השקיעו
בעיתונות עצמאית
  • אודות
  • צרו קשר
יום שישי, נובמבר 21, 2025
לתמיכה בכל סכום
המקום הכי חם בגיהנום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • חם
  • דעות
  • תחקירים
  • מגזין
  • וידאו
  • פרויקטים
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה בכל סכום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה
נוסעים מסתובבים על הכבישת קו 9 באשדוד. צילום: איליה קוגן

נוסעים מסתובבים על הכבישת קו 9 באשדוד. צילום: איליה קוגן

אשדוד: "התחנות של העתיד" משאירות את נוסעי התחבורה הציבורית אבודים בעיר

מסכי מגע בעברית בלבד שלא רואים בהם כלום כשיש שמש, מידע ישן ושגוי, נוסעים מסתובבים על הכבישים, עולים לקו הלא נכון או נאלצים לקחת מונית. למה אומת ההייטק לא מצליחה לייצר חוויות משתמש סבירה לתושבי אשדוד, שרק מנסים להגיע ממקום למקום?

איליה קוגן ❘ איליה קוגן
06/06/2022
| תכנון
תמונה ראשית : נוסעים מסתובבים על הכבישת קו 9 באשדוד. צילום: איליה קוגן

משנים כיוון! במקום לצרוך תקשורת שמוכרת אותך, הגיע הזמן להשקיע בעיתונות עצמאית שעובדת אך ורק בשבילך


לחווייה הכואבת הזאת לא הייתי מוכן. חשבתי שאני בא לאשדוד כדי לצלם נתיבי תחבורה ציבורית חדשים ונוצצים, אבל יצאתי משם עם תחושה עמוקה של כאב ועלבון.

ראיתי שם ילדה ששואלת כל נהג אוטובוס שעובר אם הוא מגיע לרובע ח'. אישה מנסה לעזור ברוסית לקשישים שאין להם מושג איזה קו מגיע הביתה. קשישים אחרים מתרוצצים בין תחנות בניסיון להבין מאיזה צד של הצומת לקחת אוטובוס. עולה מבוגר במדים של חברת שמירה שואל את הנהג שאלה, אבל לא מצליח להבין את התשובה בעברית. כמעט בכל תחנה עוד ועוד נוסעים מיואשים מעכבים את הנהגים עם שאלות. 

אולי יעניין אותך גם:

״מסווה של צורך בטחוני״: 25 בתים באום אל פחם יופקעו עבור אזור חיץ עם מושב של מאה משפחות

סיוע נפשי לתלמידים קוצץ, מאות אלפי שקלים לאירועים ״באתרים מקראיים״ ביהודה ושומרון – דווקא לא 

אין לאן לברוח: המתקפה האיראנית חושפת את עומק ההפקרה של העורף

ראיתי שם אמא עם עגלה יורדת מהמדרכה לכביש כדי לשאול נהג על מסלולו, ונאלצת לטפס עם העגלה חזרה למדרכה. זוג גימלאים מסתובב בכל העיר בקו מאסף, כי אין להם שום דרך לדעת שיש קו מהיר יותר. איש מבוגר שואל נהג אוטובוס אם הוא מגיע לבית החולים, והנהג, מותש ממאות הסברים שהוא צריך לתת מבוקר עד ערב, טורק בפניו את הדלת. 

אחרי שנים רבות של תכנונים ועבודות, בינואר 2022 בוצעה באשדוד רפורמה בתחבורה הציבורית, ובה השתנו כמעט כל מסלולי הקווים העירוניים. על השאלה אם השינויים בקווים הם לטובה או לרעה הדעות חלוקות, אבל האופן שבו בוצע השינוי הוא כושל ומבזה. 


אשדוד היא עיר גדולה עם מרחקי הליכה עצומים וכבישים מרובי מסלולים בין רובע לרובע. רבע מאוכלוסיית אשדוד דוברי רוסית, רבים מהם מבוגרים, חלקם ניצולי שואה. רבים מהם לא יכולים אפילו לדמיין אחזקת רכב או שימוש במונית, בשל העלות הגבוהה. לכן, מידע ברור על תחבורה ציבורית הוא ממש עניין קיומי עבורם. 

מפות שנשארו מהאירוויזיון  

הסתובבתי ברחבי אשדוד רק כמה שעות, אבל במהלכן ראיתי עשרות רבות של אנשים אבודים וחסרי אונים. הבלבול וחוסר האונים כואב, אבל בעיקר מעליב, כי ככה לא מתייחסים לבני אדם, ובעיקר כי זה לא חייב להיות כך. הבלבול הזה איננו גזירת גורל, אלא נובע מאופן מתן המידע, שמעיד על חוסר הבנה מוחלט של חוויית המשתמש. 

כבר בתחנת הרכבת של אשדוד, השלטים ברציף והמפה באולם התחנה מציגים מידע ישן ושגוי, עם מספרי קווים שלא קיימים מאז הרפורמה. הזלזול הזה לא מפתיע: הרי גם בתחנות האוטובוס ברחבי תל אביב יפו היו תלויות עד 2022 מפות שהוכנו עבור אירוויזיון 2019, והציגו מסלולי קווים שגויים שכבר השתנו מאז מספר פעמים. חוסר המידע הופך את התחבורה הציבורית ללא ידידותית, אבל הצגת מידע שגוי בעייתית שבעתיים.

בנתיבי התחבורה הציבורית החדשים באשדוד הוצבו תחנות אוטובוס עם מסכי מגע ענקיים, יקרים ולא שימושיים. משרד התחבורה מתגאה שוב ושוב בתחנות האוטובוס האלה – "התחנות של העתיד" – שצצות בשנים האחרונות כפטריות אחרי הגשם ברחבי הארץ. זוהי דוגמה לטכנופיליה הישראלית – הסגידה של אומת ההייטק לטכנולוגיה והאמונה שהפתרון לכל בעיה טמון בחדשנות טכנולוגית. 

למעשה, קהל היעד היחיד של המסך הזה הוא יחסי ציבור ועיתונות. מעולם לא ראיתי מישהו מצליח להשתמש במסכי המגע הענקיים, והרי זה הגיוני: מי שיודע להשתמש ביישומוני תחבורה ציבורית לא צריך מסך ענק כי יש לו את המסך שלו, ומי שלא יודע להשתמש בהם או שאין לו טלפון חכם – ממילא לא יצליח להשתמש גם במסך הזה, שהרי המסך מציג בסך הכל עוד יישומון. 

אגב, גם אלו היתה למסכים האלה תכלית כלשהי מלבד יחסי ציבור, אף היא היתה יורדת לטמיון מכיוון שלא ניתן לראות עליהם כלום מול השמש ומכיוון שהם תומכים רק בעברית. 

תמונה של מסך מגע 

הסגידה שלנו לטכנולוגיה בולטת במיוחד אם משווים בינינו לבין מרכז וצפון אירופה, שם המידע על תחבורה ציבורית מעולה ונגיש לכל דכפין – תושב או תייר, ילד או קשיש – אך בשום תחנה לא תמצאו מסך מגע. 

מה שכן תמצאו בערי אירופה, בכל תחנה, הן מפות תחבורה ציבורית שעוצבו בידי אדם. יישומון אמנם מאפשר להגיע מנקודה א' לנקודה ב', אבל מפה מאפשרת משהו אחר וחשוב לא פחות – תחושת התמצאות. 

מסך המגע בעברית בלבד ובקושי ניתן לקרוא בשמש | צילום: איליה קוגן

אנשים אמיתיים לא חיים על ציר בית-עבודה. בעיר מגוונת, שהחיים בה דורשים התמצאות והבנה של מערכת התחבורה אנחנו כל הזמן בונים בראשנו מפות של הסביבה שלנו; לבנות אותן ללא עזר ויזואלי יכול לקחת שנים. 

יכול להיות שאחרי כמה שנים של מגורים באותו מקום, גיליתם קו אוטובוס שתמיד היה  שם בסביבה ואולי היה יכול לעזור לכם מדי פעם, אבל אף אחד לא סיפר לכם עליו. לכן מפה מתוכללת והיררכית של כלל המערכת חשובה כל כך: היא מאפשרת הבנה אינטואיטיבית של הרשת, שבתורה מאפשרת שימוש תדיר וספונטני בתחבורה הציבורית בין נקודות שונות. הניגוד הזה, בין קיום מסכי ענק לבין חוסר קיום מפות, מעיד יותר מכל על חוסר הבנה בסיסי של צרכי המשתמשים. 

הרשויות בארץ מאמינות באופן יהיר שמפות הן נחלת העבר או אולי שישראלים ממילא לא יודעים לקרוא מפות, אבל אין דבר רחוק יותר מהאמת. אם ניקח לדוגמה את 50 אלף העולים הגרים באשדוד, לא רק שהם גדלו מילדותם עם מפות תחבורה ציבורית, בין אם זה בקייב או בטשקנט, בפריז או בבוסטון, אלא שאותן ערים מוציאות עד היום מפות מעודכנות ויפות של התחבורה הציבורית שלהן מדי שנה. 

כמה כסף היה עולה לעצב מפות, להציב אותן בכל תחנה ולעדכן אותן על כל שינוי, לעומת שאר ההשקעה בתחנות המגלומניות האלה? גרושים! אבל מידע אמיתי ושימושי לא מצטלם טוב בתקשורת, כי כמו הפוליטיקאים, גם התקשורת שלנו נוטה להתמסר בהתלהבות נטולת ביקורת לחדשנות טכנולוגית גם כשאין מאחוריה היגיון.

מפחדים לצאת מהשכונה 

אולי אם נסתכל על עולם הייטק בעדשה אחרת, נגלה שדווקא ממנו תבוא ההשראה לפתרון הבעיה. בניגוד למשרד התחבורה, חברות טכנולוגיה יודעות שהן חייבות להבין את המשתמשים שלהן מקרוב כדי להצליח, לכן הן מעסיקות כמות גדולה של מומחי חוויית משתמש. 

חוקר חוויית משתמש הוא מקצוע שנושק גם לעיצוב וגם לפסיכולוגיה. חוקרי חוויית משתמש מבינים לעומק את צרכי האנשים, על ידי התבוננות בהתנהגותם ועל ידי ראיונות עומק. לאחר מכן הם מנתחים את הצורה שבה המשתמשים חווים את המוצר, וכך לומדים כיצד לשפר את המוצר כך שיענה על צרכים אמיתיים. 

בניגוד למשרד התחבורה, חברות טכנולוגיה חייבות להבין את המשתמשים שלהן כדי להצליח, לכן הן מעסיקות כמות גדולה של מומחים בתחום

כמו לחברות טכנולוגיה, גם לתחבורה הציבורית יש מגוון סוגי משתמשים: נוסעים קבועים ומזדמנים, גברים ונשים, חיילות וסבתות, דוברי ערבית ורוסית – לכל אחד צרכים שונים. מומחיות בחוויית משתמש לא קיימת בתחבורה הציבורית בארץ, והיא נדרשת כמו אוויר לנשימה: החל מעיצוב תחנות, דרך שילוט, כריזה, מידע על שינויים ועוד.

יש הבדל חשוב בין חברות טכנולוגיה למשרד התחבורה: למשרד התחבורה יש מנדט מוסרי לא לזנוח את החלשים ביותר בחברה. שינוי בתחבורה הציבורית ללא מידע נאות הוא זעזוע של ממש עבור רבים. 

בתגובה לפרק הווידאו על חוויותיי מהרפורמה באשדוד, אנשים כתבו לי שהם יושבים בבית ומפחדים לצאת מהשכונה שלהם מאז הרפורמה. אנשים שחיים על הבטחת הכנסה כתבו לי שהם נאלצו לקחת מונית. אנשים סיפרו סיפורים קורעי לב על ניצולי שואה שתקועים בתחנה כי הם לא יודעים להשתמש באפליקציות, או על קשישים שעלו לאוטובוס הלא נכון ואיש לא ידע לעזור להם, כי גם שאר הנוסעים לא מבינים את הקווים. 

רשויות התכנון והתחבורה צריכות להתייחס לאנשים האלה כלקוחות מוערכים ולהבין לעומק את החווייה שלהם כשהם מספקים מידע לנוסע, אך במקום זאת פרסום שינויים בתחבורה ציבורית מתרכז ביחסי ציבור, כשהלקוחות היחידים הנלקחים בחשבון הם עיתונאים ופוליטיקאים.

תגובת משרד התחבורה: "משרד התחבורה פועל רבות בשנים האחרונות לשיפור מסיבי ולקידום מערך התחבורה הציבורית בעיר אשדוד, באמצעות ייעול מסלולי הקווים והוספת קווים חדשים, סלילת נתיבי תחבורה ציבורית, הקמה של סככות ומסופים חדשים. מאמצים אלו נעשים במטרה לייעל את מערך התחבורה הציבורית בעיר וכדי לאפשר תחבורה טובה יותר לתושבי ותושבות העיר. משרד התחבורה עוקב אחר השינויים שנעשו בעיר ויבחן כל טענה והצעה לשיפור במלוא כובד הראש, במטרה לייעל ולאפשר תחבורה טובה יותר לתושבי ותושבות העיר".

תגובת עיריית אשדוד תתפרסם כאן כשתתקבל. 

שתף

  • לחיצה לשיתוף בפייסבוק (נפתח בחלון חדש) פייסבוק
  • לחיצה לשיתוף ב-X (נפתח בחלון חדש) X
  • לחיצה לשיתוף ב-Telegram (נפתח בחלון חדש) Telegram
  • לחיצה לשיתוף ב-WhatsApp (נפתח בחלון חדש) WhatsApp
  • לחצו כדי להדפיס (נפתח בחלון חדש) הדפס
  • יש ללחוץ כדי לשלוח קישור לחברים באימייל (נפתח בחלון חדש) דואר אלקטרוני


הסיפור הקודם

"הארון היה ילד עם שאיפות. היום הוא חולם שמישהו ינתק אותו מהמכשירים"

הסיפור הבא

בשיחה ביניהם פילבר ועמית סגל הסכימו על דבר אחד: נתניהו מסובך בתיק 1000. האזינו

איליה קוגן

איליה קוגן

הסיפורים החמים

צילום: קובי גדעון, פלאש 90
דעות

למעלה מ-2,000 ילדים נמצאים מתחת לרדאר של המדינה. מדוע היא ממשיכה לקצץ ולהתעלם?

יהודה ושומרון

למה שב״ס, שב״כ, ח״כים ואפילו נשיא המדינה מסתירים את רשימת האסירים הביטחוניים היהודים?

אסירים בטחוניים בכלא דמון, צילום: חיים גולדברג, פלאש 90
מדיני-בטחוני

״כ-15 סוהרים עמדו סביבו והיכו אותו. הם התמקדו בראשו. מאז לא ראינו אותו״

הסיפור הבא
עמית סגל ושלמה פילבר | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

בשיחה ביניהם פילבר ועמית סגל הסכימו על דבר אחד: נתניהו מסובך בתיק 1000. האזינו

מריומה קליין בטקס פרס ישראל | צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

מספרים לנו ש-60 אלף בני נוער עברו בבית השנטי. לא מספרים שרובם שהו שם רק כמה שעות

אילוסטרציה | צילום: רועי אלימה, פלאש 90

מועמדים לגירוש בגבעון נאזקים באופן משפיל ושרירותי, בניגוד לנהלי שב"ס

Themed Share Widget

אהבתם? שתפו את הכתבה

וואטסאפ X טלגרם אימייל העתק קישור
המקום הכי חם בגיהנום

© 2025 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish

  • מי אנחנו
  • צרו קשר
  • תנאי שימוש באתר
  • תמכו בעיתונות עצמאית
  • אנחנו מחויבים לנקודת מבט קשובה, ביקורתית ומאוזנת, אבל היא לעולם לא חפה מתפישת עולם. עיתונות שדבקה בעקרונות של דמוקרטיה, שוויון וצדק חברתי. עיתונות חוקרת, חפה מפחד וממורא, שאינה חוששת לקחת צד, שומרת על פרופורציות, אינה מתלהמת, נצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים. עיתונות סקרנית ובודקת את עצמה.

כאן עושים עיתונות אמיתית*

*עיתונות חוקרת, סקרנית ובועטת, שנצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים. דווקא בימים החשוכים שעוברים על כולנו, ולנוכח שתיקתם של גופי התקשורת, אנו גאים לעמוד בחזית הערכית של העיתונות בישראל, ומחויבים לעקרונות של דמוקרטיה, שיוויון, קדושת חיי האדם וצדק.

×
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • ראשי
  • מדיני-בטחוני
  • משפט ופלילים
  • כלכלה וחברה
  • פוליטיקה ותקשורת
  • המקומון
צרו קשר
מי אנחנו

© 2025 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish