השקיעו
בעיתונות עצמאית
  • אודות
  • צרו קשר
יום חמישי, דצמבר 11, 2025
לתמיכה בכל סכום
המקום הכי חם בגיהנום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • חם
  • דעות
  • תחקירים
  • מגזין
  • וידאו
  • פרויקטים
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה בכל סכום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה
מטוס אל על | צילום: משה שי, פלאש 90

מטוס אל על | צילום: משה שי, פלאש 90

שרת התחבורה: על שר הביטחון להורות לאל על לטוס בשבת

בתגובה לעתירה שהוגשה בשישי נגד מירי רגב ויואב גלנט, לחייב את אל על להפעיל את מטוסיה במתכונת מלאה גם בשבת, מסרו מטעם השרה רגב כי הנושא לא נמצא בסמכותם וכי על שר הביטחון להפעיל את סעיף 8 ב"חוק רישום ציוד וגיוסו לצבא ההגנה לישראל"

אפרת אביבי ❘ אפרת אביבי
15/10/2023
| חם, מחדל ה-7 באוקטובר, מלחמת אוקטובר 23
תמונה ראשית : מטוס אל על | צילום: משה שי, פלאש 90

משנים כיוון! במקום לצרוך תקשורת שמוכרת אותך, הגיע הזמן להשקיע בעיתונות עצמאית שעובדת אך ורק בשבילך


עתירה דחופה הוגשה ביום שישי נגד שרת התחבורה מירי רגב ושר הביטחון יואב גלנט בדרישה להשתמש בסמכויות שניתנו להם לפי החוק על מנת לחייב את חברת התעופה הלאומית אל-על להפעיל את מטוסיה במתכונת מלאה גם ביום שבת, לצורך הבאה של מטענים לישראל ושל תושבים המבקשים לשוב לארץ.  

לפני כשלוש שנים הונפקה חברת אל על בבורסה, וכיום בעל השליטה בה הוא אלי רוזנברג, איש עסקים חרדי, אמריקאי ישראלי, המחזיק בכ-48 אחוז ממניות חברת התעופה, שאינה מפעילה את מטוסיה בשבת. 

ביום שישי שלחה השרה רגב מכתב לחברה, שבו ביקשה להפעיל טיסות לישראל וממנה במהלך השבת כחלק מהמאמץ המלחמתי. "קיים צורך דחוף להחזיר הביתה אזרחים ישראלים מהעולם: חיילי מילואים, משפחות נעדרים, חולים, צוותים רפואיים, וכן ציוד למערכת הביטחון וציוד רפואי", כתבה רגב. "דרישות אלו מתואמות עם משרד הביטחון ורשות התעופה האזרחית… לפיכך אבקשכם להפעיל את חברות התעופה במהלך כל ימות השבוע, כולל ביום שבת". 

אולם אל על הודיעה כי תפעיל ארבע טיסות חילוץ בלבד להחזרת לוחמים עם צו 8 וכוחות ביטחון והצלה מארה"ב ומהמזרח הרחוק". היא ציינה כי "ככל שמדינת ישראל כבעלת מניית זהב באל על תורה לנו לטוס, מובן שנבצע". עם זאת הוראה זאת טרם הגיעה מגורם ממשלתי כלשהו.


העותר, עו"ד מאיר הלר אומר: "אני רוצה לקנות לבת שלי, שהיא חיילת בשירות קרבי, אפוד קרמי. אין להם את זה ביחידה ואין לי איך להשיג את זה, יש מטענים שכבר נרכשו בחו"ל על ידי ישראלים שרק מחכים להעביר את זה לישראל. זה לא רק אני אומר, שרת התחבורה קבעה בעצמה במכתב שיש צורך חיוני לתגבר את הבאת המטענים לישראל".

מטעמה של השרה רגב נמסר כי: "כדי שהחברה תטוס בשבת מעבר למתכונת טיסות חילוץ נדרשת הפעלה של חוק רישום ציוד וגיוסו לצבא ההגנה לישראל 1987. לפי סעיף 8 לחוק, שר הביטחון שרשאי לגייס ציוד בצו – לרבות מטוסים. אישור זה מושג רק בצו המובא לפני הכנסת על ידי ועדת חוץ וביטחון של הכנסת". כלומר, מלבד לכתוב מכתב, לשרה רגב כלל אין סמכות שהיא יכולה להפעיל על מנת לחייב את אל על להטיס את מטוסיה בשבת, והפתרון לכך, לטענתה, נמצא בכלל במשרד הביטחון.

אולם כאשר פנינו לגורמים במשרד הביטחון בשאלה מדוע שר הביטחון לא מורה לאל על לטוס בשבת, נשמעה הפתעה רבה מהעבר השני של הקו. "שרת התחבורה יכולה להורות לחברה שמפעילה את הרכבת לפעול בשבת אבל היא לא יכולה להורות את זה לחברת אל על?". 

תגובה רשמית ממשרד הביטחון לכך שאין הדבר בסמכותו לא נמסרה. 

"העתירה לבג"ץ הוגשה מכיוון שאני מכיר כיצד המערכות השלטוניות הללו פועלות, או במקרה שלנו לא פועלות, כולל אלו שהופרטו כמו אל על", אומר הלר. "בג"ץ יכול להועיל להביא את המערכות לסנכרון ביניהם או לקבלת החלטות. בג"ץ יכול לדרוש מהשרים ומהגורמים האחרים תשובות, עוד לפני שבג"ץ ישקול אם בכלל יש מקום להתערבות. לעתים זאת הדרך היחידה לעצור את המשחק של גלגול האחריות ביניהם. כרגע הכל תקוע. העתירה לבג"ץ לפחות תאפשר להתחיל להבין איפה הבעיה". 

ביום הראשון של המלחמה, ה-7 באוקטובר, יצאה מטעם משרד התחבורה הודעה רשמית ראשונה בסביבות השעה 15:00, לפיה "מנכ"ל המשרד ההורה על פתיחת חמ"ל, במטרה לשמור על קשר רציף עם כלל הגורמים המנחים ומנחה על פעילות התחבורה בהתאם להנחיות פיקוד העורף וכוחות הביטחון". 

בהודעה הכללית לא היתה התייחסות ממשית לגיוס הנרחב של חיילי המילואים באותו הבוקר, ולקשיי ההגעה שבהם נתקלו מגויסים רבים כשגילו שאין תחבורה ציבורית שהם יכולים להיעזר בה על מנת להגיע ליעדם. חיילים רבים נעזרו ביוזמות של אזרחים שנרתמו למשימה והסיעו חיילים לאורך כל המדינה. 

בפנייה למשרד התחבורה, בשאלה באיזו שעה החלו להפעיל את התחבורה הציבורית לשם שינוע חיילים נמסר: "עם ההכרזה על היערכות למצב מלחמה החלו מפעילי התחבורה הציבורית בהנחיית משרד הביטחון והתחבורה להסיט משאבים גדולים לצורכי הצבא. בעניין הבקשה לקבלת פרטים מדוייקים, הואיל ומדובר בנתונים צבאיים לא ניתן לפרסמם". 

ההודעה המעורפלת עמדה בניגוד מוחלט להודעה השנייה שפורסמה מאוחר יותר באותו היום, בסביבות השעה 19:00. כאשר משרד התחבורה עדכן בנוגע לדילול משמעותי בשירותי התחבורה הציבורית בכל רחבי הארץ: "עקב המצב הביטחוני ובהתאם להנחיות כוחות הביטחון, משרד התחבורה מקצה אוטובוסים ונהגים רבים שגויסו למאמץ הלאומי. על כן, צפוי דילול משמעותי ביותר בשירותי התחבורה הציבורית בכל רחבי הארץ. על הציבור להימנע מנסיעות שאינן חיוניות ולדחות את נסיעותיו". 

עם זאת, משרד התחבורה מצא לנכון להתייחס באופן ספציפי לציר שבין ירושלים לבני ברק ולהוציא תגבור מיוחד לאזור: "רכבת ישראל תתגבר את השירות בין ירושלים ותל אביב. הנוסעים המבקשים להגיע בין המרכז וירושלים ובפרט בין בני ברק וירושלים מתבקשים לעשות שימוש ברכבת. קווי אוטובוס יפזרו מתחנת סבידור לבני ברק."

לשאלה מדוע הוחלט ביום זה לתגבר ספציפית את הציר שבין ירושלים לבני ברק, נמסר מטעם משרד התחבורה כי: "הדגש ניתן על סמך מיפוי הנוסעים בציר זה ביום שישי, שהצביע על צפי לביקוש גבוה". 

שתף

  • לחצו כדי להדפיס (נפתח בחלון חדש) הדפס
  • יש ללחוץ כדי לשלוח קישור לחברים באימייל (נפתח בחלון חדש) דואר אלקטרוני
  • לחיצה לשיתוף ב-X (נפתח בחלון חדש) X
  • לחיצה לשיתוף ב-WhatsApp (נפתח בחלון חדש) WhatsApp
  • לחיצה לשיתוף ב-Telegram (נפתח בחלון חדש) Telegram
  • לחיצה לשיתוף בפייסבוק (נפתח בחלון חדש) פייסבוק

אהבתי

אהבתי טוען...

אולי יעניין אותך גם...



הסיפור הקודם

המדינה מונעת הצבת מיגוניות קבע בישובים בדואים לא מוכרים מחשש שיהפכו לבתים. הפתרון: הצבת גלילים

הסיפור הבא

משרד החינוך לספקים: סגרו את הגישה החינמית לאתרי התוכן והלמידה

אפרת אביבי

אפרת אביבי

הסיפורים החמים

הכובע של חייל המילואים יובל בן ארי, שנרגם באבנים על ידי מתנחלים בתקופת המסיק | צילום: יובל בן ארי
יהודה ושומרון

שלושה ח״כים הוצאו מדיון על אלימות מתנחלים. גם חייל מילואים שנרגם באבנים לא הצליח לגרום להם להקשיב

❘ אילי פארי

למעלה מעשור עבר מאז שמבקר המדינה בחן את אלימות המתנחלים ביהודה ושומרון, ולמדינה עדיין אין נתונים רשמיים על היקף הפשיעה הלאומנית. עם אלפי תקיפות ואחוזים בודדים של כתבי אישום, הדיון שהתקיים היום בכנסת היה מעט מדי, מאוחר מדי

הסיפור המלאDetails
בן גביר ביקש לעשות הון פוליטי באמצעות התאכזרות לאסירים הבטחוניים, אבל אלפי אסירים יהודים נפגעו | פלאש 90

פשפשים במיטות, מקקים בחדרי האוכל ודם על הקירות: ההזנחה הפכה את בתי הסוהר למתקני עינויים

Mendy Hechtman/FLASH90 | למצולמת אין קשר לכתבה

בעיניהם של תושבי קיבוץ מעגן מיכאל, הם עצמם הטבע שיש להגן עליו

שוטר מצלם מפגינים בצעדה בתל אביב | שימוש לפי סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים

במקום לתקן דפוס פעולה פסול, המשטרה הכשירה את השרץ. כולנו נשלם את המחיר

שוטר מצלם מפגינים | צילום: מולי גולדברג

המשטרה הוציאה נוהל שמסדיר תיעוד מפגינים בטלפונים פרטיים. את האמצעים ליישמו – אין

הסיפור הבא
תלמידה בלמידה מרחוק בזמן הקורונה (למצולמים אין קשר לכתבה) | Photo by Chen Leopold/Flash90 ***

משרד החינוך לספקים: סגרו את הגישה החינמית לאתרי התוכן והלמידה

השיחה האחרונה מהטלפון של ניב: התקשר למוקד 100 בזמן שכוחות משטרה יורים עליו

״ימ״מ, יס״מ, שב״כ, צבא ומשטרה ירו 400 כדורים על הבן שלי. על רכב של בחור שיצא למילואים״

קיר החטופים בקרייה| צילום: תומר נויברג, פלאש 90

"אמרתי לו: זאת הבת שלי, היא חטופה. הוא אמר לי: שיהרגו אותך ואת הבת שלך"

Themed Share Widget

אהבתם? שתפו את הכתבה

וואטסאפ X טלגרם אימייל העתק קישור

הכי חם בטוויטר

הציוצים שלי
המקום הכי חם בגיהנום

© 2025 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish

  • מי אנחנו
  • צרו קשר
  • תנאי שימוש באתר
  • תמכו בעיתונות עצמאית
  • אנחנו מחויבים לנקודת מבט קשובה, ביקורתית ומאוזנת, אבל היא לעולם לא חפה מתפישת עולם. עיתונות שדבקה בעקרונות של דמוקרטיה, שוויון וצדק חברתי. עיתונות חוקרת, חפה מפחד וממורא, שאינה חוששת לקחת צד, שומרת על פרופורציות, אינה מתלהמת, נצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים. עיתונות סקרנית ובודקת את עצמה.

כאן עושים עיתונות אמיתית*

*עיתונות חוקרת, סקרנית ובועטת, שנצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים. דווקא בימים החשוכים שעוברים על כולנו, ולנוכח שתיקתם של גופי התקשורת, אנו גאים לעמוד בחזית הערכית של העיתונות בישראל, ומחויבים לעקרונות של דמוקרטיה, שיוויון, קדושת חיי האדם וצדק.

×
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • ראשי
  • מדיני-בטחוני
  • משפט ופלילים
  • כלכלה וחברה
  • פוליטיקה ותקשורת
  • המקומון
צרו קשר
מי אנחנו

© 2025 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish

%d