע הזמן להשקיע בעיתונות עצמאית שעובדת אך ורק בשבילך


א.

הנסיגה מדרום לבנון בשנת 2000 עיצבה מחדש את תפיסת הביטחון של הישראלים. אהוד ברק, אדריכל הנסיגה, הגדיר את התפיסה החדשה "וילה בג'ונגל". מאז מוביל היגיון זה את השיח המדיני-ביטחוני הישראלי ודוחק לשוליים את הגישה הנגדית הקוראת למשא ומתן עם העולם הערבי בכלל – "היוזמה הסעודית", למשל –  ועם הפלסטינים בפרט. על עומק השפעתה של תפיסת ה"וילה בג'ונגל" עשויה להעיד העובדה שהיא משמשת, ולא במקרה, השראה לפתיח של "ארץ נהדרת".

דימוי ה"וילה בג'ונגל" מדגיש את היותה של ישראל אי של אירופאיות, יציבות ושגשוג הנאבק לשמר את עצמו במזרח הילידי, האלים וההפכפך. המסקנה מתיאור המזרח התיכון כג'ונגל פרוע ובוגדני היא שאין בו ערך להסכמים מדיניים, ולכן הגנה על שלומה של הווילה דורשת מיושביה צעדים חד-צדדיים.

ההיגיון החד-צדדי של "וילה בג'ונגל" הנחה את הנסיגה מלבנון במאי 2000, ואת תפיסת "האין פרטנר" שצרב ברק בתודעה הישראלית כחודשיים מאוחר יותר, לאחר הכישלון – הצפוי – של ועידת קמפ דייוויד עם הפלסטינים.


הפרשנות המקובלת תולה בגל הפיגועים שחוללו הפלסטינים לאחר חתימת הסכמי אוסלו את החלחול המהיר של תפיסת ה"וילה בג'ונגל" לתודעה הישראלית, ואת ההגמוניה שרכשה הגישה החד-צדדית. על פניו, נראה טיעון זה משכנע. נסיגת צה"ל מחלקים בגדה המערבית וברצועת עזה, בעקבות הסכמי אוסלו, נענתה בגל טרור רצחני. רוב הישראלים הגיעו למסקנה שאין טעם בהמשך המשא והמתן עם הפלסטינים ויש לנקוט תחתיו צעדים חד-צדדיים.

לפי ההסבר הרווח, תפיסה זו הנחתה את מדיניותו של ברק שהובילה לנסיגה מלבנון, לכישלון ועידת קמפ דייוויד וגם להתנתקות מעזה וצפון השומרון ב-2005 שיזם אריאל שרון. כולם כאחד חיזקו את בלעדיותו של עקרון החד-צדדיות.

ואולם, פרשנות זו לקבלה של היגיון הווילה בג'ונגל מעוררת תמיהה: בשלושת העשורים שקדמו לנסיגה נהגה ישראל באופן הפוך. היא הגיבה למתקפות צבאיות וגילויי אלימות מצד מדינות ערב והפלסטינים בנכונות גוברת לנהל משא ומתן כדרך להשגת הסדר. כך מיד לאחר מלחמת יום הכיפורים (1973), למרות הקורבנות הרבים, פתחה ישראל במגעים עם מצרים שהבשילו להסכם השלום שחתמה ממשלת בגין (1979).

כך לקראת תום האינתיפאדה הראשונה, שגבתה את חייהם של כמאה ישראלים, השתתפה ממשלת הימין בראשות יצחק שמיר בוועידת מדריד (1991) שבה השתתפו חלק ממדינות ערב ונציגות פלסטינית. כך גם הוביל יצחק רבין להסכמי אוסלו (1993) למרות – ואולי בגלל – שב-1992 מספר הקורבנות הישראלים היה הגבוה ביותר מאז פרוץ האינתיפאדה ב-1987.

הגורם לשינוי בתפיסת הביטחון של הישראלים במחצית השנייה של שנות התשעים, עשוי להימצא במשמעות נוספת המקופלת בדימוי "הווילה בג'ונגל": בחוויה הישראלית ה"וילה" הפרטית היא ניגודו של "השיכון" הציבורי. אפשר לפרש את תיאורה של ישראל כ"וילה" כמשקף את שקיעת האתוס הקולקטיבי ועליית האתוס האינדיבידואלי בשל פירוק החברה הישראלית למגזרים וליחידים שרצונותיהם המתנגשים מאתגרים את היכולת להגדיר אינטרס ציבורי רחב.  אישוש למשמעות זו עשוי לספק התהליך שהוביל לנסיגה מלבנון.


בתמונה: וילה בג'ונגל

ב.

מאז פלישת ישראל ללבנון ב-1982 ולאחר שנסוגה ל"אזור הביטחון" בדרום לבנון ב-1985 חזרה ועלתה – בייחוד משמאל – ביקורת מנומקת שהלכה והחריפה על המשך השקיעה של צה"ל ב"בוץ הלבנוני", בעיקר בשל מחיר הדמים שהיא גבתה מן החברה הישראלית. ואולם, ביקורת זו לא הבשילה לכדי כוח פוליטי משנה מציאות וכשלה בניסיונותיה להוביל לנסיגה מלבנון.

שינוי מהותי במצב חוללה תנועת "ארבע אמהות", שקמה ב-1997 בתגובה לנפילתם של 73 חיילים באסון המסוקים. ארבע אמהות תבעה נסיגה חד-צדדית ומהירה של צה"ל מלבנון, והצליחה לפרוץ את חוסר האונים הפוליטי שבו היו נתונים עד אז תומכי הנסיגה. השם "ארבע אמהות" אתגר את השליטה הגברית-ממסדית בשיח הצבאי-ביטחוני בישראל, והפך את האמהות כבריח התיכון של המרחב הפרטי למקור הלגיטימציה למהלכים מדיניים-לאומיים. בהתאם, בניגוד לקולות שטענו עד אז לנסיגה מלבנון בשם שיקולים ציבוריים – מדיניים וצבאיים – כלליים, הדגישה ארבע אמהות דווקא את "הדאגה הפרטית לחיילים" כנימוק מרכזי לנסיגה.

"הפרטת הפוליטיקה" שחוללה תנועת ארבע אמהות עוררה תהודה ניכרת בדעת הקהל והקנתה לתביעתה לנסיגה אהדה ציבורית גורפת וכוח פוליטי לא מבוטל, שהשפיע גם על בחירות לכנסת ולראשות הממשלה ב-1999. ברק הצהיר כי אם ייבחר יסיג את צה"ל בתוך שנה מלבנון, הבטחה שגרמה לנסיקה בשיעורי התמיכה במועמדותו ואילצה את ראש הממשלה אז, בנימין נתניהו, להציג עמדה דומה. מחויבותו הברורה יותר של ברק לנסיגה והאמינות שעוררה בקרב המצביעים היתה, כך נראה, בין הגורמים המרכזיים לניצחונו בבחירות.

השימוש שעשו מנהיגות "ארבע אמהות" בהפרטת הפוליטיקה מלמד כי הן עמדו על השינויים שעברו על החברה הישראלית בשנות התשעים ופענחו את משמעויותיהם. ואכן, הפרטת הפוליטיקה השתלבה בתהליכים דומים של "הפרטת השכול" ושל "הפרטת ההנצחה" בעקבות מלחמת לבנון ואסון המסוקים.

בספרו "האם השכול מת?" (2001) סקר רוביק רוזנטל את השינויים בתרבות השכול הישראלית שחלו בסמוך לנסיגה מלבנון. הוא הדגיש כי "השינוי שחל באתוס הישראלי גלוי וברור לעין: מעבר מהקולקטיב אל היחיד, מחברה סולידרית-מגויסת לחברה אזרחית-צרכנית, מסוציאליזם משובש לקפיטליזם מתון" (עמ' 40). בדומה להפרטת השכול עמד מיכאל פייגה, במאמר העוסק בהקמת האנדרטה לחללי אסון המסוקים (2010) על התמורות "בשדה ההנצחה הישראלי" בעשור שלאחר האסון, וציין כי התחולל בו "שינוי עקרוני" שעיקרו "הפרטתה של ההנצחה" (עמ' 123).

הפרטת הפוליטיקה, כמו הפרטת השכול וההנצחה, היו גילויים של מגמה כללית של "הפרטת התודעה" שניכרה בישראל בשנות התשעים ושיקפה את התבססות ההגמוניה הניאו-ליברלית ופירוק מדינת הרווחה. ככל ששירותי מדינת הרווחה הופרטו – משמע, הפכו מזכויות אזרחיות לסחורות נרכשות – כך התערער הבסיס הכלכלי והמוסדי שאפשר לישראלים לדמיין את עצמם כציבור.

בהתאם, ככל שחוקי השוק והתחרות עיצבו תחומי חיים רחבים יותר, כן חדלו הישראלים לראות את עצמם כקולקטיב סולידרי והחלו לתפוס את עצמם כמתחרים הנאבקים בעולם הנשלט על ידי חוקי משחק סכום אפס. ואכן, ככל שהצרכנות תפסה את מקום הפוליטיקה כדרך ההתייחסות של היחידים לחברה, כך נשפטו המהלכים הלאומיים יותר ויותר מנקודת ראותו של הפרט, דבר שחולל בקרב הישראלים את הפרטת הפוליטיקה.

הדגש של "ארבע אמהות" על הצידוק הפרטי-משפחתי לתביעתן לנסיגה מלבנון, שיקף התפתחות חברתית נוספת שהיתה אז בעיצומה בישראל. משטר ההפרטה חיזק את מקומה של המשפחה כמשענת הכלכלית של היחיד ולכן את יוקרתה החברתית. פירוק מדינת הרווחה דחק את דור הבנים, גם בגיל הביניים, להישען על תמיכת דור הסבים כדי לרכוש לדור הנכדים שירותים חברתיים שנהפכו לסחורה (חינוך, למשל).

בדומה, לנוכח קריסת הרפואה הציבורית גברה התלות של דור הסבים בסיוע של דור הבנים והנכדים כדי להבטיח את רמת שירותי האשפוז והסיעוד שלהם יזדקקו. כך, ככל שהמשפחה כמרחב פרטי ירשה את מקום מדינת הרווחה כמקור לביטחון חברתי, כן גבר משקלה במתן הכשר למהלכים ציבוריים ומדיניים. המגמה הגיעה לשיא בפולמוס על שחרורו של גלעד שליט שנהפך מחייל צה"ל ל"ילד של כולנו".

הפער בין התגובה הציבורית למלחמת יום הכיפורים ומחדליה לבין התגובה לנסיגה מלבנון, שיקף אפוא את התמורות שעברה החברה הישראלית בתוך שלושה עשורים: ממדינת רווחה רחבה, שאפשרה ליחיד לדמיין את עצמו כחלק מן ה"מדינה" בשנות השבעים, ועד לכינון ההגמוניה הניאו-ליברלית שהעמידה את ה"פרט" בניגוד ל"מדינה" בשנות התשעים.

נראה אפוא שמנהיגות "ארבע אמהות" זיהו את השפעת העומק שהיתה למשטר ההפרטה על תודעתם של הישראלים והתאימו את הנימוקים לתודעה המופרטת: בעוד גורמים בשמאל הוסיפו לטעון בשם טובת המדינה, שהלכה ואיבדה את אחיזתה הציבורית ככל שהעמיקה הפרטת הישראליות, כיוונה תנועת "ארבע אמהות" את טיעוניה לחרדותיו של הפרט שהיו תולדה של התערערות הביטחון החברתי לא פחות מאשר של האיומים הביטחוניים, והציבה את המשפחה והאימהות כמרחב המשמעותי – או כמפלט – של הגנה וביטחון.

מרחב פרטי זה, של האמהות והמשפחה, הוא המרחב שבו מתקיימת – ולמעשה מדומיינת – ה"וילה בג'ונגל". ההגנה על הווילה אינה נובעת מסולידריות, אלא מפחד, ממדיניות שאינה רואה את הכלל ואת שאיפותיו אלא רק את הפרט ואת חששותיו. 

כמהלך חד-צדדי הנסיגה מלבנון היתה אפוא אחד הגילויים המוקדמים של "הפרטת הפוליטיקה" בישראל. אם בתחילה נראה היה שהמדיניות החד-צדדית משרתת את סדר היום של השמאל, כפי שנטען בהמשך גם לגבי ההתנתקות ב-2005, הרי שבפועל בשנים האחרונות משרתת תפיסה זו בעיקר את הימין, מסיכול המשא ומתן עם הפלסטינים, דרך המשך הכיבוש ולעד הרחבת מפעל ההתנחלות, שגם היא כפי שטענתי במקום אחר מתולדותיו של משטר ההפרטה.

 הנסיגה מלבנון והמהפך החד-צדדי שהתחולל במדיניות הישראלית מאז שנות 2000 מלמדים כי לעתים, בצמתים אחדים, עשויה הפוליטיקה המופרטת לשרת גם את מדיניות השמאל.

לרוב, כפי שעולה מניסיון שני העשורים האחרונים, היא משרתת דווקא את מגמות הימין. מכאן, שהמאבק בהפרטת הפוליטיקה – חלק ממאבק במשטר ההפרטה בכלל –  הוא מרכיב חיוני בקידום מדיניותו של השמאל ביחסי ישראל-ערב. 


עוד בפרויקט "אין יותר גיבורים":

מעולם לא ראיתי איש חיזבאללה / חיים הר-זהב

הרשוש לא חזר / יואב קרן

כשיצאנו מהימ"ח נפרדתי מחיי / איתי לנדסברג-נבו

"אל תירדם, גבר", צעק החובש / מתן ברק

החלום הרטוב של ילד בן 18 / אלכסנדר כץ

בלילה ירינו, בבוקר טיפחנו את העציץ / נתאי פרץ

הבן היפה שנולד ללבוש שמלת בטון / אורין מוריס

חזרה לראשי

שתף

  • לחצו כדי להדפיס (נפתח בחלון חדש) הדפס
  • יש ללחוץ כדי לשלוח קישור לחברים באימייל (נפתח בחלון חדש) דואר אלקטרוני
  • לחיצה לשיתוף ב-X (נפתח בחלון חדש) X
  • לחיצה לשיתוף ב-WhatsApp (נפתח בחלון חדש) WhatsApp
  • לחיצה לשיתוף ב-Telegram (נפתח בחלון חדש) Telegram
  • לחיצה לשיתוף בפייסבוק (נפתח בחלון חדש) פייסבוק

אהבתי

אהבתי טוען...

אולי יעניין אותך גם...



הסיפור הקודם

נגיף ירושלים

הסיפור הבא

חופשי זה לגמרי לבד

דני גוטוויין

דני גוטוויין

הסיפורים החמים

בריכות הדגים הן משאב קריטי לכלכלת הקיבוץ או שטח שאפשר להשתמש בו למגורים, מלונאות ופארק צפרות. תלוי מי שואל | צילום פלאש 90
המקומון

"אנחנו לא אור עקיבא": הקיבוץ העשיר שנאבק על הזכות להישאר סגור, לבן ודליל

❘ דור זומר וסיון תהל

תוכנית המתאר החדשה של קיבוץ מעגן מיכאל מבטיחה להפוך אותו לאימפריית תיירות עם מלונות בוטיק וספא, אבל מעבר לגדר, ביישוב הצפוף והעני בישראל, רואים בה שלב נוסף בתהליך ארוך של דחיקה. מסע אל תוך המסמכים חושף איך, באמצעות מוסדות התכנון ובכסות של הליך מינהלי תקין, הופכים בריכות דגים לגן לאומי ומונעים מג׳סר א-זרקא להתרחב

הסיפור המלאDetails
צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

ח״כ ביטון מאיים בתביעה יצוגית על 300 מיליון שקל שיועדו לנכי צה״ל ונעלמו

תם ולא נשלם: אמא של יוסף סלמסה בבית המשפט השלום בבת ים, הבוקר | צילום: סיון תהל

המאבק על האמת של יוסף סלמסה: פשרה הושגה, הכרה מלאה לא

צילום: עופר ששון, פלאש 90

בזמן שהסיחו את דעתכם עם הפצ״רית, הממשלה תאפשר חדירה למצלמות דרך טלפונים ומחשבים

מתקן הכליאה ״מגרש הרוסים״ בו היה כלוא הקטין | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

אחרי שבודד והותקף מינית: ביהמ״ש שחרר את הנער על הרצף האוטיסטי למעצר בית

הסיפור הבא

חופשי זה לגמרי לבד

באנו ליישב את הנגב

צילום: אורי פינר

ארמון המלך וכוך הזקנה: מוחקים כפר בדואי לא מוכר, מקימים ישוב יהודי

Themed Share Widget

אהבתם? שתפו את הכתבה

וואטסאפ X טלגרם אימייל העתק קישור

הכי חם בטוויטר

הציוצים שלי
המקום הכי חם בגיהנום

© 2025 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish

  • מי אנחנו
  • צרו קשר
  • תנאי שימוש באתר
  • תמכו בעיתונות עצמאית
  • אנחנו מחויבים לנקודת מבט קשובה, ביקורתית ומאוזנת, אבל היא לעולם לא חפה מתפישת עולם. עיתונות שדבקה בעקרונות של דמוקרטיה, שוויון וצדק חברתי. עיתונות חוקרת, חפה מפחד וממורא, שאינה חוששת לקחת צד, שומרת על פרופורציות, אינה מתלהמת, נצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים. עיתונות סקרנית ובודקת את עצמה.

כאן עושים עיתונות אמיתית*

*עיתונות חוקרת, סקרנית ובועטת, שנצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים. דווקא בימים החשוכים שעוברים על כולנו, ולנוכח שתיקתם של גופי התקשורת, אנו גאים לעמוד בחזית הערכית של העיתונות בישראל, ומחויבים לעקרונות של דמוקרטיה, שיוויון, קדושת חיי האדם וצדק.

×
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • ראשי
  • מדיני-בטחוני
  • משפט ופלילים
  • כלכלה וחברה
  • פוליטיקה ותקשורת
  • המקומון
צרו קשר
מי אנחנו

© 2025 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish

%d