השקיעו
בעיתונות עצמאית
  • אודות
  • צרו קשר
יום שני, יוני 16, 2025
לתמיכה בכל סכום
המקום הכי חם בגיהנום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • חם
  • מלחמת אוקטובר 23
  • דמוקרטיה במשבר
  • חברתי
  • בריאות הנפש
  • מקומי
  • תחקירים
  • דעות
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה בכל סכום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
המקום הכי חם

דודי מי? בקשת ובחדשות 12 נמנעים מדיווח על עסקיהם של בעלי השליטה

בדיקת הסיקור של קוקה קולה ומתווה הגז במשך שנה, מעלה כי בערוץ 12 ובחברת החדשות שלו נמנעים ככל האפשר מסיקור עסקיהם של בעלי השליטה. כאשר נדרשו בכל זאת לסקר את העסקים של בעלי המניות, עשו זאת באופן חיובי ביחס למתחרים

אורן פרסיקו, העין השביעית ❘ אורן פרסיקו, העין השביעית
28.07.22
| מגזין
תמונה ראשית : אבי וייס מנכ"ל חדשות 12 (מימין) ואבי ניר, מנכ"ל קשת 12 | צילומים: יונתן זינדל, מרים אלסטר פלאש90

אבי וייס מנכ"ל חדשות 12 (מימין) ואבי ניר, מנכ"ל קשת 12 | צילומים: יונתן זינדל, מרים אלסטר פלאש90


משנים כיוון! במקום לצרוך תקשורת שמוכרת אותך, הגיע הזמן להשקיע בעיתונות עצמאית שעובדת אך ורק בשבילך


שני ערוצי הטלוויזיה המסחריים בישראל נשלטים בידי אילי הון שבשליטתם גם חברות מונופוליסטיות, שמזהמות את הסביבה או מזיקות לבריאות הציבור בדרכים אחרות. 

לפי עבודה אקדמית שערך שגיא ירוסלב, בקשת 12, ערוץ הטלוויזיה הפופולרי והמשפיע בישראל, מסקרים באופן מוטה את בעלי השליטה. ממצאיו של ירוסלב מעלים כי ככל הנראה לא מדובר בצירוף מקרים: אחזקה בכלי תקשורת פופולרי יכולה לספק לבעל השליטה שוט לאיים באמצעותו על רגולטורים ופוליטיקאים כדי שיפעלו לטובת עסקיו האחרים, אך בו בזמן הוא יכול גם להטות באותו אופן את הסיקור בכלי התקשורת שלו עצמו.

אולי יעניין אותך גם:

קריאה לכל מי שמרגיש אבוד

״החוסר שלו כל-כך גדול, אני חייבת להחזיר את הבן-אדם הזה חזרה"

מה אנחנו יכולים ללמוד מסוריה על מאבקים אזרחיים והפלת שליטים רודניים?

במסגרת עבודת סמינריון איתר ירוסלב באמצעות תוכנת Digger של חברת "יפעת מחקרי מדיה" את כלל הסיקור של חברות ואינטרסים הקשורים לבעלי השליטה בערוצים: חברת קוקה-קולה ישראל, מתווה הגז, מונופול המלט נשר ותאגיד שטראוס לאורך שנת 2021 בערוצים 11, 12 ו-13. אחר כך בחן כל אייטם, על סמך הכותרת שלו ובמקרה הצורך באמצעות צפייה מלאה בו, כדי לבודד את האייטמים שבהם הוצג מושא הסיקור באופן שלילי. בהמשך העמיד ירוסלב את היקף הסיקור השלילי בכל ערוץ אל מול זהות בעלי המניות. בעוד שברשת 13 לא נמצאה התאמה מובהקת, בקשת 12 בלט הקשר בין הבעלות לבין הסיקור.

בעל השליטה בקשת 12, דודי ורטהיים, הוא גם בעל השליטה בחברת קוקה-קולה ישראל, מונופול בתחום המשקאות הקלים, שחבה את רווחיה למכירת משקאות ממותקים, אשר מזיקים לבריאות הציבור הישראלי ובקבוקיהם מזהמים את הסביבה (תאגיד קוקה-קולה ישראל מחזיק גם בחברות פריגת ונביעות, מחלבות, מבשלות בירה, יקב ועוד).


לפי הבדיקה של ירוסלב, בערוץ קשת 12 תחת המנכ"ל אבי ניר, ובחברת החדשות של הערוץ תחת המנכ"ל אבי וייס, נמצאה הטיה בוטה בסיקור חברת קוקה-קולה.

רק 32 אייטמים

שנת 2021, יש לזכור, היתה שנה מאתגרת עבור מונופול המשקאות הקלים. חוק הפיקדון על מכלי משקה הורחב, כך שיחול גם על בקבוקי משקה גדולים. בנוסף אושר במהלך השנה המס על משקאות ממותקים. שני המהלכים איימו לפגוע בהכנסות קוקה-קולה ישראל, ובסיקור שניהם אכן בלטו בקשת 12 ובחברת החדשות של הערוץ מקרים של דיווח שגויס לטובת האינטרס של בעל השליטה ורטהיים. לפי בדיקת ירוסלב, המקרים הללו הם חלק ממגמה.

במהלך 2021 שודרו בשלושת ערוצי הטלוויזיה המרכזיים 143 אייטמים שבהם הוזכרה קוקה-קולה, מתוכם 39 אייטמים בכאן 11, 72 אייטמים ברשת 13 ורק 32 אייטמים בקשת 12. מעבר לנטייה של קשת 12  וחדשות 12 להתייחס בצמצום לחברה של בעל השליטה בערוץ, כאשר זו בתקופה בעייתית מבחינה מסחרית, ירוסלב מצא כי "קוקה-קולה מסוקרת באופן החיובי ביותר בקשת מתוך כלל הערוצים שנדגמו". לפי הבדיקה, רק 22 אחוז מהאזכורים בקשת 12 לקוקה-קולה היו בעלי אופי שלילי, לעומת 59 אחוז בכאן 11 ו-62.5 אחוז ברשת 13.

הטיה דומה, אם כי חריפה פחות, נמצאה גם בסיקור שהעניקו קשת 12 וחדשות 12 לעסקי הגז של יצחק תשובה. בשנת 2021 היה תשובה, טייקון הגז הבולט בישראל, בעל מניות מיעוט בקשת 12 באמצעות בתו גל נאור (במהלך השנה מכר חלק מהמניות ובשנת 2022 נפטר סופית מאחזקותיו בערוץ). במקביל החזיק תשובה גם בשליטה על קבוצת דלק, שבין היתר מייצרת אנרגיה מגז בתהליך מזהם שמזיק לסביבה ומאיץ את משבר האקלים.

בשנת 2020 נקלעו עסקיו של תשובה למשבר חריף, ובחדשות 12 העדיפו להתעלם. לאורך מרבית שנת 2021 עדיין סבלה מניית דלק קידוחים של תשובה (כיום ניו-מד אנרג'י) משפל, והיכולת שלה להחזיר חובותיה הועמדה בספק. על רקע זה מעניין להיווכח בכמות ואופי הסיקור שקיבל מונופול הגז בקשת 12 וחדשות 12.

מונופול הגז הוזכר בשנת 2021 ב-75 אייטמים ששודרו בשלושת ערוצי הטלוויזיה המרכזיים. 38 אייטמים בכאן 11, 24 אייטמים ברשת 13 ורק 13 אייטמים בקשת 12.

כמו במקרה של קוקה-קולה, גם בכל הקשור למונופול הגז המזהם נראה כי בקשת 12 מעדיפים פשוט להימנע מסיקור עסקיו של בעל המניות בערוץ. וכמו במקרה של קוקה-קולה, גם במקרה של מונופול הגז, כשבקשת 12 וחדשות 12 בכל זאת נדרשו לסיקור העסקים של בעלי המניות, עשו זאת באופן חיובי ביחס למתחרים. רק 23 אחוז מהאייטמים בקשת 12 על מונופול הגז היו שליליים לעומת 31.5 אחוז מהאייטמים בכאן 11 ו-33 אחוז מהאייטמים ברשת 13.

מי ידבר על נשר?

ירוסלב בדק גם האם יש סימנים להטיה ברשת 13 לטובת בעלי המניות בערוץ זה. לן בלווטניק, בעל השליטה ברשת 13, הוא גם בעל השליטה במונופול המלט נשר, אחד המפעלים המזהמים בישראל. ואולם, מבדיקת ירוסלב עלה שמונופול המלט כמעט ולא סוקר באף אחד מערוצי הטלוויזיה בשנת 2021, עד כדי כך שלא ניתן היה לבצע בעניינו השוואה בעלת תוקף סטטיסטי. על כן נגרעו בלווטניק והמפעל המזהם שלו מהמחקר.

יצוין כי מפעל המלט נשר הוא המפעל הפרטי המזהם בישראל, והוא פועל בסמוך לאוכלוסיות מוחלשות המתקשות להתארגן על מנת להיאבק בזיהום. היעדר הסיקור של המפעל מלמד משהו על ההטייה הבעייתית בכלל התקשורת.

"אם היית באה אליי עכשיו עם תחקיר על בלווטניק, הייתי נותן לך עצה ידידותית ללכת למישהו אחר”

שרון שפורר

משפחת שטראוס, בעלת מניות מיעוט ברשת 13, היא גם בעלת השליטה בקבוצת שטראוס, תאגיד המזון הגדול בישראל. בבדיקה של ירוסלב לא נמצא קשר מובהק בין הבעלות של שטראוס על מיעוט המניות בערוץ רשת 13 לבין היקף ואופי הסיקור של תאגיד המזון.

מתוך 243 אייטמים על שטראוס, 53 הופיעו בכאן 11, 104 בקשת 12 ו-86 ברשת 13. כלומר, בניגוד לתמונה שעלתה מבדיקת החברות שבבעלות בעלי המניות של קשת 12, ברשת 13 לא מיעטו באופן חריג לדווח על החברה של בעלי מניות המיעוט. יתר על כן, שיעור האייטמים השליליים ברשת 13 על שטראוס עמד על 62 אחוז. פחות אמנם מאשר בכאן 11 (83 אחוז) אך יותר מאשר בקשת 12 (53 אחוז).

"לגיטימי שלבעלים של ערוץ טלוויזיה יש אג'נדה", אומר ירוסלב, סטודנט שנה ג' במדעי ההתנהגות בבית הספר לחברה ואמנויות (ASA), בקרייה האקדמית אונו. "אבל פחות לגיטימי בעיניי שמאחורי הערוץ עומד מותג המשקאות הקלים מספר אחת בארץ, כשהערוץ מנצל את כוחו ואת האמון שהציבור נותן בו כדי להטות את דעת הקהל בנוגע לנושאים משמעותיים לבריאותו, כמו תחלואה בסוכרת ומס על המשקאות הממותקים". לדבריו, הממצאים שהעלה – שכרגע הם בגדר מסקנות ראשוניות – הדגישו עבורו את חשיבותו של תאגיד השידור הישראלי, שאינו נמצא בבעלות איל הון פרטי.

בקשת ובחדשות 12 לא הגיבו לדברים. 



הסיפורים החמים

חברתי

לראשונה מאז מלחמת המפרץ: המקלט האטומי בתחנה המרכזית בת"א ייפתח לציבור

חברתי

אין לאן לברוח: המתקפה האיראנית חושפת את עומק ההפקרה של העורף

חם

חיילים קיבלו הוראה לפנות בסיסים בדרום הארץ. אלו שנותרו מופקרים בלי יכולת להתמגן

קטגוריות

  • דעות
  • חברתי
    • החברה הערבית
    • מבקשי מקלט
    • צדק חברתי
      • דיור ציבורי
  • חם
  • מגזין
  • מדיני-בטחוני
    • יהודה ושומרון
    • מלחמת אוקטובר 23
      • מחדל ה-7 באוקטובר
    • עזה
    • צבא
  • מקומי
    • סביבה
    • תכנון
  • משפט ופלילים
    • אלימות מינית
    • דמוקרטיה במשבר
    • משטרה
    • נשק
    • שחיתות
  • פוליטיקה ותקשורת
    • פוליטי
    • תקשורת
  • פרויקטים
    • русский / English / عربى
    • גלריות
    • וידאו
  • רווחה
    • בריאות הנפש
    • חינוך
  • תחקירים

המקום הכי חם בגיהנום || 

עיתונות עצמאית, בלי פחד. 

אנחנו מחויבים לנקודת מבט קשובה, ביקורתית ומאוזנת, אבל היא לעולם לא חפה מתפישת עולם, מעמדות ומעקרונות. במגזין הזה אנו מבקשות לעשות עיתונות שדבקה בעקרונות של דמוקרטיה, שוויון וצדק חברתי. עיתונות חוקרת, חפה מפחד וממורא. עיתונות שאינה חוששת לקחת צד. ששומרת על פרופורציות, שאינה מתלהמת, שנצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים, סקרנית ובודקת את עצמה.

 

© 2024 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי.

Fatfish

בתקופה בה הממשלה מתנגחת בתקשורת החופשית, זה הזמן לתמוך בעיתונות שהם לא יצליחו להביס

אנחנו חייבים את התמיכה שלך כדי להמשיך לחקור, לחשוף ולדווח, ולעשות עיתונות שמשפיעה על המציאות.

לתמיכה בכל סכום >

×
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • ראשי
  • חם
  • מלחמת אוקטובר 23
  • דמוקרטיה במשבר
  • חברתי
  • בריאות הנפש
  • מקומי
  • תחקירים
  • דעות
צרו קשר
מי אנחנו

© 2025 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish