בדואים

  • תושבי אום אלחיראן אולצו להרוס את בתיהם; אב אחת המשפחות התמוטט

    -
    ביום שלישי ה-22 בנובמבר היו אמורים דחפורים להרוס את מתחם משפחת אחמד אבו אלקיעאן בכפר הבדואי אום אלחיראן.
  • פרס מרטין לותר קינג לכפר שהמדינה הרסה יותר מ-70 פעמים

    -
    הכפר הבדואי אל-עראקיב בנגב, שנהרס על ידי המדינה יותר מ-70 פעמים, יקבל השבוע את פרס "הגיבור האלמוני" ממרתין לותר קינג השלישי, בנו של פעיל זכויות האדם האמריקאי.
  • ילדים לא מֻכָּרִים

    במרחק שעה ורבע נסיעה מתל אביב לכיוון דרום נמצא כפר אל-סרה, כפר בדואי קטן ולא מוכר. לא מוכר לא רק במובן שלא מכירים אותו, אלא בעיקר במובן שלא מכירים בו. כביש הגישה לכפר חסום ומקורצף, ומוביל לבסיס חיל האוויר "נבטים".
  • הפרד ומשול ושים עליהם את אורי אריאל

    -
    היה משהו מכמיר לב בניסיון של הבדואים מהכפרים הלא מוכרים בנגב, בעיקר הכפרים אום אל חירן ועתיר, ללכוד את תשומת ליבם של תושבי תל אביב ביום שישי בצהריים.
  • בית, מצב זמני

    פעם היו פה חיים
  • צה"ל מבקש סליחה מהבדואים: "נביא את האחראים לדין"

    -
    במכתב שיצא היום מצה"ל אל פורום ראשי הרשויות הבדואיות מתנצל הצבא על "שאלון הגרבילים", שפורסם לראשונה במקום, ונענה לדרישת הפורום מיו
  • אדוני הרמטכ"ל, תבקשו סליחה

    -
    ביום שישי האחרון התכנס פורום ראשי הרשויות הבדואיות בצפון לפגישת חירום ביישוב שיבלי אום אלג׳נם. על הפרק: השאלון המופץ במרכז לאימון יחידות בצאלים.
  • יאללה עופו מפה, הדיון נגמר

    -
    "רוצים לעקור אותי ולשים יהודי במקומי, רק בגלל שאני ערבי. אלה אנשים שאין להם אנושיות, אין בהם רחמנות, אין להם לב. אלה אנשים אכזריים". סלים אבו אלקיעאן, ממובילי המאבק נגד פינוי היישוב אום אלחיראן, נרעש.
  • שאלון שחולק למילואימניקים בדרום: האם הבדואים הם מפני אשפה, גנבים, עוברי אורח או מחבלים?

    -
    חיילי מילואים שהגיעו לאימון במרכז לאימון יחידות בצאלים יצאו המומים לאחר שנדרשו להשיב לשאלון שכלל שאלות פוגעות ובוטות כלפי האזרחים הבדואים בישראל.
  • איילת שקד, את באמת רואה לנגד עיניך את טובת הבדואיות?

    -
    הייתי שמחה שלא לכתוב על יוזמתה של שרת המשפטים, איילת שקד, לאכוף את עבירת הביגמיה. הייתי מעדיפה לעסוק בסוגיות אחרות. לא חסרות סוגיות בוערות במקום המסוכסך שבו אנו חיים.
  • עשרה אנשים בחום, בלי גג, בלי מים

    -
    הבוקר הרסו דחפורים מתחם של משפחת אלאטרש בוואדי עתיר בנגב.
  • אום אלחיראן: בדרך להפוך לתל חי של הבדואים?

    -
    בחודש יולי 2007 חזיתי באחד האירועים המצערים בחיי. מאות מאנשי כוחות הביטחון הגיעו ליישוב הבדואי אום אלחיראן, כדי לפנות את תושביו ולהרוס את בתיו.
  • תושבי גן חקל בונים, עיריית רמלה מחריבה

    בתיכון למדנו סיפור על מוחמד, בדואי שעבר מהנגב לצפון. הפלאחים סירבו להעסיק אותו, לכן עבד כשומר באחד הקיבוצים.
  • היא שינתה שם ופנים אחרי שניסו לרצוח אותה. רק העיניים מסגירות את הסוד

    בכל בוקר, כשהיא יוצאת מהדירה שלה, היא נראית כמו מישהי אחרת. הלבוש, האיפור, השיער, התכשיטים, אפילו הלק - את הכל היא משנה.
  • ארמון המלך וכוך הזקנה: מוחקים כפר בדואי לא מוכר, מקימים ישוב יהודי

    "קר היום", צוחק אלינו סלים אבו אלקיעאן כשאנחנו יוצאים מהמכונית הממוזגת אל 45 מעלות בצל. הבעיה היא שאין כמעט צל באום אלחיראן והשמש לוהטת לנו על הראשים. "זה לא טוב ללוחות הסולאריים", הוא מסביר.
  • באנו ליישב את הנגב

    "למה דווקא על הכפר שלנו חייבים לבנות?" שואל אבו אלקיעאן. "תסתכל על כל השטח שיש כאן, ממיתר ועד דימונה וערד, יש כל כך הרבה מקום לבנות. אפשר לבנות כאן את כל תל אביב. למה דווקא בנקודה הזאת שיש בה תושבים?
  • עדיף לטעת עצים מאשר ליישב בדואים

    -
    לפני כשבוע הגיעו יהודים מדרום אפריקה לאירוע התנצלות בפני ילידי הכפר העקור לובייה, כפרו של סבי. ב-1948 גורשו תושבי הכפר, ביניהם משפחתה של אמי, לנצרת ולכפרים בגליל. שלא לדבר על הפליטים בלבנון, סוריה וירדן.
  • חשבו על הילד בכפר הלא מוכר

    -
    איך מרגיש ילד שחי בכפר לא מוכר? עם מה הוא נאלץ להתמודד בין הרוח החודרת לעצמותיו בחורף לאדמה הלוהטת תחת כפות רגליו בקיץ? מהן החוויות המעצבות את זהותו? האם הוא חווה ילדות רגילה בתוך החסר הגדול שאליו נולד?
  • תאונה בשוליים

    -
    זהו. 11 דקות במהדורה המרכזית בחדשות, ובזה מסתיים האירוע הקשה עם הבדואים להיום. לא צריך לפרט יותר מדי, לא לראיין את קרובי המשפחות, או חלילה להעביר את הסבל הנורא שמבטאים היתומים בחורה וסביבתה.
  • הדרום החדש

    ירוחם של 11 בנובמבר 2014 היא מיקרוקוסמוס נהדר של ישראל הגדולה. יש בה מזרחים ואשכנזים, חרדים, דתיים וחילונים. יש בה אפילו יהודים וערבים בני הפזורה הבדואית.
  • ההרס נמשך, בהסכמת השופט

    -
    ביום שלישי האחרון נהרס הכפר אל עראקיב, בפעם ה-70 ומי יודע כמה. מכוניות משטרה פלשו אל תוך בית הקברות בליווי דחפורים ומשאיות.
  • שדודים

    רוב נפגעי "צוק איתן" בצד הישראלי - הם מה שמכונה מ"הפזורה הבדואית": שתי ילדות בדואיות, האחיות מראם ועתיל אל וואקילי בנות 11 ו-13, שהקטנה מהן פגועה באורח קשה בבטנה וחשש נשקף לחייה, ואחותה מצוי
  • פיתוח הנגב? שקר כלשהו

    -
    הצהרות של ראשי ממשלה בעת שהם עולים לקברו של דוד בן גוריון כמידי שנה בביקור שנתי בנגב, חוזרות על עצמן כמו תקליט שבור. האם יש מאחורי המנטרה הזאת משהו ממשי? ראוי לבחון את הסוגיה הזו הקרויה "פיתוח הנגב".
  • פראוור נפסק, ההרס נמשך

    -
    לפני כחודשיים הודיע השר לשעבר בני בגין על התפטרותו ועל הקפאתו של תהליך החקיקה של החוק "להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב", שכונה גם "תוכנית פראוור-בגין".
  • בגין, אולי תקשיב לנו?

    הרי בעת הליך ההקשבה לתזכיר החוק שערך בגין שררה תמימות דעים, שעודנה קיימת ביחס לעמדת הבדווים ביחס לתוכנית פראוור. עמדה גורפת המתנגדת להליך חקיקה חד צדדי, כוחני המבקש לכפות הסדר שהבדווים מתנגדים לו.
  • אנחנו לא אקדחי הטייזר שלכם

    -
    כששמעתי על ההפגנות נגד תוכנית פראוור לא היה לי ספק שאבו סוויס נמצא שם, מן הסתם הוא מעורבב בין המפגינים ומביא את הזווית שלהם – פשוטו כמשמעו – למערכת, לכתבה שיערוך מהחומרים שיביא אתו.
  • אל תהפכו אותנו למשת"פים

    -
    נתאר לעצמנו מצב שבו קיים חוק שמחייב צלמים למסור לרשויות את עדותם המצולמת. הדבר מעמיד את הצלמים בסכנה של ממש: כל מפגין יראה בצלם העיתונות אויב, מלשין ולא כמישהו שבא לסייע לו להציג את המאבק שלו.
  • אדמה או חיי אדם

    -
    אבל בגין, איש שהגינותו ומתינותו הולכות לפניו (עד כדי כך שהוליכו אותו מחוץ לממשלה ולכנסת), שוכח שסכסוך על קרקעות הוא חלק אינטגרלי מהמאבק על הארץ הזאת, ולא שמע כנראה שהבדואים הם מזמן פלסטינים, לפחות בעיני עצמם.
  • משהו בהיר ויהודי יותר

    האיש שעומד בראש הממשלה של המדינה הזאת ירד אתמול לנגב כדי להביא בשורה על הקמת ישובים חדשים "ישיבת הממשלה בשדה בוקר", אמר "מבטאת את המחויבות שלנו לפיתוח הנגב וביטול הפריפריה, לחיבור הנגב והגליל למרכז הארץ ולפיתוח מואץ של שני המח
  • אנחנו לא ברוטשילד, אנחנו בתחריר

    הכפר הבדואי הלא מוכר אל-עראקיב הוחרב עד היום יותר מ-50 פעמים, עד היסוד. 50 פעמים הגיעו למקום קבוצות של תושבים, שכנים ופעילים חברתיים, והקימו אותו מחדש. לפני כמה חודשים, רגע לפני הריסה מספר 50 ומשהו, התקיימה שם עוד הפגנה.
Subscribe to בדואים