השקיעו
בעיתונות עצמאית
  • אודות
  • צרו קשר
יום ראשון, דצמבר 7, 2025
לתמיכה בכל סכום
המקום הכי חם בגיהנום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • חם
  • דעות
  • תחקירים
  • מגזין
  • וידאו
  • פרויקטים
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה בכל סכום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה

חשבו על הילד בכפר הלא מוכר

הצעדה להכרה היא ביטוי למאבק לא רק על המרחב, אלא גם על התודעה

ספא אבורביעה ❘ ספא אבורביעה
31/03/2015
| מגזין

משנים כיוון! במקום לצרוך תקשורת שמוכרת אותך, הגיע הזמן להשקיע בעיתונות עצמאית שעובדת אך ורק בשבילך


איך מרגיש ילד שחי בכפר לא מוכר? עם מה הוא נאלץ להתמודד בין הרוח החודרת לעצמותיו בחורף לאדמה הלוהטת תחת כפות רגליו בקיץ? מהן החוויות המעצבות את זהותו? האם הוא חווה ילדות רגילה בתוך החסר הגדול שאליו נולד? ללא מים, ללא חשמל, ללא גן משחקים לשחק אחר הצהריים, או טיפת חלב לבדוק את התפתחותו התקינה? כיצד הוא מרגיש בכל פעם שהוא רואה את לובשי המדים מגיעים שוב ושוב להרוס את ביתו? איזה בטחון הוא מרגיש בעולם?

את זה ביקשו להעביר המשתתפים בצעדה שיזם ראש הרשימה המשותפת איימן עודה. הצעדה החלה מהכפר הלא מוכר הגדול ביותר בנגב – ואדי אלנעם, המשיכה לאלעראקיב שמערבית לעיר רהט, לבית גברין ואבו גוש והסתיימה בבית הנשיא בירושלים. שם נמסרה לנחמה ריבלין, אשת הנשיא, תוכנית, שגיבשו ארגונים מקומיים ובראשם המועצה לכפרים הבלתי מוכרים בנגב ומומחים אחרים (ובהם עמותת במקום – מתכננים למען זכויות תכנון ועמותת סידרה – עמותת נשים ערביות בדוויות בנגב), לפתרון הולם וצודק מבחינתם להכרה ביישובים הלא מוכרים בנגב.

לצעדה מסר ברור: הצבה מובהקת של הסוגיה הכואבת והשנויה במחלוקת על סדר יומו של הציבור בישראל. יותר מכך, הצעדה מעידה על התחייבותם של הרשימה המשותפת ושל עודה עצמו, יוזם הרעיון ומיישמו, להקדיש את מיטב מרצם וזמנם לטיפול אמיתי וכן ב-100,000 התושבים החיים ביישובים אלו והממתינים להכרה, התייחסות ונראות מטעם הממסד הישראלי.

***


עודה הצליח לעשות מה שאף חבר כנסת ערבי לא עשה לפניו – הוא פשוט עשה. בדרך יצירתית ובמסלול קשה שנמשך ימים ארוכים הוא צעד במדבר הלוהט והגיע למשכן הנשיא בשארית כוחותיו, כשהוא נשען על מקל. עודה לווה בפאדי מסאמרה, מנכ"ל המועצה לכפרים הלא מוכרים, ובצעירים וצעירות רבים מהנגב ומהצפון, יהודים וערבים כאחד, שהצליחו לעורר מודעות תקשורתית לסוגיה ולגרום לאנשים לחשוב איך מרגיש ילד קטן שחי אי שם במדבר, ללא מים וחשמל, ממתין להכרה בקיומו.

הערבים הבדואים יושבים על פחות מ-3.5 אחוזים מאדמות הנגב. הם חיים על אדמותיהם ההיסטוריות עוד מהימים שלפני קום המדינה ומחקרים העוסקים בהיבטים היסטוריים וזהותיים של ערביי הנגב מלמדים כי זהותם מושתתת על האדמה וזו מסמלת עבורם מרחב פיזי ורגשי כאחד.

בשיח הישראלי, לעומת זאת, מכונים הכפרים הלא מוכרים "פזורה", כינוי המרמז על כאוס במדבר, התפשטות של סרטן שיש לעצור בטרם יהרוס את התפתחות הדרום וישתלט על כל חלקה טובה. זהו ביטוי לכך שהמאבק המדובר איננו רק על המרחב, אלא גם – ואולי בעיקר – על התודעה, זו הפנימית-חברתית וזו הממסדית-ישראלית.


איימן עודה צועד. מתוך עמוד הפייסבוק של הרשימה המשותפת

***

התודעה הממסדית אינה מכירה בצורכיהם התרבותיים ובזיקתם ההיסטורית של התושבים החיים ביישובים אלו. מטרתה לייהד את האדמה ולעקור את הערבים הבדואים מאדמותיהם ההיסטוריות תוך כדי ריכוז כמה שיותר בדואים בכמה שפחות שטח ועטיפת המעשה הציוני במילים כמו "פיתוח הנגב" ו"התיישבות הבדואים". הדבר נעשה באמצעות שימוש במנגנונים של מערכות התכנון והמשפט בנוסף להבניית דימויים של הערבים הבדואים כנומאדיים, לא שייכים למקום, פולשים לאדמות המדינה ומאיימים על הסדר והחוק. תפיסה זו מכשירה את הפקעת האדמות, הרס הבתים וגירוש התושבים.

במקביל, מבסס עצמו הממסד הישראלי באמצעות "האמת הציונית" המייצגת אמת אחת ויחידה ומבטלת נרטיבים היסטוריים אחרים, ומוצגת כצודקת, טובה יותר ונכונה עבור המרחב, בהיותה מקדמת ערכים נעלים. הערבי הבדואי מוצג כנחות, אחר, חסר, שקרי, פרימיטיבי ועוד. המוסדות השלטוניים מוצגים כ"מקדמים" ו"גואלים" את הערבי הבדואי "הלא מודרני".

מטרתה של הצעדה היתה להעלות לסדר היום את האופן שבו המוסדות השלטוניים פועלים להכחשה, הדרה והשתקה של הקולות ההיסטוריים של ערביי הנגב החיים בתנאים משפילים ומשלמים לאורך דורות מחיר כבד בשל זיקתם לאדמותיהם.


איור: ניב תשבי

***

אבל לצעדה היו גם היבטים חברתיים פנימיים חשובים לא פחות. בצעדה לקחו חלק בני הדור המבוגר המסורתי והדור הצעיר, נשים וגברים, ערבים מהצפון ומהדרום וכן יהודים רבים. האירוע הוכיח שוב כי הזיקה לאדמה והמאבק נגד הנישול המתמשך אינם נחלתם רק של תושבי הכפרים הלא מוכרים, כי אם סוגיות המעסיקות אזרחים רבים מכל הארץ.

ב-30 במרץ מציינים את "יום האדמה" שמטרתו להעניק נראות ונוכחות למאבק על האדמה ולעורר מודעות נרחבת נגד הפקעת האדמות המתמשכת והאפליה הקשה של הממסד הישראלי. אלה מונעים מהערבים להתפתח ביישוביהם, מקטינים את שטחי הכפרים והערים ומצמצמים את מחייתם על ידי הפקעות חוזרות ונושנות של האדמה. זהו גם מאבק על ההיסטוריה, על העבר, על הבעלות על המקום ובעיקר על התודעה: למי שייך המקום הזה?

הרי גם אם הערבים הבדואים יזכו להכרה בבעלותם על האדמה, זיקתם אליה וחזקתם עליה, גם אם שוליות וחלקיות עלולות לעורר את פחדיהם הכמוסים של הישראלים. לכן, כדי לשמור על יהדותה המלאה והשלמה של האדמה צריך להדיר, למחוק ולהשפיל את האזרחים החיים עליה.

הילדים בכפרים הלא מוכרים מחכים להיות חלק מהמרחב. אי הכרה בהם הוא ניסיון להוציא אותם מהבית, לעקור אותם מהמרחב בדרכים פורמליות, לצייר אותם כלא שייכים. אבל הם בשלהם, נשארים על האדמה, במחיר של החסר, נאחזים בשייכותם אליה, כי היא חלק מהם והם חלק ממנה. למרות המחיר הכבד.

שתף

  • לחצו כדי להדפיס (נפתח בחלון חדש) הדפס
  • יש ללחוץ כדי לשלוח קישור לחברים באימייל (נפתח בחלון חדש) דואר אלקטרוני
  • לחיצה לשיתוף ב-X (נפתח בחלון חדש) X
  • לחיצה לשיתוף ב-WhatsApp (נפתח בחלון חדש) WhatsApp
  • לחיצה לשיתוף ב-Telegram (נפתח בחלון חדש) Telegram
  • לחיצה לשיתוף בפייסבוק (נפתח בחלון חדש) פייסבוק

אהבתי

אהבתי טוען...

אולי יעניין אותך גם...



הסיפור הקודם

כתבי ידיעות אחרונות חוזרים לגיבורי הבחירות האחרונות

הסיפור הבא

מלה ביום- אפריל

ספא אבורביעה

ספא אבורביעה

הסיפורים החמים

בן גביר ביקש לעשות הון פוליטי באמצעות התאכזרות לאסירים הבטחוניים, אבל אלפי אסירים יהודים נפגעו | פלאש 90
משפט ופלילים

פשפשים במיטות, מקקים בחדרי האוכל ודם על הקירות: ההזנחה הפכה את בתי הסוהר למתקני עינויים

❘ סיון תהל

כ-23 אלף כלואים במערכת עם 14.5 אלף מקומות: המדיניות של בן גביר פוגעת קשות באסירים פליליים, רובם יהודים, שסובלים מצפיפות, הזנחה ותברואה ירודה

הסיפור המלאDetails
Mendy Hechtman/FLASH90 | למצולמת אין קשר לכתבה

בעיניהם של תושבי קיבוץ מעגן מיכאל, הם עצמם הטבע שיש להגן עליו

שוטר מצלם מפגינים בצעדה בתל אביב | שימוש לפי סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים

במקום לתקן דפוס פעולה פסול, המשטרה הכשירה את השרץ. כולנו נשלם את המחיר

שוטר מצלם מפגינים | צילום: מולי גולדברג

המשטרה הוציאה נוהל שמסדיר תיעוד מפגינים בטלפונים פרטיים. את האמצעים ליישמו – אין

בריכות הדגים הן משאב קריטי לכלכלת הקיבוץ או שטח שאפשר להשתמש בו למגורים, מלונאות ופארק צפרות. תלוי מי שואל | צילום פלאש 90

"אנחנו לא אור עקיבא": הקיבוץ העשיר שנאבק על הזכות להישאר סגור, לבן ודליל

הסיפור הבא

מלה ביום- אפריל

פסח, מצה ומרור

ילדים של אף אחד

Themed Share Widget

אהבתם? שתפו את הכתבה

וואטסאפ X טלגרם אימייל העתק קישור

הכי חם בטוויטר

הציוצים שלי
המקום הכי חם בגיהנום

© 2025 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish

  • מי אנחנו
  • צרו קשר
  • תנאי שימוש באתר
  • תמכו בעיתונות עצמאית
  • אנחנו מחויבים לנקודת מבט קשובה, ביקורתית ומאוזנת, אבל היא לעולם לא חפה מתפישת עולם. עיתונות שדבקה בעקרונות של דמוקרטיה, שוויון וצדק חברתי. עיתונות חוקרת, חפה מפחד וממורא, שאינה חוששת לקחת צד, שומרת על פרופורציות, אינה מתלהמת, נצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים. עיתונות סקרנית ובודקת את עצמה.

כאן עושים עיתונות אמיתית*

*עיתונות חוקרת, סקרנית ובועטת, שנצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים. דווקא בימים החשוכים שעוברים על כולנו, ולנוכח שתיקתם של גופי התקשורת, אנו גאים לעמוד בחזית הערכית של העיתונות בישראל, ומחויבים לעקרונות של דמוקרטיה, שיוויון, קדושת חיי האדם וצדק.

×
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • ראשי
  • מדיני-בטחוני
  • משפט ופלילים
  • כלכלה וחברה
  • פוליטיקה ותקשורת
  • המקומון
צרו קשר
מי אנחנו

© 2025 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish

%d