השקיעו
בעיתונות עצמאית
  • אודות
  • צרו קשר
יום שני, מאי 12, 2025
לתמיכה בכל סכום
המקום הכי חם בגיהנום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • חם
  • מלחמת אוקטובר 23
  • דמוקרטיה במשבר
  • חברתי
  • בריאות הנפש
  • מקומי
  • תחקירים
  • דעות
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה בכל סכום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
המקום הכי חם

הציבור לא רואה את התאונות הקשות של האופניים החשמליים

משנים כיוון! במקום לצרוך תקשורת שמוכרת אותך, הגיע הזמן להשקיע בעיתונות עצמאית שעובדת אך ורק בשבילך לפני חמש שנים, התחילו לצוץ האופניים החשמליים במרחב הציבורי. כניסתם לחיינו שפיעה באופן משמעותי על מספר התאונות שקורות בעיר. בבית החולים רואים כיום נפגעים שמגיעים עם כל הפגיעות האפשריות, כל מה שאפשר להעלות על הדעת – כתוצאה מתאונה עם […]

פיני הלפרין ❘ פיני הלפרין
01.08.16
| מגזין

משנים כיוון! במקום לצרוך תקשורת שמוכרת אותך, הגיע הזמן להשקיע בעיתונות עצמאית שעובדת אך ורק בשבילך


לפני חמש שנים, התחילו לצוץ האופניים החשמליים במרחב הציבורי. כניסתם לחיינו שפיעה באופן משמעותי על מספר התאונות שקורות בעיר. בבית החולים רואים כיום נפגעים שמגיעים עם כל הפגיעות האפשריות, כל מה שאפשר להעלות על הדעת – כתוצאה מתאונה עם אופניים חשמליים.

במרשם הטראומה הלאומי מתקיים רישום של הפגיעות, אבל מדובר ברישום לא מדויק של 5 אחוזים מהתאונות שמגיעות לחדר טראומה; כדי לקבל תמונת מצב שמשקפת את המציאות, צריך להכפיל את המרשם לפחות פי עשרים. מאמץ של משרד התחבורה לנהל מרשם מדויק, יכול לעזור להתנהל עם התופעה. מדובר בעשרות חדרי מיון ברחבי הארץ, שקולטים נפגעים מתאונות עם אופניים חשמליים. כשמשרד התחבורה רוצה לנהל מרשם, הוא יודע איך לעשות זאת.

אולי יעניין אותך גם:

״החוסר שלו כל-כך גדול, אני חייבת להחזיר את הבן-אדם הזה חזרה"

מה אנחנו יכולים ללמוד מסוריה על מאבקים אזרחיים והפלת שליטים רודניים?

כיצד עזה מנפצת למדינות המערב את המיתוס על שואת יהודי אירופה?

עוצמת הפגיעה של גוף מחושבת בריבוע למהירות הנסיעה. כלומר, אם מהירות של אופניים חשמליים היא כפולה מזו של אופניים רגילים, עוצמת הפגיעה היא פי ארבע. אבל בפועל, המצב חמור בהרבה: אופניים רגילים נוסעים בממוצע במהירות של 15 קמ"ש, ואופניים חשמליים לעתים נוסעים פי שלוש מהר יותר. במצב כזה, עוצמת הפגיעה היא פי 16, וגם האפשרות של הנהג לעצור, יורדת פי 16.

לא מזמן, בחורה בת 40 רכבה נפלה וריסקה את הירך, וסבלה מ"פגיעת כפפה" – תנועה סיבובית שקרעה את רקמות היד. היא נאלצה לעבור ניתוח פלסטי ותעבור חודשים של שיקום. היא נפלה נפילה פשוטה יחסית, והאופניים החשמליים נפלו עליה. הנזק כל כך חמור בגלל המהירות גבוהה.


אופניים רגילים עוקפים הולכי רגל במהירות נמוכה, ואין עם זה בעיה. אבל כשנוסע מאחוריך אופנוע שקט – ואופניים חשמליים הם אופנוע שקט לכל דבר ועניין – שלא מספיק לעצור – זו כבר בעיה. האופניים החשמליים לא ממותגים כיום כאופנוע, ולכן הנוהגים בהם מרשים לעצמם להתנהג כרוכבי אופניים וכרוכבי אופנוע מתי שנוח להם: גם על המדרכה, וגם על הכביש. אפשר לראות את זה בהתנהגות של הנוסעים: נוסע אופניים חשמליים חוצה מעבר חצייה כאילו היה הולך רגל, פונה שמאלה וחוצה את הרמזור כהולך רגל, ופתאום מזנק לכביש כאופנוע, ועולה על המדרכה כדי להמשיך לנסוע עליה. הוא בוחר מתי נח לו להיות מה.

צילום: palbo

אופנוע על המדרכה הוא אם כל חטא.

אני לא מומחה לתחבורה, ולכן לא יכול להציע פתרונות. בגיליון הרופאי של האישה שנפגעה בידה, כתבנו גם "אופנוע" וגם "אופניים".  לנו כרופאים לא משנה איך הפגיעה נעשתה – חשוב הטיפול בפגיעה עצמה. אבל אני יודע מה לא נכון כיום: המצב האבסורדי בו אופניים שמתנהלים כאופנוע, מקבלים "הנחה", כי כולנו בעד אופניים. יום אחד הגיע האופנוע החשמלי, ועלה על המדרכה. מישהו הצליח במיתוג, קרא לזה "אופניים", ומכר עשרות אלפי יחידות בשנייה. ככה, הם השתחלו למדרכות, בהן גם ככה אין הפרדה ברורה בין שבילי האופניים לנתיבי ההולכים. היום, המדרכות הן מרחב בו קורות כיום מגוון רחב של חבלות, שלא אמורות בכלל לקרות על מדרכות.

אם אנשים היו פועלים כחוק, ומשתמשים בבטריה של האופניים החשמליים כתמיכה בלבד, ומפדלים ביתר הזמן – המצב היה טוב בהרבה. בפועל, כל הרוכבים משתמשים בבטרייה ומחליפים אותה. משיחות רבות עם מטופלים, גיליתי שאנשים לא יודעים שבעצם נשברו החוקים, שרכב ממונע מהיר עלה על המדרכה ונותנים לו להמשיך להיות שם, ולנוע בין עולמות התחבורה השונים באופן חופשי בלי קסדה, תאורה, הכשרה. האם מישהו היה מעלה על דעתו לנסוע על אופנוע בלי רישיון נהיגה? מה ההבדל העקרוני בין מנוע חשמלי למנוע בנזין?

רופאים לא נדרשים לעסוק בהתנהגות הרוכבים, למשל בכל מקרי ה"פגע וברח". לא מתפקידנו להיות שם. אבל אני בטוח שיש הרבה יותר תאונות "פגע וברח" באופניים החשמליים מאשר באופנועים. הילדים לא יודעים לנהוג, נמצאים בעולם שבו הכל מותר, לעומת הנהגים – שנמצאים בעולם החוק, ומבינים מה אסור. רוכב האופנוע החשמלי לא מכיר את עולם המותר והאסור.

—

פרופ' פיני הלפרין הוא מנהל חדר המיון בביה"ח איכילוב



הסיפורים החמים

דעות

המלחמה הותירה את ילדי הפנימיות מאחור. אלו שמלווים אותם בקושי סוגרים את החודש

דמוקרטיה במשבר

השרה להגנת הסביבה, של נתניהו: סילמן דורשת מהמפכ״ל שיאכוף מפגעי רעש בהפגנות לשחרור חטופים

מחדל ה-7 באוקטובר

בניסיון להתנער מאחריות לטבח בזיקים, בצה״ל זורקים את חיילי גולני מתחת לגלגלים

קטגוריות

  • דעות
  • חברתי
    • החברה הערבית
    • מבקשי מקלט
    • צדק חברתי
      • דיור ציבורי
  • חם
  • מגזין
  • מדיני-בטחוני
    • יהודה ושומרון
    • מלחמת אוקטובר 23
      • מחדל ה-7 באוקטובר
    • עזה
    • צבא
  • מקומי
    • סביבה
    • תכנון
  • משפט ופלילים
    • אלימות מינית
    • דמוקרטיה במשבר
    • משטרה
    • נשק
    • שחיתות
  • פוליטיקה ותקשורת
    • פוליטי
    • תקשורת
  • פרויקטים
    • русский / English / عربى
    • גלריות
    • וידאו
  • רווחה
    • בריאות הנפש
    • חינוך
  • תחקירים

המקום הכי חם בגיהנום || 

עיתונות עצמאית, בלי פחד. 

אנחנו מחויבים לנקודת מבט קשובה, ביקורתית ומאוזנת, אבל היא לעולם לא חפה מתפישת עולם, מעמדות ומעקרונות. במגזין הזה אנו מבקשות לעשות עיתונות שדבקה בעקרונות של דמוקרטיה, שוויון וצדק חברתי. עיתונות חוקרת, חפה מפחד וממורא. עיתונות שאינה חוששת לקחת צד. ששומרת על פרופורציות, שאינה מתלהמת, שנצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים, סקרנית ובודקת את עצמה.

 

© 2024 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי.

Fatfish

בתקופה בה הממשלה מתנגחת בתקשורת החופשית, זה הזמן לתמוך בעיתונות שהם לא יצליחו להביס

אנחנו חייבים את התמיכה שלך כדי להמשיך לחקור, לחשוף ולדווח, ולעשות עיתונות שמשפיעה על המציאות.

לתמיכה בכל סכום >

×
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • ראשי
  • חם
  • מלחמת אוקטובר 23
  • דמוקרטיה במשבר
  • חברתי
  • בריאות הנפש
  • מקומי
  • תחקירים
  • דעות
צרו קשר
מי אנחנו

© 2025 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish