האם גוגל מתפרנסת מפרסום אתרי זנות בישראל? - המקום הכי חם בגיהנום

האם גוגל מתפרנסת מפרסום אתרי זנות בישראל?

בדיקת המקום הכי חם בגיהנום מגלה שמודעות שמאחוריהן שירותי זנות מתפרסמות בגוגל מדי יום, וכי במחירון הפרסום של גוגל יש התייחסות ספציפית למילים האופייניות לשירותים האלה. גוגל בתגובה: המודעות נחסמו מיד

דימוי: נטע בר סתיו

המקום: שלום

נ’: הלוווו…

המקום: הגעתי בגלל המודעה שראיתי באינטרנט, את יכולה לתת לי קצת פרטים בבקשה?

נ’: אז ככה – אז אנחנו נמצאות ברמת גן מאמי, בקומה הראשונה, אנחנו פתוחים רצוף עד שלוש וחצי לפנות בוקר יש לנו בצוות חמש בנות ואנחנו מזמינות אותך להתפנק במסאז’, בבודי מסאז’, משחרר, 250 שקלים – עוד רגע בבקשה – ל-40 דקות.

המקום: ומה זה כולל בין השאר?

נ’: עירום (צוחקת), עיסוי, הרפייה, שחרור, גוף לגוף, סקסי, זהו בגדול.

המקום: הרפיה זה הרפיה?

נ’: אם תרצה משהו מעבר אז תצטרך לדבר איתן בארבע עיניים, לחלק מהבנות יש פרטים נוספים, לחלק אין, זה מאד אישי, אנחנו לא מוכרים את זה, זה לבחירתן של הבנות בלבד.

המקום: הבנתי, 250 שקלים ל-40 דקות?

נ’: נכון, למסאז’ אירוטי

המקום: תודה רבה לך

נ’: תודה, ביי ביי, (פונה לשיחה הבאה) הלוווווו….

שיחה עם “דירה דיסקרטית” ברמת גן

שיחת הטלפון הזאת – שבאופן מובהק כוללת הצעה לשירותי זנות – התקיימה לפני כשבועיים, למספר של אתר המפרסם את עצמו בתשלום בגוגל. פרסום זנות הוא לא חוקי בישראל, וכעת מתברר ששנים אחרי שכל כלי התקשורת הפסיקו לפרסם מודעות זנות, ובעיצומו של המאבק להפסקת כל פרסום ולסגירת אתרי זנות ברשת – גוגל עצמה מתפרנסת מלינקים ממומנים לאתרי זנות.

אפשר היה לחשוב שמודעה אחת או שתיים התגנבה מבעד למסננת הקפדנית של מנוע החיפוש הגדול בעולם, אבל מתברר שמודעות כאלה מתפרסמות באופן שיטתי בעמודי החיפוש, ויש בגוגל אפילו תעריף למילים רלוונטיות כמו “דירות דיסקרטיות”, “סקס דירות” ו”עיסוי אירוטי”.

גוגל הורידה את המודעות שנשלחו אליה כדוגמא ומסרה כי מדיניותה הקפדנית אינה מאפשרת לפרסם מודעות המציעות שירותים או מוצרים בלתי חוקיים. לאור כמות מודעות הזנות הממומנות שהעלתה בדיקות המקום, נראה כי המדיניות הקפדנית אינה מצליחה.

 

***

מודעות גוגל. מין? איפה?

במסגרת המאבק בזנות ובסחר בנשים למטרות זנות, נעשים בישראל ניסיונות חוזרים ונשנים להתערב על ידי חקיקה בפרסום זנות בכלל ובפעילותם ללא מפריע של אתרי הזנות בפרט. בשנת 2011 עבר תיקון לחוק העונשין האוסר באופן מוחלט על פרסום מודעות זנות בישראל, וקובע כי “המפרסם פרסום בדבר מתן שירותי זנות… דינו שלוש שנות מאסר או קנס בגובה של 226 אלף שקלים”. רק לפני שבוע, ב-26 בספטמבר, נכנס לתוקף החוק לחסימת אתרי אינטרנט המפרסמים שירותי זנות, שנותן למשטרת ישראל כלי פשוט לסגירתם.

לפני חודשים מעטים חשפו החברות ב”פולטיקלי קוראת” כי אתר יד 2 מפרסם, בסעיף “עיסוי” שמסתתר תחת כותרת הגג “אלטרנטיבי”, מודעות זנות. יד 2 ספגו ביקורת ציבורית קשה והערך “עיסוי אירוטי” אינו מראה עוד מודעות. אבל לא צריך ללכת רחוק: מודעות כאלה צצות בחיפוש הכי פשוט בגוגל, וחלק מהן מקודמות שם בתשלום, כלומר גוגל ישראל מתפרנסת מהן.

גוגל מפרסמת ללא מגבלה אתרי זנות באופן המוגדר “אורגני”, כלומר היא מאפשרת לאתרים לעלות בחיפושים ואינה חוסמת אותם או מעלימה אתם מהדפים שלה אקטיבית. בישראל, להבדיל ממדינות אחרות, יש מדיניות מוצהרת של אי חסימה. החסימה מתבצעת רק במקרים מסוימים, באופן נדיר בצו בית משפט, או באופן יזום – בדומה למה שגוגל עושה במקרים של הימורים לא חוקיים ופורנו ילדים. לגבי פורנו ילדים, למשל, עמלה החברה קשה במשך שנים והעסיקה מאות אנשים כדי למנוע מכל סרטון, תמונה וחומר אסור להופיע בעמודי החיפוש שלה.

אפשר לדון במוסריות ההחלטה של מנוע החיפוש לא לסנן אתרים המפרסמים זנות – בשעה שמשטרת ישראל נדרשת לסגור אתרים או לנהל מאבק בכרטיסי הזנות שמושלכים ברחובות – אבל אין מחלוקת על הבעיה הקשה שמעורר פרסום מודעות זנות בתשלום.

 פרשת הטרור הרשתי – כשהשופטים הם גם המתלוננים

 זה רק כסף תמורת מין, זה לא זנות – האתר שמפגיש גברים ונשים ל”מערכת יחסים תוססת”

מי שנכנס לגוגל ומקליד את מילות החיפוש “ליווי תל אביב” ו “דירות דיסקרטיות”, מקבל עמודים מלאי תוצאות שמפנות לאתרי זנות, ובחלקם, בצורה פחות בולטת (תלוי גם לפני השעה), מתפרסמים אתרים כשליד שמם מופיעה במלבן המילה “מודעה” (בסלולר זה יופיע עם המילה AD בתוך ריבוע). עבור פרסום המודעות שילמו המפרסמים או ישירות לגוגל או לסוכן שעובד איתה.

כשנכנסים לטבלאות תעריפי הפרסום של גוגל, שנמצאות רק בידי הסוכנים המורשים שלה, מתברר שיש גם תימחור עבור המילים האלה. ל”דירות דיסקרטיות בתל אביב”, למשל, הצעת המחיר היא 1.41 שקלים להקלקה על הלינק, “דירות סקס” יתנו למפרסם 1.99 שקלים לקליק ו”נערות ליווי” שוות 4.24 לקליק.

אדם שעבד בעבר בפרסום בגוגל מספר שבמקרים רבים גוגל חוסמת תכנים, למשל רפואיים, באופן ידני. גם מודעה על הפסקת עישון יכולה לעבור לבדיקה ידנית, בגלל שמופיעה בה מילת החיפוש “עישון”. “שתי מודעות יכולות לחמוק פה ושם”, הוא אומר, “אבל פה זה רץ המון זמן, לא כמה שעות עד שהם מגלים. אני לא מאמין שהם מודעים, אבל הם פיספסו בגדול באיתור התכנים האלה, בעיקר סביב המילים ‘דירות דיסקרטיות'”.

כל אתרי הזנות שמופיעים בגוגל, חינם או בתשלום, דואגים לכלול בתחתיתו של כל עמוד סייג משפטי, דיסקליימר, “האתר אינו מרמז ו/או מספק ו/או מפרסם שירותי מין”.

למשל מתוך האתר “תן בראש”, שמפרסם בגוגל:

*** חדשה בקריות פצצת על מטריפת חושים בדירה פרטית ***

היי אני בלונדינית פצצת על חדשה בקריות בדירה דיסקרטית.

אני מזמינה אותך אלי לעיסוי מפנק ומרטיט חושים ברמה

גבוהה ביותר. רק אצלי תקבל פינוק חלומי לאור תאורה עמומה

רוצה עוד פרטים? רוצה להגיע? חייג עכשיו.

* כל השירותים באתר ללא מין … *

“המודעה לא מרמזת על שירותי מין”. ברור.

 

הסייג הזה אינו מגן על האתרים ועל המפרסמים מבחינה משפטית, ולכל היותר מעיד על המוּדָעוּת של מפיצי הזנות והגורמים השונים המתפרנסים ממנה לאי חוקיותן של המודעות המתפרסמות.

עו”ד ניצן כהנא, מנהלת שותפה במטה למאבק בסחר בנשים ובזנות: “הצטערנו מאד לגלות שבעוד שהרשויות בישראל מגבירות את מאבקן בתעשיית הזנות, חברה כמו גוגל, שמייצגת ערכים של קידמה והמוטו שלה הוא Do no evil (אל תעשה רע) מוכרת מודעות פרסום ובכך גורפת רווחים מתעשייה שכל רווחיה מבוססים על גבן של נשים, גברים, נערות, נערים וטרנסג’נדריות שנפלו למעגל הזנות. דבר זה, לעמדתנו המשפטית, מהווה עבירה על החוק.

“בית המשפט קבע כי שימוש בשמות קוד במקום השם המפורש “זנות” הוא עניין מוכר שנעשה מזה שנים. היום ברור לכל בר דעת, וודאי למנוע החיפוש הגדול בעולם מה משמעות המושגים “דירות דיסקרטיות”, “עיסוי אירוטי” ו”נערות ליווי” וכמה רווח מניב לו קידום כל מודעה שמכילה אותם.

אנו קוראות לחברת גוגל לחדול בהקדם מקידום אתרים המפרסמים זנות, להתנער מכספים מלוכלכים אלו, ולהבין את אחריותה בעידן בו האינטרנט הפך לזירה המרכזית המקדמת את צריכת הזנות. על גוגל להבין כי במעשיה היא מבססת כסות נורמטיבית לתעשיה זו, ובכך פוגעת ישירות בלכודים במעגל הזנות, ובכולנו כחברה”.

דובר גוגל: “יש לנו מערכת מדיניות קפדנית שמסדירה אלו מודעות אנחנו מתירים ב-Google ואנחנו לא מאפשרים לפרסם מודעות המציעות שירותים או מוצרים בלתי חוקיים. אנחנו פועלים במהירות ברגע שאנחנו מגלים מודעות המפרות את מדיניות שלנו”.

ב-2016, לטענתה, גוגל הורידה כ-1.7 מיליארד מודעות שהפרו את תנאי המדיניות. גם המודעות שנשלחו ממערכת המקום, טוענים בדוברות, נחסמו בשעות האחרונות.

 

 

 

 

 

 

 

תגובות

Send this to a friend