השקיעו
בעיתונות עצמאית
  • אודות
  • צרו קשר
יום שני, דצמבר 8, 2025
לתמיכה בכל סכום
המקום הכי חם בגיהנום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • חם
  • דעות
  • תחקירים
  • מגזין
  • וידאו
  • פרויקטים
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה בכל סכום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה

תרבות הצריכה: אין מספיק מלים בעברית בשביל לתאר קמצנות

אל תשכחו לקנות נעליים בדרך ליועצת הכלכלית

שרון בירקמן ❘ שרון בירקמן
22/11/2015
| מגזין

משנים כיוון! במקום לצרוך תקשורת שמוכרת אותך, הגיע הזמן להשקיע בעיתונות עצמאית שעובדת אך ורק בשבילך


נדמה שמאז מחאת 2011 השיח הצרכני נסוג לאחור וכך, אחרי שהתברר שבעצם אף אחד לא גומר את החודש ואף אחת לא יכולה לשלם שכירות מופקעת בתל אביב, כולנו מודאגים מהמינוס התמידי. היה מאוד נחמד אילו זה היה נכון.

כמו בהרבה מקרים אחרים, השיח הצרכני אמנם ספג מכה קלה בכנף, אבל זה לא הפריע לו להישאר מושרש עמוק במארג החיים שלנו. אחרי שנים שפמפמו לנו באופן חוזר ונשנה שאנחנו מה שאנחנו צורכים ואפילו מצאו שם לכל אותן קניות שאמורות להעיד על טעמנו האנין – לייף סטייל – הכוח שלנו להשיל מעצמנו לנצח שנים של קיבעונות, מחשבות והרגלים, חלש למדי.

בכל זאת, אפשר לומר שאנחנו מנסים. פריחה אדירה של יועצים לכלכלת משפחה, עמודי העצמה כלכלית והשקעות, קבוצות רכישה, עלייה בטראפיק של אתרי עיתוני הכלכלה, המעמד המיתי של "דה מרקר" וגיא רולניק ואפילו הדרכות והכשרות שמציעים הבנקים בחינם ללקוחותיהם – כל אלה מעידים על הכיוון המעניין שאליו נקלע הקונסומריזם (תרבות הצריכה, בתרגום גרוע לעברית): עידן תרבות הצריכה החסכונית.

יש משהו קומי בניסיון לדבר על תרבות צריכה חסכונית. תרבות צריכה מעצם הגדרתה מציבה במרכז את פעולת הצריכה. חיסכון אמור להציב במרכז את הפעולה של אי הוצאת כסף לטובת שמירתו. מדובר בדבר והיפוכו, ועל כן החיבור בין השניים נעשה תוך שיוף, רידוד והשטחת מושג החיסכון: חיסכון במובנו הקונסומריסטי הוא לקנות בזול או לקבל בחינם, ותרבות הצריכה ממשיכה להתקיים כאילו כלום לא קרה.


בעצם תרבות הצריכה ממשיכה להתקיים תוך יצירת אפיק צריכה חדש לחלוטין, שעד עכשיו לא ידענו שאנחנו צריכים: צריכה של ליווי צרכני. לא רק שאנחנו ממשיכים לצרוך (יתר) מוצרים ושירותים, עכשיו אנחנו צורכים גם את הייעוץ, ההנחיה והליווי שילמדו אותנו איך לשלם תמורתם פחות, או מה עלינו לדרוש מנבחרי הציבור שלנו כדי לשלם פחות.

העלייה הבוערת של השיח הכלכלי-חברתי של 2011 מסתיימת עכשיו בגחלים לוחשות של צריכה מוגברת ומוזלת. למעשה, בזכות הקונסומריזם החסכוני, אנחנו לא מתקרבים אפילו לבדוק את הנחות היסוד של היפר-צריכה ושל גדילה מתמדת של חברות.

מה שאנחנו כן לומדים לעשות במסגרת הקונסומריזם החסכוני הוא לשלב בתרבות הצריכה אפיקים שבאופן מסורתי נחשבים ללא-קונסומריסטיים כמו רכישות מיד שנייה ואפילו מסירות מיד שנייה. את אלה אנחנו מקפידים לעטוף בטרמינולוגיה שנוגעת לאיכות הסביבה ולערכים מוספים אחרים של צורת הצריכה הזו, כמו היכולת להישאר אופנתיים, רק כדי להימנע מעיסוק בפן הכלכלי הנלווה לרכישות כאלה. במלים אחרות, אנחנו קונים או לוקחים יד שנייה כי זה יותר זול, אבל מעבירים הרבה מאוד מסרים אחרים כדי להצדיק את הבחירה הזו.

המלה שכולם מפחדים ממנה

ההנחה העומדת בבסיס הקונסומריזם החסכוני היא אותה הנחה שעמדה בבסיסו גם בגלגולו הלא-צרכני: להגביר את הצריכה ולהתרחב באופן תמידי. הכלים שעומדים לרשות הקונסומריזם הם ייצור צרכים חדשים, גם אם מלאכותיים, ודחייה של כל התנהגות אחרת כאנטי-חברתית.

לדחייה הזו שני פנים. בפן ה"חיובי", תרבות הצריכה פונה ללב של כל אחד מאתנו ומטילה עלינו את התפקיד החשוב של המשך צמיחת המשק. זה הולך בערך כך: "אם כולם לא יקנו, המשק ייכנס למיתון והמצב יהיה רע לכולם. רק אם כל אחד יתאמץ קצת ויצרוך כמה דברים או שירותים כל חודש, הוא ימלא בכך את תפקידו הצרכני לשמור על המשק". נכון שכשמנסחים את זה ככה הנימוק הזה נשמע מטופש? הרי המצב של הצרכנים כבר רע גם ככה בגלל הקונסומריזם.

בפן השלילי, תרבות הצריכה ניכסה לעצמה את הזכות להוקיע אנשים מהחברה, רק מכיוון שאינם מעוניינים להשתתף במעגל הבלתי נגמר של הצריכה. היא עושה זאת באמצעות מלה אחת, אפקטיבית ומפחידה במיוחד: "קמצן". המלה הזו מקפלת בתוכה היום שורה של תכונות כמו נצלנות, אדישות לחברה, קושי בהבעת רגשות, אנוכיות וחמדנות. מי ירצה שיחשבו שהוא קמצן אחרי כל הסופרלטיבים האלה?

בפועל, כל שם תואר כזה עומד בפני עצמו ואינו בהכרח קשור להעדפות הוצאת הכספים שלנו. לכל אחת מהתכונות האלה יש נקודות השקה עם קמצנות אצל אנשים ספציפיים, ובאותה מידה – יכולות שלא להיות נקודות השקה כאלה. אין בשפה העברית מספיק מלים לתאר את הממשקים בין הקמצנות ליתר שמות התואר שמניתי. באנגלית, למשל, יש תשע מלים שמתארות קמצנות בצורות שונות, ולחלקן מיוחסת רמת שליליות שונה.

בעברית, המלה קמצן תופסת את כל הטווח שבין כילי לחבר ממוצע בתרבות הצריכה (מה שנקרא בשפת העם "כמו כולם"). לטווח הרחב הזה נכנסים יחד קמצנים, נצלנים, אנשים ונשים שמאסו בצריכה או בשמירה על מראית עין של בינוניות מבורכת, חמדנים וסתם מינימליסטים. תחת המטרייה הרחבה מאוד של קמצנות במובנה הקונסומריסטי, כל אלה נשפטים לחומרה ומוקעים כאנטי-חברתיים, מוזרים, "לא בסדר". מה הפלא שאף אחד לא רוצה להיות קמצן.

מה את רוצה, אמר לי פעם עיתונאי, יש אנשים שהם קמצנים והדבר היחיד שמעסיק אותם הוא כסף. לא נקרא להם ככה רק כדי לצאת פוליטיקלי קורקט? שימוש במלה "קמצן" – כמו במלה "שמנה", אגב – הוא הרבה מעבר לתיאור טכני של מאפיינים ותכונות.

מדובר במלה שמקפלת בתוכה השקפת עולם שלמה ומחילה סטנדרט חברתי על אנשים שלא "מתיישרים" בהתאם לשלטון הרודני של תרבות הצריכה. זאת בשעה שאין באמת שום מאפיין משותף לקמצנים יעילים כלכלית, נקרא להם, וקמצנים מסוגים אחרים, כמו נצלנים, אדישים וחמדנים.

היעילים כלכלית הם פשוט כאלה: עושים חשבון לכסף, בעלי גבולות מוגדרים, כנים ופתוחים בנוגע להעדפות וליכולות שלהם. הם לעולם לא יבקשו מאיש לשלם בעבורם והם אחראים מספיק כדי לחסוך בגיל צעיר, כך שבגיל מבוגר לא ייפלו על החברה כנטל. ההתרסה שלהם כנגד תרבות הצריכה בולטת במיוחד דווקא כי הם נראים כל כך "נורמליים", מיושבים וסולידיים.

השאלה שנשאר לשאול היא כמה עוד נהיה מוכנים להמשיך ולשעבד את חיינו, כדי שלא יחילו עלינו את ההגדרה המתרחבת תמידית של קמצנות.

שתף

  • לחצו כדי להדפיס (נפתח בחלון חדש) הדפס
  • יש ללחוץ כדי לשלוח קישור לחברים באימייל (נפתח בחלון חדש) דואר אלקטרוני
  • לחיצה לשיתוף ב-X (נפתח בחלון חדש) X
  • לחיצה לשיתוף ב-WhatsApp (נפתח בחלון חדש) WhatsApp
  • לחיצה לשיתוף ב-Telegram (נפתח בחלון חדש) Telegram
  • לחיצה לשיתוף בפייסבוק (נפתח בחלון חדש) פייסבוק

אהבתי

אהבתי טוען...

אולי יעניין אותך גם...



הסיפור הקודם

הטרוריסט הדנטלי

הסיפור הבא

אלימות נגד נשים: גבר לא "יושב על הגדר"

שרון בירקמן

שרון בירקמן

הסיפורים החמים

בן גביר ביקש לעשות הון פוליטי באמצעות התאכזרות לאסירים הבטחוניים, אבל אלפי אסירים יהודים נפגעו | פלאש 90
משפט ופלילים

פשפשים במיטות, מקקים בחדרי האוכל ודם על הקירות: ההזנחה הפכה את בתי הסוהר למתקני עינויים

❘ סיון תהל

כ-23 אלף כלואים במערכת עם 14.5 אלף מקומות: המדיניות של בן גביר פוגעת קשות באסירים פליליים, רובם יהודים, שסובלים מצפיפות, הזנחה ותברואה ירודה

הסיפור המלאDetails
Mendy Hechtman/FLASH90 | למצולמת אין קשר לכתבה

בעיניהם של תושבי קיבוץ מעגן מיכאל, הם עצמם הטבע שיש להגן עליו

שוטר מצלם מפגינים בצעדה בתל אביב | שימוש לפי סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים

במקום לתקן דפוס פעולה פסול, המשטרה הכשירה את השרץ. כולנו נשלם את המחיר

שוטר מצלם מפגינים | צילום: מולי גולדברג

המשטרה הוציאה נוהל שמסדיר תיעוד מפגינים בטלפונים פרטיים. את האמצעים ליישמו – אין

בריכות הדגים הן משאב קריטי לכלכלת הקיבוץ או שטח שאפשר להשתמש בו למגורים, מלונאות ופארק צפרות. תלוי מי שואל | צילום פלאש 90

"אנחנו לא אור עקיבא": הקיבוץ העשיר שנאבק על הזכות להישאר סגור, לבן ודליל

הסיפור הבא

אלימות נגד נשים: גבר לא "יושב על הגדר"

"זה אבא שלי. אני רוצה שהוא יהיה בבר מצווה שלי"

מנודים: השבוע יהרסו את קורת הגג של שלושת האחים במושב כפר גדעון. אף פעם לא רצו אותם שם

Themed Share Widget

אהבתם? שתפו את הכתבה

וואטסאפ X טלגרם אימייל העתק קישור

הכי חם בטוויטר

הציוצים שלי
המקום הכי חם בגיהנום

© 2025 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish

  • מי אנחנו
  • צרו קשר
  • תנאי שימוש באתר
  • תמכו בעיתונות עצמאית
  • אנחנו מחויבים לנקודת מבט קשובה, ביקורתית ומאוזנת, אבל היא לעולם לא חפה מתפישת עולם. עיתונות שדבקה בעקרונות של דמוקרטיה, שוויון וצדק חברתי. עיתונות חוקרת, חפה מפחד וממורא, שאינה חוששת לקחת צד, שומרת על פרופורציות, אינה מתלהמת, נצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים. עיתונות סקרנית ובודקת את עצמה.

כאן עושים עיתונות אמיתית*

*עיתונות חוקרת, סקרנית ובועטת, שנצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים. דווקא בימים החשוכים שעוברים על כולנו, ולנוכח שתיקתם של גופי התקשורת, אנו גאים לעמוד בחזית הערכית של העיתונות בישראל, ומחויבים לעקרונות של דמוקרטיה, שיוויון, קדושת חיי האדם וצדק.

×
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • ראשי
  • מדיני-בטחוני
  • משפט ופלילים
  • כלכלה וחברה
  • פוליטיקה ותקשורת
  • המקומון
צרו קשר
מי אנחנו

© 2025 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish

%d