את הכתם הזה אי אפשר לטייח
מתחמם...

את הכתם הזה אי אפשר לטייח

אם השקענו כל כך הרבה בשיפוץ, איך הכל עדיין מתפרק?

 

"אם היית רואה איך הדברים מתנהלים היית נשאר פשוט בהלם. הכל שם קומבינה". הדובר הוא עובד קבלן (שמו המלא שמור מערכת) המבצע עבודות שיפוץ ותחזוקה בדירות הדיור הציבורי של "עמידר". "אם תלך ותבחן את 'עמידר' מבחינת ניירת כלפי הציבור לא תמצא בעיות", הוא מוסיף, "הבעיה האמתית מתחילה עם הכסף בתוך המערכת. שם יש בזבוז מאוד גדול שהוא לא מבוקר ולא מפוקח".

מעלליה של חברת "עמידר" נפרשו בעשרות השנים האחרונות במאות עמודים של דו"חות מבקר המדינה. מבקר המדינה התריע לאורך השנים על ליקויים רבים: חוסר שקיפות, תפקוד כושל של ועדות, הסתרת מידע מהדיירים והסרת אחריות בכל הנוגע לתחזוקת ושיפוץ הבתים – קבלנים לא מיומנים, שיפוצים לא ראויים, ללא פיקוח וללא קבלת אחריות.

אבל בשנה האחרונה, מתעקשים במשרד השיכון וב"עמידר", רוחות חדשות מנשבות בכל הנוגע ליחס ולטיפול בדיור הציבורי. לראייה, מדגישים ב"עמידר" בכל תגובה שהם מעבירים לעיתונות, מאות מיליוני השקלים המושקעים כעת בתחזוקה ובשיפוץ של דירות הדיור הציבורי.

אם להיות מדויקים, על פי משרד השיכון מדובר ב-355 מיליון שקלים המוקצים לתחזוקת כ-50 אלף דירות הדיור הציבורי שעוד נותרו בישראל. הסכום הזה נפרש על פני השנים 2015-2017. אבל לאן באמת הולכים סכומי העתק האלה ומי מפקח שאכן הם מושקעים כנדרש, בשיפוץ ובתחזוקה של דירות שרובן הוזנחו מאז נבנו בשנות ה-50 וה-60 ושהליקויים והפגמים שבהן חמורים במיוחד?

עמידר אחראית לבטיחות הדיירים

"עמידר", החברה המשכנת הגדולה בישראל המחזיקה ברובן של דירות הדיור הציבורי בישראל, מפרסמת מדי שנה עשרות מכרזים של מאות מיליוני שקלים תחת הכותרת "שיפוצים ותיקונים כלליים בדירות ובתי החברה" מאילת בדרום ועד קריית שמונה בצפון. לצד התקשרות עם קבלנים רשומים, עמידר מציינת כי היא מתקשרת גם עם קבלנים לא רשומים. ההתקשרות עם קבלן רשום תהיה בסכום של עד 1,500,000 שקלים. ההתקשרות עם קבלן לא רשום תהיה בסכום של עד 800,000 שקלים", נאמר בדברי ההסבר.

כבר בשנת 2010 פרסם מבקר המדינה דו"ח חמור (דו"ח 60ב'), שבמסגרתו בדק אקראית 35 דירות דיור ציבורי ומצא כי "ב-30 מ-35 הדירות שנבדקו נמצאו ליקויי תחזוקה ובנייה. במרביתן (25) נמצא יותר מליקוי אחד". בעשר מהדירות, התריע המבקר נמצאו "מפגעים חמורים במיוחד המסכנים חיי אדם", ובעשר נוספות נמצאו "מפגעים חמורים שבהיעדר טיפול ראוי יוחרפו עד כדי סיכון חיי אדם".

בסיכום הביקורת הבהיר מבקר המדינה כי "עמידר, בהיותה מופקדת על ניהול הדיור הציבורי, אחראית גם לבטיחות דייריה ולשמירת הרכוש, ולא רק לתחזוקה שוטפת של הדירות".  אם לא די היה באזהרת המבקר, אירע באותה שנה מקרה מוות מזעזע. אלמוג שקורי בת ה-10 התחשמלה למוות במקלחת בדירת "עמידר" בכפר סבא שבה התגוררה המשפחה. בכתב התביעה של המשפחה נגד "עמידר" נטען כי למרות שבוצעו בדירה עבודות תחזוקה על ידי החברה, "מצב הדירה היה בכי רע, כפי שאף נמצא על ידי נציג 'עמידר' בביקור…כמו כן, בביקורת האחרונה טרם האירוע, נמצא כי קיימת רטיבות קשה במקלחת".

אלמוג שקורי ז"ל עם אביה

ניתן היה לצפות כי הערות המבקר יוטמעו, וכי החברה המנהלת נכסי ציבור בשווי מאות מיליונים ואחראית לבטיחותם ורווחתם של אלפים תפעיל מנגנון פיקוח שקוף ואפקטיבי שיאפשר מעקב אחר תחזוקת הדירות, טענות הדיירים ועבודת הקבלנים. אלא שמעדויות קבלנים ודיירים שנאספו על ידינו עולה כי לא הרבה השתנה מאז בדיקת המבקר לפני כ-6 שנים. בעקבות המידע שהצטבר העברנו לפני כשבועיים מעל 50 שאלות לחברת "עמידר". לצד שאלות פרטניות הנוגעות לעדויות של דיירות, שאלנו גם כמה קבלנים מועסקים כיום על ידי "עמידר", כמה מפקחים (על הקבלנים) מטעם "עמידר" פועלים בשטח וכיצד מפקחת החברה בפועל על עבודות התחזוקה והשיפוץ בדירות.

ב"עמידר" בחרו שלא לענות על אף אחת מהשאלות. תגובתם היחידה מובאת כאן במלואה: "כל המקרים המתוארים מוכרים לנו ומטופלים על ידינו. 'עמידר' שמה דגש משמעותי על תחזוקת ושיפוץ הדירות, ולראייה החברה, יחד עם משרד הבינוי והשיכון, תשקיע סכום חסר תקדים של כ-200 מיליון שקלים ותשפץ כ-30 אלף דירות, על פי תכנית עבודה".

בשבועות הקרובים נפרסם כאן עדויות מפורטות של דיירות בדיור הציבורי. העדויות הללו חושפות את שיטות העבודה של הקבלנים העובדים עבור "עמידר" ושל עובדי החברה וכן את טיב הפיקוח על תחזוקת הדירות. עוד ניתן ללמוד מהעדויות הללו מי משלם יום יום את מחיר המחדלים של הגופים האמונים על הדיור הציבורי – עשרות אלפי אזרחים מוחלשים הנזקקים לקורת גג.

מטבח בדירת עמידת בבית שאן. צילום: ניב חכלילי

המחיר שהדיירים נדרשים לשלם אינו מופיע בדו"חות ובמסמכים, אך הוא קיים בשטח: הוצאות מוגדלות ומיותרות על חימום או קירור הבית, מימון עצמי של עבודות תחזוקה שהם נאלצים לבצע בעצמם, אובדן ימי עבודה ושגרת חיים בתנאים קשים ולא בטיחותיים. כל הדיירות שאיתן דיברנו מעידות כי הן חיות במצוקה ובפחד תמידיים. הן מספרות שוב ושוב על עובדי "עמידר" המופיעים בדירותיהן ללא תיאום מראש וללא התחשבות בכבודן ובפרטיותן. הן מעידות כי עובדי החברה אינם מספקים אישורים כתובים או הסברים מפורטים ובהירים. בנות המזל שזכו באישור לשיפוץ זה או אחר מספרות שהמגעים בין נציגי "עמידר" לקבלנים מתנהלים מעל ראשן, תוך התעלמות מהצרכים ומהדרישות שלהן.

לא מקבלים בונוס על לקוחות מרוצים

מה מתרחש אם כן בשטח כש"עמידר" מזמינה עבודת שיפוץ מקבלן? עובד של אחד הקבלנים שזכה במכרז של "עמידר" ומבצע עבורה עבודות שיפוץ, מספר: "הקבלן שאני עובד אצלו הוא לא רשום. אני לא נכנס לשאלה איך הוא זכה במכרז, את זה אתה צריך לשאול מישהו אחר. יש לו משרד והוא מנווט. הוא מפעיל קבלני משנה כמוני, הוא לא עושה את העבודות בעצמו. המחזורים שלו עמדו סביב 800 אלף שקלים בשנה. אנחנו מדברים על ממוצע של בין 50-70 קריאות בחודש (קריאות שנפתחות במוקד "עמידר" המתייחסות לתלונות על תקלות דחופות כתוצאה מפניה של דיירים – נ.ח.) ועוד שתי דירות לשיפוץ רחב יותר או אכלוס. אני ביצעתי הכל: חשמל, אינסטלציה, קרמיקה, צבע. מה שהם דרשו".

שכרם של המפקחים – מי שאמורים לפקח מטעם "עמידר" על איכות העבודה של הקבלן בשטח – כולל בין היתר גם רכיב בונוס המושפע מהתמחור המצטבר של השיפוצים שהוצאו לפועל. "למפקח יש אינטרס מאוד ברור: לאשר את העבודה כמה שיותר מהר ולאשר את המפרטים הכי גדולים שאפשר – כי זה יכניס לו כסף יותר גדול", מסביר קבלן המשנה. "המפקח פחות יתייחס לבעיות בשטח. נגיד שאני הבן אדם המסכן שצריך דחוף שיפוץ באמבטיה – נגיד 10 אלף שקל במפרט. האחראי במחוז מאשר למפקח רק 3 מפרטים ואומר לו תבחר מי הם. המפקח אומר לעצמו: טוב, אם אתה מאשר לי רק 3 עבודות, אז עדיף לי לקחת פרויקט של 40 אלף, ואחד של 50 אלף, ואחד של 39 אלף. את השיפוץ של האמבטיה שהוא רק 10 אלף נדחה לחודש הבא, אם בכלל. יש מצב שגם דוחים את זה בשנה. למה? כי המפקח דואג לאינטרס האישי שלו. לכסף שלו. לעניין הזה נכנסים הרבה דברים אחרים. אני אישית ראיתי מצבים שדירות אושרו דרך טלפון. לא נבדקו בכלל".

עובד בכיר לשעבר בעמידר מספר: "מפקחי עבודה ישבו במשרדים, קיבלו במחשב את העבודה, העבירו לקבלן במחשב, הקבלן עדכן במחשב – ומשם זה עבר להנהלת חשבונות ולחשבון של הקבלן. זאת אומרת שהפיקוח בשטח לא ממש היה קיים. היום עושים ארגון מחדש, מחלקים את החברה לשלושה מחוזות. מקימים מוקד יותר נרחב. המוקד יקבל את הפניות, יהיה מאגר של קבלנים לפי מכרז עם מחירון מוסכם מראש. יש בונוסים ופרמיות שהמפקחים מקבלים על סיום עבודה לפני הזמן ועל איכות עבודה. אבל אם הכל נעשה רק דרך המחשב, אתה מרביץ 'איכויות' לכולם, אתה מבין?"

לא היה פיקוח חיצוני, מישהו מבחוץ שאין לו אינטרס, שטובת הדיירים עומדת לנגד עיניו?

"לא היה כזה".

צינור SP או חיקוי סיני

על החומרה שבחוסר הפיקוח מעיד עובד הקבלן. "הקבלן חייב להביא את כל החומר הנדרש על פי המפרט שהמדינה מבקשת. מבחינת אינסטלציה וחשמל – הרמה היא הכי גבוהה. 'עמידר' היא חברה של המדינה, הדרישה שלהם היא שבשירותים ובאמבטיה יהיה רק חרסה והצנרת תהייה צנרת SP, שזו הצנרת הכי יקרה שיש, כי הצנרת צריכה להחזיק לאורך זמן. ומה שקורה זה שיש בזה מסחר: קבלנים לא באמת עושים את מה שהם צריכים, והמפקחים מאשרים את זה. במפרט רשום צינור SP. יש חברה אחת שמייצרת אותם ועוד עשר חברות שמוכרות חיקויים סיניים זולים".

בעצם אף אחד לא יכול לדעת מה התקנת?

"אף אחד לא בודק. שתבין שהמשמעות הכספית עצומה. לדוגמא: 100 שקל צינור SP למטר לעומת 25 שקלים על החיקוי. או שאם אתה קונה נקודות מים למשל, המקורי עולה 24 שקל וחיקוי עולה 13 שקלים. ועל זה משלמים ביוקר. כשאתה גומר שיפוץ אכלוס יש אחריות לשנה. איך שנגמרת האחריות של השנה משום מה מתחילים פיצוצים ודברים כאלו ואז הם צריך לשלוח קריאה. על כל קריאה של פיצוץ, גם אם זה 10 דקות עבודה, הם ישלמו לקבלן. אתה מבין? איך יכול להיות שדירה עברה שיפוץ לפני שנה וה-SP מתפוצץ במטבח? מה זה קוסמות? הצנרת היא לא נכונה. לא בודקים את זה באמת".

אז מה בעצם עושה המפקח?

"הוא לא בא לבדוק את הדירה. הוא בעצם בודק את המטראז' של כל הדברים שהתבצעו: מטראז' צנרת, מטראז' קרמיקה. משרטט את זה על דף, מסתכל באופן כללי ויוצא מהדירה. הוא לא בודק דברים לפרטים. לפעמים, כדי להצדיק את התפקיד שלו אז הוא מעיר הערה, אומר לעשות שפכטל על הקיר. האם הוא אי פעם אמר לפרק קרמיקה? בחיים לא ראיתי דבר כזה. ראיתי במו עיניי עבודות שקבלנים ביצעו שהכל היה עקום ולא נכון ואף אחד לא ביקש מהם לפרק את זה. פשוט משלמים ומשלמים ומשלמים – כי זה האינטרס שלהם".

מה קורה כשיש לך קריאה דחופה?

"נגיד שהגעתי לקריאה לטפל דחוף בחשמל, אבל פתאום מתברר שכדי לפתור את הבעיה צריך להשקיע עבודה שעולה 4,000 שקל. אני קורא למנהל תבוא ותראה, זה סכנת חיים, צריך לאשר עבודת חשמל מורכבת. זה לוקח לו קצת זמן. בוא נגיד שתוך שבועיים או חודש הוא מגיע לבקר בדירה. במקרים נדירים הוא יאשר עבודה, אבל בדרך כלל הוא יגיד: תתגברו על זה, תעשו איזה מעקף".

מפגעים חמורים לא מטופלים

קבלן משנה נוסף של עמידר מודה כי שיטת העבודה שהשתרשה בחברה מאפשרת לקבלנים לנצל פרצות נוספות. "הכל נסגר בעל פה מול הדייר", הוא מסביר, "אף אחד לא באמת נותן לדייר מפרט מלא והוא ממילא לא יודע מה מגיע או לא מגיע לו. אז כאן גם אנחנו יכולים להיכנס. למשל, בגלל שיש מפרט מסוים למטבח וזה לא מספיק למשפחה בדירה, אז אני סוגר איתו על תוספת שיש או ארונות, או תוספת לאמבטיה שאני אעשה לו והוא ישלם לי במזומן".

עדויות הדיירות שיפורסמו פה עולות בקנה אחד עם עדויות הקבלנים. דיירות מאזורים שונים בארץ מספרות כיצד זמן קצר לאחר שנערכו שיפוצים בדירות, כבר נוצרו מפגעים ונזקים חדשים. נזילות, סתימות ובעיות חשמל. אחרות מספרות על תשלום של סכומי כסף נוספים לקבלנים במזומן עבור עבודות נוספות שלא נכללו כביכול במפרט המקורי ועל חיובים נוספים שלא הוסבר להן מדוע הם נגבים מהן. דיירות שאמורות להיכנס לדירות "עמידר" ששופצו בעלות של עשרות אלפי שקלים עבור אכלוס מחדש, מגלות מפגעים חמורים בדירות, עוד לפני שנכנסו אליהן.

כאמור, ב"עמידר" סירבו לענות לשאלות המפורטות שהופנו אליהם. משרד ייעוץ התקשורת ששכר ראובן קפלן, מנכ"ל עמידר לפני כחודש (בנוסף על הדוברת שמעסיקה החברה) דואג להדגיש בכל תגובה רשמית שנשלחת כי "עמידר תשקיע בשנים הקרובות כ-200 מיליון שקלים בשיפוץ של כ-30 אלף דירות וכל הדירות הנתונות במצב תחזוקתי ירוד יעברו שיפוץ יסודי".

לבסוף קיבלנו את התגובה הבאה: "משרד הבינוי והשיכון, במסגרת הממשלה הנוכחית, לקח כמשימה ראשונה במעלה לשקם ולחזק את מערך הדיור הציבורי. לצורך כך הוקצו מעל מיליארד ש"ח לטובת שיפוץ ותחזוקת דירות, רכישת דירות חדשות ועוד. כלל החברות המשכנות מקיימות שיפוצים ועבודות תחזוקה על פי תכנית עבודה מפורטת של משרד הבינוי והשיכון, ומדווחת למשרד באופן תדיר על מימושה.המשרד מבצע פיקוח ובקרה צמודה על פעילות התחזוקה והשיפוץ,  באמצעות חברות בקרה מקצועיות בתחום, המבצעות בדיקת שביעות רצון, ביקורים מתואמים, בדיקת מפרטים וחשבונות. בנוסף, המשרד נמצא בשיח פתוח עם דיירים הפונים בנושאים אלה, וככל הנדרש מתערב באופן יזום לטיפול בפנייה על לסיומה באופן משביע רצון."

תגובות

Send this to a friend