השקיעו
בעיתונות עצמאית
  • אודות
  • צרו קשר
שבת, דצמבר 6, 2025
לתמיכה בכל סכום
המקום הכי חם בגיהנום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • חם
  • דעות
  • תחקירים
  • מגזין
  • וידאו
  • פרויקטים
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה בכל סכום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה
צילום: דוד דוד

אביאלה ומוריה דויטש | צילום: דוד דוד

בכל ערב הילדה שואלת "יש לי כבר כיתה?", ומתאכזבת מחדש

רגע לפני פתיחת שנת הלימודים, חסרות עדיין יותר ממאה כיתות לימוד לילדים על הרצף האוטיסטי, והפתרונות שמציע משרד החינוך לא תואמים את צרכי הילדים. משרד החינוך: תהליך השיבוץ בעיצומו

רותי זוארץ ❘ רותי זוארץ
16/08/2018
| מגזין
תמונה ראשית : אביאלה ומוריה דויטש | צילום: דוד דוד

משנים כיוון! במקום לצרוך תקשורת שמוכרת אותך, הגיע הזמן להשקיע בעיתונות עצמאית שעובדת אך ורק בשבילך


"מוריה לא מבינה סיטואציות חברתיות", מספרת אביאלה דויטש, אם לשישה שאחת מבנותיה בת 12 מאובחנת ב-ASD, אוטיזם בתפקוד גבוה, "היא תשב על הסולם בבריכה כי נוח לה שם, למשל, ולא תבין למה בנות אחרות מתעצבנות שהיא תפסה את הסולם. כשהן מבקשות ממנה לעבור, היא תופשת את זה כאיום.

"היא ילדה חכמה שמסוגלת ללמוד חומר לעומק, בעיקר במדעים, אבל יחד עם זה היא מתנהגת כמו ילדה קטנה בכיתה א' או ב'. היא מנסה להתחבר עם בנות הכיתה אבל לא מצליחה. היא מתחברת יותר לבעלי חיים".

הוריה של מוריה מתקשים מאוד למצוא כיתה ייעודית לבתם. "לפני יותר מחצי שנה, כשהתחלתי לחפש למוריה מקום לימודים לכיתה ז', גיליתי שיש מעט מאוד בנות בארץ שמאובחנות על הרצף", מספרת אביאלה, "אין כמעט מקומות שמגיעים לתקן של 4-5 בנות בשום מקום באזור שלי: לא במטה בנימין (שם מתגוררת המשפחה – ר"ז), לא בשומרון, לא בירושלים, לא במעלה אדומים ובמקומות נוספים.

"חיפשתי עד מרחק של שעה נסיעה מהבית ובסופו של דבר מצאתי 7 בנות מכיתה ו' ועד כיתה ח' שהוריהן מחפשים בעבורן כיתת תקשורת בחינוך הממלכתי דתי או בחינוך החרדי, אבל לא היו מספיק בנות משום רשות בעצמה. אף רשות לא מוצאת הצדקה להוצאות הכרוכות בהקמת תקן לכיתת תקשורת".


עוד בנושא

  • שילוב ילדים בחינוך המיוחד בבי"ס רגיל? רק אם יש להורים שלהם כסף
    רויטל עמירן26/02/2018

    שילוב ילדים בחינוך המיוחד בבי"ס רגיל? רק אם יש להורים שלהם כסף

  • הילדים שנפלו בין הכיסאות של בית הספר
    רויטל עמירן21/11/2017

    הילדים שנפלו בין הכיסאות של בית הספר

אולי תישארו כיתה?

בעוד שבועיים תיפתח שנת הלימודים, אולם בעבור הילדים שעל הרצף האוטיסטי השנה תיפתח שוב בסימן מחסור משמעותי: יותר ממאה כיתות לימוד המיועדות להם לא יהיו מוכנות לפתיחת השנה בשניים בספטמבר.

"שוב מתחילה שנת לימודים עם פער משמעותי בין מספר הילדים לבין המענה שנותנת מערכת החינוך", אמרה השבוע מנכ"לית אלו"ט ענת גורן בוועדת החינוך של הכנסת, "בדיון כזה אנו מצפים ממשרד החינוך להציג תוכנית ויעדים ברורים לחינוך המיוחד בכלל, ולתלמידים עם אוטיזם בפרט – ובמקום אלה קיבלנו מצגת עם תשומות ותקציבים שיושקעו בחינוך המיוחד ללא כל הסבר מה המטרות והיעדים".

את תחושת התסכול של גורן מכירה היטב גם יפעת עוז, אם לילד בן 15 העולה לכיתה י'. לקראת סוף כיתה ח' אובחן בנה בתסמונת אספרגר, אוטיזם בתפקוד גבוה. בסוף החודש תעבור משפחת עוז לבאר שבע, אולם שם נאמר ליפעת כי אין אופציה לשלבו בכיתת תקשורת, כי כיתה זו כבר מלאה.

צילום: דוד דוד

אביאלה ומוריה דויטש | צילום: דוד דוד

ההצעה היחידה שקיבלה לקליטת בנה במסגרת המתאימה לו הייתה שיישאר שנה נוספת בכיתה ט', ואז ישולב בכיתת לקויי למידה. "הילד לא היה מעוניין בשנה נוספת עם משלבת", היא מספרת, "אלו"ט התערבו לסייע לי ושלחו מכתב שבו הם דרשו ממחלקת החינוך בבאר שבע לפתוח כיתת תקשורת נוספת. רק אחרי ההתערבות שלהם הוסכם שהבן שלי ייקלט בכיתת תקשורת.

"הבן שלי יהיה ילד תשיעי בכיתה (יותר מהמספר בתקן העומד על בין שישה לשמונה תלמידים – ר"ז), והסכמתי לזה, אבל בשנה הבאה מורידים שעת לימוד אחת בשעות הצהרים המאוחרות כך שהוא יאבד חמש שעות שבועיות שבהן יש לו פתרון, כי הוא אמור להיות בבית הספר – הוא הרי לא יירד לשחק בשעות האלה, כי אין לו חברים".

גם אביאלה דויטש מספרת על מסע ארוך בניסיון למצוא כיתה לבתה: "למי לא פניתי? לרשות המקומית שלי, למפקחת המחוז, והתקשרתי למוסדות חינוך בעצמם. מצאנו כיתה במחוז מרכז וכמעט עברנו דירה, כל המשפחה, בשביל שמוריה תוכל ללמוד שם, ובסופו של דבר, גם שם לא קיבלו תקן. אלו"ט מאוד מנסים לעזור ואני בקשר איתם, במיוחד עכשיו, המון. הייתה תקופה שגם שאלתי כל טרמפיסט שלקחתי האם הם שמעו על משהו. שאלתי כל מורה שיש למוריה ואני בכמה קבוצות בפייסבוק בשביל נטוורקינג עם הורים אחרים בארץ".

"הציעו לי כל מיני אפשרויות חלופיות עם מי לדבר וכל מיני מוסדות שונים. במשרד החינוך אומרים שאני צריכה לשלב אותה עם סייעת כמו שהייתה בכיתות ה'-ו', אבל הסייעות שהיו לנו עד עכשיו הן מאוד מתוקות אך לא הן מה שיקדם את מוריה לתפקוד עצמאי בעתיד. אם מוריה תקבל את העזרה, את העבודה האינטנסיבית שמגיעה לה לפי חוק, היא תוכל להגשים את החלומות שלה. לא מגיע לה להשיג את זה?"

משרד החינוך לא מייחס חשיבות

כמו הורים רבים לילדים על הרצף האוטיסטי, גם אביאלה דויטש לא יודעת לאן לקחת את בתה ביום הראשון ללימודים. "הכל בסימן שאלה", היא מספרת, "וזה אצל ילדה שחייבת לחיות יום יום במערכת מוכרת. היא רוצה לדעת למה לצפות, ובלי אישור לכיתה בעבורה זה בלתי אפשרי. היא מאוד רוצה להיות 'כמו כולם', אבל כולם יודעים מה איתם והיא לא. היא עצבנית ועצובה מזה. כל ערב היא שואלת 'יש לי כבר כיתה?' וכל ערב אני צריכה לאכזב אותה. התחלתי להכין אותה שיכול להיות שלא יסתדר לה מקום בכיתה עד תחילת הלימודים. אני מקווה מאוד שזה לא יגיע לכך".

"הבעיה נובעת מהיעדר תוכנית עבודה הכוללת צפי והיערכות ומדדי הצלחה לחינוך המיוחד", אומרת עו"ד הדס ארנון שרעבי מהאגף לקידום זכויות באלו"ט, "רק כדי לסבר את האוזן: לפני זמן מה פרסם משרד החינוך תוכנית עבודה לשנת 2018 שכוללת יעדים בתחום המתמטיקה, האנגלית, הציונות ועוד. כולם חשובים, אבל בכל חוברת העבודה הזאת לא נזכר החינוך המיוחד ולו במילה אחת.

"זה משקף מעין 'רוח המפקד' של אי התייחסות לחינוך המיוחד. כשמשרד החינוך רוצה לקבוע יעדים כמו שעשה במתמטיקה ובאנגלית הוא יודע לפעול בהצלחה להשגת היעדים – המשמעות היא שאי הצבת יעדים בחינוך המיוחד מעיד על חוסר החשיבות שמייחס לו המשרד".

צילום: שי שרעבי

שיקוף של רוח המפקד. הדס ארנון שרעבי | צילום: שי שרעבי

זו תופעה חדשה?

"זו בעיה שנגררת כבר שנים. בכל שנה, לקראת אוגוסט, נערך 'דיון חירום' שכזה, שבו הארגונים ובהם גם אלו"ט מעלים את המצוקות הבוערות של מחסור במסגרות והיעדר היערכות בשטח. לדיונים האלה מגיעים בדרך כלל גם הורים שזועקים את זעקת ילדיהם הלא משובצים. אנחנו שומעים בארגון על ילד בכיתה א' עם אוטיזם שנאלץ לנסוע שעתיים למסגרת החינוכית, ועל תלמיד לא גמול ולא ורבאלי שנכנס כתלמיד תשיעי לכיתה. משרד החינוך משתדל לפעול בשנים האחרונות לשיפור המצב, אבל כאמור הוא לא פועל לפי יעדים התואמים את צרכי השטח".

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "תהליך השיבוץ למוסדות החינוך המיוחד בעיצומו, ואנו מקדישים תשומת לב מיוחדת כדי שכל תלמיד ישובץ במסגרת חינוכית שתואמת את צרכיו האישיים. כמו כן נעשים מאמצים רבים לשיבוץ התלמידים קרוב ככל שניתן למקום מגוריהם. בעניין זה נזכיר שאנו מצויים בתהליכי יישום רפורמה רחבת היקף, שבמסגרתה, בין היתר, הוקצו מיליארד שקלים לבינוי מעל 1,000 כיתות לימוד חדשות כדי להנגיש את החינוך קרוב לבית. לעניין מספר התלמידים הלא משובצים, יצויין כי מדובר במספרים בודדים וכי אנו פועלים במלוא המרץ כדי לשבץ אותם במהלך הימים הבאים".

[mc4wp_form id="1006521"]

שתף

  • לחצו כדי להדפיס (נפתח בחלון חדש) הדפס
  • יש ללחוץ כדי לשלוח קישור לחברים באימייל (נפתח בחלון חדש) דואר אלקטרוני
  • לחיצה לשיתוף ב-X (נפתח בחלון חדש) X
  • לחיצה לשיתוף ב-WhatsApp (נפתח בחלון חדש) WhatsApp
  • לחיצה לשיתוף ב-Telegram (נפתח בחלון חדש) Telegram
  • לחיצה לשיתוף בפייסבוק (נפתח בחלון חדש) פייסבוק

אהבתי

אהבתי טוען...

אולי יעניין אותך גם...



הסיפור הקודם

"אחת מתוך אחת": התקבלו דיווחים על 4 ח"כים שפגעו מינית

הסיפור הבא

אבי נתניהו, בנימין גבאי

רויטל עמירן

רויטל עמירן

הסיפורים החמים

בן גביר ביקש לעשות הון פוליטי באמצעות התאכזרות לאסירים הבטחוניים, אבל אלפי אסירים יהודים נפגעו | פלאש 90
משפט ופלילים

פשפשים במיטות, מקקים בחדרי האוכל ודם על הקירות: ההזנחה הפכה את בתי הסוהר למתקני עינויים

❘ סיון תהל

כ-23 אלף כלואים במערכת עם 14.5 אלף מקומות: המדיניות של בן גביר פוגעת קשות באסירים פליליים, רובם יהודים, שסובלים מצפיפות, הזנחה ותברואה ירודה

הסיפור המלאDetails
Mendy Hechtman/FLASH90 | למצולמת אין קשר לכתבה

בעיניהם של תושבי קיבוץ מעגן מיכאל, הם עצמם הטבע שיש להגן עליו

שוטר מצלם מפגינים בצעדה בתל אביב | שימוש לפי סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים

במקום לתקן דפוס פעולה פסול, המשטרה הכשירה את השרץ. כולנו נשלם את המחיר

שוטר מצלם מפגינים | צילום: מולי גולדברג

המשטרה הוציאה נוהל שמסדיר תיעוד מפגינים בטלפונים פרטיים. את האמצעים ליישמו – אין

בריכות הדגים הן משאב קריטי לכלכלת הקיבוץ או שטח שאפשר להשתמש בו למגורים, מלונאות ופארק צפרות. תלוי מי שואל | צילום פלאש 90

"אנחנו לא אור עקיבא": הקיבוץ העשיר שנאבק על הזכות להישאר סגור, לבן ודליל

הסיפור הבא
צילום מסך

"מתנצלים על כלום": הנאצים צועדים בברלין

האבנרי הזה

צילום: שאטרסטוק

יש לי הקלטה של הילד שלי בן 4 אומר "את חילונית, אסור לי לבוא איתך"

Themed Share Widget

אהבתם? שתפו את הכתבה

וואטסאפ X טלגרם אימייל העתק קישור

הכי חם בטוויטר

הציוצים שלי
המקום הכי חם בגיהנום

© 2025 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish

  • מי אנחנו
  • צרו קשר
  • תנאי שימוש באתר
  • תמכו בעיתונות עצמאית
  • אנחנו מחויבים לנקודת מבט קשובה, ביקורתית ומאוזנת, אבל היא לעולם לא חפה מתפישת עולם. עיתונות שדבקה בעקרונות של דמוקרטיה, שוויון וצדק חברתי. עיתונות חוקרת, חפה מפחד וממורא, שאינה חוששת לקחת צד, שומרת על פרופורציות, אינה מתלהמת, נצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים. עיתונות סקרנית ובודקת את עצמה.

כאן עושים עיתונות אמיתית*

*עיתונות חוקרת, סקרנית ובועטת, שנצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים. דווקא בימים החשוכים שעוברים על כולנו, ולנוכח שתיקתם של גופי התקשורת, אנו גאים לעמוד בחזית הערכית של העיתונות בישראל, ומחויבים לעקרונות של דמוקרטיה, שיוויון, קדושת חיי האדם וצדק.

×
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • ראשי
  • מדיני-בטחוני
  • משפט ופלילים
  • כלכלה וחברה
  • פוליטיקה ותקשורת
  • המקומון
צרו קשר
מי אנחנו

© 2025 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish

 

טוען תגובות...
 

    %d