השקיעו
בעיתונות עצמאית
  • אודות
  • צרו קשר
יום שישי, יוני 20, 2025
לתמיכה בכל סכום
המקום הכי חם בגיהנום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • חם
  • מלחמת אוקטובר 23
  • דמוקרטיה במשבר
  • חברתי
  • בריאות הנפש
  • מקומי
  • תחקירים
  • דעות
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה בכל סכום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
המקום הכי חם

הכל פוליטי, גם בכיתה

תנו לתלמידים לחשוב, גם על פוליטיקה

טניה קוסקין ❘ טניה קוסקין
11.02.15
| מגזין

משנים כיוון! במקום לצרוך תקשורת שמוכרת אותך, הגיע הזמן להשקיע בעיתונות עצמאית שעובדת אך ורק בשבילך


שוב אנחנו בתקופת בחירות. שוב שואלים אם למורה מותר להביע עמדה פוליטית בכיתה. שוב אומרים שלא ושכן ושזה תלוי. כל פעם אותו דיון, אותו ויכוח ישן שבסופו כלום. אין החלטה. אין שינוי. כל אחת ואחד עושים את שנראה להן/ם נכון או פשוט את מה שיוצא.

לפעמים, כשאני שומעת עמדות פוליטיות של מורות/ים, אני נחרדת וישר חושבת שאולי זה דווקא טוב ש"אסור" פוליטיקה בכיתות. אבל אז אני מתעשתת ומבינה שאין דבר כזה "בלי פוליטיקה בכיתה". הכל פוליטי. כל בחירה לדבר על משהו או לא לדבר על משהו היא פוליטית. כל ספר לימוד הוא פוליטי. כל תוכנית לימודים טומנת בחובה אג'נדה פוליטית (או כמה מעורבבות טוב טוב כך שכבר אי אפשר לזהות איך הן התחילו).

אולי יעניין אותך גם:

קריאה לכל מי שמרגיש אבוד

״החוסר שלו כל-כך גדול, אני חייבת להחזיר את הבן-אדם הזה חזרה"

מה אנחנו יכולים ללמוד מסוריה על מאבקים אזרחיים והפלת שליטים רודניים?

***


לפני שבוע לימדתי בכיתה ח' על המהפכה הצרפתית. למדנו על ההישגים הגדולים של המהפכה ובהם הצהרת זכויות האדם והאזרח. דיברנו על הרעיונות המהפכניים שביטאה ההצהרה. רק דבר אחד "שכח" ספר הלימוד לציין. הוא "שכח" לציין שההצהרה לא חלה על נשים. כן כן, לצד כל הדיבורים על חופש, שוויון ואחווה, היה נוח לשכוח את הנשים שהיו שותפות באירועים המהפכניים ואף הובילו את חלקם. לכן החלטתי להביא לתלמידות/ים את סיפורה של אולמפ דה גוז' שכתבה בספטמבר 1791 מסמך היסטורי חשוב מאין כמותו, "זכויות האישה והאזרחית", ושלחה אותו לאסיפה המכוננת על מנת שתקבל אותו כמסמך משלים להצהרה המקורית. הסוף צפוי – המסמך לא התקבל.

אז מהו המהלך שנחשב ל"פוליטי"? העובדה שהבאתי את סיפורה של דה גוז' או העובדה שהספר לא סיפר עליה? האם ההחלטה ללמד רק מה שבספר היא "א-פוליטית"? בעיני, כל אחת מהאופציות פוליטית. המהפכה הצרפתית שבספר מספרת נרטיב אחד ומתעלמת לחלוטין מאחרים. אסור לנו להתייחס לספרי הלימוד כ"ראה וקדש" ועלינו ללמד זאת גם את התלמידות/ים שהתקשו להאמין שסיפורה של דה גוז' אמיתי. שוב ושוב חזרו על המשפט "אבל זה לא כתוב בספר".


אולמפ דה גוז'

***

השימוש שנעשה במילה "פוליטי" בארץ שגוי בעיני. כאשר א/נשים אומרות/ים "פוליטי" הכוונה היא ל"מפלגתי". כלומר, אם ערכתי דיון על שוויון וחירויות בכיתה – זה לא "פוליטי", אבל אם אמרתי למי אני מצביעה – אז אני פוליטית. כאן מתחילה הבעיה. הרי המודעות הפוליטית של מורות/ים היא ספקטרום רחב הנע ממורות/ים ש"לא מתעניינות/ים בפוליטיקה" ו"לא מבינות/ים בזה שום דבר" ועד מורות/ים שנמצאות בחינוך בגלל אג'נדות חינוכיות ופוליטיות סדורות. אז מה עושות/ים? הרי גם כשמורה אומרת בכיתה ש"פוליטיקה לא מעניינת אותה" היא מביעה עמדה פוליטית. כשמורות מתעלמות משאלות פוליטיות בכיתה הן מציגות (גם אם זאת אינה כוונתן) מודל של אישה שמתעניינת בעיקר במרחב הפרטי ומשאירה לגברים את ההתמודדויות במרחב הציבורי.

יש גישות שונות בכל הקשור לחינוך ופוליטיקה. אחת הגישות המוכרות יותר היא זו של צבי לם שעושה הפרדה בין חינוך פוליטי שאמור לתת לתלמידות/ים כלים לניתוח המציאות הפוליטית לבין חינוך אידיאולוגי שמטרתו המרכזית היא גיוס התלמידות/ים לתמיכה בעמדה הפוליטית כזו או אחרת. לדעתי, הפרדה כזו היא מלאכותית ובלתי אפשרית לביצוע, ואני לא בטוחה שכלל ראוי לנסות לעשותה.

הרי החינוך כפי שאנחנו מכירות/ים הוא תולדה של המהפכה התעשייתית ואחת מהמטרות המוצהרות של החינוך הוא חיברות (סוציאליזציה). כלומר, מטרתו העיקרית של החינוך היא פוליטית מראשיתה – לחנך לדמוקרטיה, לאהבת המולדת, להפוך את התלמידים לאזרחים טובים וראויים (ועוד ועוד). אבל אולי אנחנו נמצאים כיום בעידן שבו כבר מותר "לשחרר" ולחנך לחשיבה ביקורתית, חשיבה עצמאית שלא פוסלת דעות מסוימות רק כי אינן נמצאות במיינסטרים במדינה? האם אי פעם נהיה מספיק בטוחים בעצמנו כדי לסמוך על התלמידים שלנו לחשוב בעצמם?

טניה קוסקין היא אשת חינוך פמיניסטית

המאמר התפרסם במקור ברוסית באתר רלוונט אינפו



הסיפורים החמים

חם

איכילוב מפרסמים שכלל מחלקות האשפוז בביה״ח ממוגנות. במחלקת יולדות עדיין רצים עם תינוקות לממ״ד

חם

דיגום לפני הכל: לוחמים נדרשים לעלות על מדים לפני שהם מתפנים למרחב מוגן 

החברה הערבית

פיקוד העורף היהודי: מאות אלפי אזרחים מופקרים ללא הגנה מפני הטילים

קטגוריות

  • דעות
  • חברתי
    • החברה הערבית
    • מבקשי מקלט
    • צדק חברתי
      • דיור ציבורי
  • חם
  • מגזין
  • מדיני-בטחוני
    • יהודה ושומרון
    • מלחמת אוקטובר 23
      • מחדל ה-7 באוקטובר
    • עזה
    • צבא
  • מקומי
    • סביבה
    • תכנון
  • משפט ופלילים
    • אלימות מינית
    • דמוקרטיה במשבר
    • משטרה
    • נשק
    • שחיתות
  • פוליטיקה ותקשורת
    • פוליטי
    • תקשורת
  • פרויקטים
    • русский / English / عربى
    • גלריות
    • וידאו
  • רווחה
    • בריאות הנפש
    • חינוך
  • תחקירים

המקום הכי חם בגיהנום || 

עיתונות עצמאית, בלי פחד. 

אנחנו מחויבים לנקודת מבט קשובה, ביקורתית ומאוזנת, אבל היא לעולם לא חפה מתפישת עולם, מעמדות ומעקרונות. במגזין הזה אנו מבקשות לעשות עיתונות שדבקה בעקרונות של דמוקרטיה, שוויון וצדק חברתי. עיתונות חוקרת, חפה מפחד וממורא. עיתונות שאינה חוששת לקחת צד. ששומרת על פרופורציות, שאינה מתלהמת, שנצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים, סקרנית ובודקת את עצמה.

 

© 2024 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי.

Fatfish

בתקופה בה הממשלה מתנגחת בתקשורת החופשית, זה הזמן לתמוך בעיתונות שהם לא יצליחו להביס

אנחנו חייבים את התמיכה שלך כדי להמשיך לחקור, לחשוף ולדווח, ולעשות עיתונות שמשפיעה על המציאות.

לתמיכה בכל סכום >

×
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • ראשי
  • חם
  • מלחמת אוקטובר 23
  • דמוקרטיה במשבר
  • חברתי
  • בריאות הנפש
  • מקומי
  • תחקירים
  • דעות
צרו קשר
מי אנחנו

© 2025 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish