השקיעו
בעיתונות עצמאית
  • אודות
  • צרו קשר
יום חמישי, דצמבר 4, 2025
לתמיכה בכל סכום
המקום הכי חם בגיהנום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • חם
  • דעות
  • תחקירים
  • מגזין
  • וידאו
  • פרויקטים
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה בכל סכום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה
צילום: שאטרסטוק

העצבות הגדולה. צילום: שאטרסטוק

"נכה" הוא לא סתם בן אדם, הוא אבי

העיניים, הסיפורים, פוסט טראומה ועצבות גדולה. אירית אל-מגור כותבת על אבא

אירית אל-מגור ❘ אירית אל-מגור
13/06/2018
| מגזין
תמונה ראשית : העצבות הגדולה. צילום: שאטרסטוק

משנים כיוון! במקום לצרוך תקשורת שמוכרת אותך, הגיע הזמן להשקיע בעיתונות עצמאית שעובדת אך ורק בשבילך


זה זמן רב שאני מחפשת את המבט בזיכרון. אני זוכרת זוג עיניים מחייכות

ואחרי-כן הגיעה עצבות גדולה. היא השתקפה כשהבחנתי בו מעל הכיור מתגלח

או כשחלף במסדרון בדרכו למטבח לנשנש עוגיות עם קפה שחור פשוט. וריח ה׳טבק׳ באוויר. האפטרשייב שקנה בפרוטות אצל סוחר מקריח עם עין מזכוכית שהיה מסתובב ברחוב מתחת למשרדו. וכשירד במדרגות רחמיו עליו אספו מכיסו מטבעות.

וכשהמבט נעלם הפך למסתורי. בעיקר שתק. והשתיקה הפכה לאבן נגיף מרפרפת


בעצמותיי. לפעמים רפרפו יחד, עצמותיי ומבטו.

ואני רציתי לדעת עוד –

את המילים מאחורי השתיקה, הסיפור המשתקף בתמונה, והוא שתק.

קולו הלך ודעך. והכאב צרב בעיניו. ואני, אני רציתי לדעת.

ומרוב שרציתי הלכתי ללמוד את המקצוע. הוא התנגד, אני כבר צללתי עמוק, התאהבתי

בו. אז הבנתי שהמבט קשור בקשר סימביוטי לנפש ובלעדיו הריקנות מחוללת במבע זכוכית.

צילום: שאטרסטוק

העצבות הגדולה. צילום: שאטרסטוק

***

לימים בחנתי את משקפיו, מכנסיו, נעליו, הכותונת הצהובה המוכתמת בדיו,

חפציו המעטים היו פזורים על המזנון-צרור מפתחות וארנק ישן.

עקבתי בעיני המבקשות לדעת את סיפור נפשו בהליכתו המשונה, יציבותו התנדנדת,

צלקת בראשו, בקנה-הנשימה. והשתיקה רעמה מול עיניים חמדות למילים.

ומרוב שעיני חמדו למילים הלכתי לכתוב סיפורים. הוא התנגד. ואני, אני לא

יכולתי לוותר.

ואז אני כתבתי והוא שתק.

כשפגשתי את השתיקה בכתיבה, התעטפה בדמות או שיא שסיבך את העלילה

והוביל לסוף לא צפוי. מה שתמיד הפתיע אותי איך אני מתכננת סופים

ומוצאת את ידי חותמת באחר.

לרוב איזה רעם ביום בהיר מרעיד את עולמה, בגידה, מעשה רמייה, מחלה,

נכות שנגזרה באופן פתאומי. אז המילים מתעסקות בחקירה כמו אינטרוספקציה

ל׳עצמי׳ של הדמות. והעלילה נעה בין עבר הווה ועתיד.

והעתיד תמיד יעלה בה דאגות ואת ה׳חפירות׳ האין סופיות בניסיון פאתטי של נפשה

לתפוס שליטה.

(מעניין איך ׳שליטה׳ תופסת ממד בפסיכולוגיה ובכתיבה).

***

חיטטתי בעיניו, חיפשתי את הרעם. אבל איפה… השתיקה הגבירה עוצמתה

ותזכרה בצלקת בצווארו. והשתיקה כידוע היא ערוגה חמימה לסקרנות,

במיוחד לעין כותבת דמות. והסקרנות כידוע היא חממה לאין ספור קונספירציות.

ואז החיים נעים על קורי עכביש, תנועה לא נכונה ו׳אכלת אותה׳.

הדמות לעולם טועה, ללא הטעויות, הפרוזה הייתה מעייפת ומשעממת.

והפסיכולוגיה הייתה נעלמת או מחפשת תעסוקה בלשכה. והיא תוסיף ותשאל:

״איך לעזאזל אני מסתבכת שוב ושוב״.

״זו השתיקה״

אמר המספר.

***

חזרתי לעיניו, שוב מחפשת את הניצוץ, ברק פשוט המעיד על חיות.

מרוב שרציתי, בדיוק אותו, הברק שהבהיר את עיניו החומות. מחפה על

קמטי הצער. הדמעות הכלואות. הכאב הנעול באמונה תפלה

״מה שהיה היה, לא מדברים על זה״.

ומה שהיה נכלא בעיניו –

בשתיקה. ובעיניו היה ריק.

***

והמילים כקרקע בטוחה מילאו את החסר. חתיכה משלם שלא אדע לעולם

איך זה מרגיש להיות ׳ילדה של…״. זו 'הדמות-ההורית׳ שהחליפה בינינו תפקידים.

ואני, אני התאהבתי בתאטרון.

חתיכת אלטר-אגו לשתיקה. והייתי מוכרחה דיאלוגים שיובילו את המחזה.

שכתבתי בלילות, אספתי קבצים, שיחות בדויות, אמירות פרי דמיוני.

אפס נגיעה באמת.

״מה קרה?״ לא ידעתי מנוחה.

והשתיקה התפשטה כמו גרורות, מלהיטה את היוצרות הפנימיות.

כתבתי כל רגע בפנקסים, מחברות, טפסים של האוניברסיטה תרחישים ואפשרויות.

כותבת מוחקת גונזת ומשכתבת מחדש.

״שיהיה סוף טוב… לעזאזל״.

(אחרת, באמת, איך יקנו את הספר?).

  • מת, עדיין

    מת, עדיין

  • היי, תראי, איך נהדר

    היי, תראי, איך נהדר

***

״זהו זה, הגיע הזמן לסוף" אמר לי העורך

"כבר?" שאלתי והצצתי במספר העמודים.

"צריך ללמוד להיפרד מהספר״ נפרדנו לשלום עד הפגישה הבאה.

והיד נחסמה בשתיקה.

משימה בלתי אפשרית למצוא דמויים ב׳ריק׳. או במבע זגוגית.

ניבאתי סוף צפוי. בינוני להפליא, לא מספק את רשימת רבי-המכר בשבוע הספר.

״מארובות עיניו עשן כבר לא יעלה״.

בזמן הזה חושך מאפיל על הקהל,  אורות הבמה כבים, הדמויות מאחורי הקלעים,

רוחשות את המערכה הבאה. והמתח, חד-מהרגיל, באוויר.

בחדר התלבושות תרגלתי פרצופים מצחיקים מול המראה,

ואחר-כך מול עיניו-הבמה הצגתי חיוך, בזגוגיות עלה סדק. נצנוץ קטן חולף כמו

הבל עם הרוח ואחר-כך, עפעוף קליל, אישונים חומים מתרוצצים, לחוחית בזווית עין

שמאל, קמט נושם, צלקת עולה ויורדת, דמעה גולשת על זיפים טריים.

״ייתכן כי דמות תשוב מהמתים?״

שאלתי את העורך.

״בפרוזה, כמו בחיים, הכול יכול לקרות״.

***

זה זמן רב שאני בוחנת את ׳השתיקה׳ כמו מבנה תלת-ממדי. ההשלכות שלה מרחיקות לכת ומספקות השראה לדרמות הטובות ביותר. שורשיה נעוצים בחבלי מסורת אמונות ודעות

המושרשים בתודעה.

בספרות אני פוגשת בדמות ארכיטיפית (צל, דמות מסוימת, פרנויה, חלום) ואני חושבת שכך בחיים.

חשבתי על זה כשהתבוננתי באבי, מסתבכת בשאלה (שאין עליה תשובה)

למה הוא מעולם לא סיפר לי  על התאונה, חדר-הטראומה, השיקום הארוך בבית-לוינשטיין.

והמשיך לדבוק בשתיקה כערך נעלה בסיפור טראגי אחר. הבנתי שהפחד לספר

מושרש מארכיטיפ ואי-אלו מוסכמות חברתיות והללו הפכו לטאבו. והשתיקה משתלשלת

במורשת המשפחתית. למדתי לשתוק. להסתיר את ׳הנכויות׳ הפנימיות, העבר,

׳סיפורים גרועים׳ שעברתי.

המורשת הנשית, לא?

כששברתי את ׳טאבו השתיקה׳ מתוך אג׳נדה פנימית וחברתית לא העליתי בדעתי

שגם אבי ישבור אותה. אגב, למדתי שיש גברים נפגעים, שגם אצלם האלימות מבקרת

בבוטות זהה ומשיקה לזו המופנית לנשים. שגם הם נופלים בין הכיסאות בבירוקרטיה

המתישה. ונכותם הפוסט-טראומטית לא פחות קשה למרות הסיבות השונות להיווצרותה.

הסטטיסטיקה מעידה שרוב הנשים המאובחנות ב-PTSD סבלו בעברם מאלימות או

פגיעה מינית. אצל גברים לרוב זו אירוע לוחמה או תאונה. ודפוס השתיקה, אגב, ישנו ומוביל

את חייהם ללא הבדלי מגדר. גם אצל נשים וגם אצל גברים הסימפטומים הפוסט-טראומטיים

אכזריים. וכשיש בסביבה ילדים הקושי גדל שבעתיים.

כשגדלתי בסביבתו של אבא נכה השומר על שתיקתו, הדמיון היה פרוע למחשבות ותהיות

כשה'למה?׳ מנקר בראש.

***

״למה אבא עצבני?

ולמה הוא אף-פעם לא מדבר?

ולא הולך למילואים כמו אבא של…

כואבת לו הרגל הצולעת?

החור בגרון?״

את התשובות כתבתי בסיפורים. זו הייתה השראה מצוינת שהלהיטה את רעיונותיי אל הפרוזה,

אך מלבד זאת לא מצאתי שום ערך נעלה בשתיקה. אווירתה בבית הרעישה כמו שדה אש.

וכמובן שהפנמתי את ערכיה ונצמדתי אליה בדבקות עד כדי כך שהפכה לזהותי.

הייתי ילדה מופנמת ושתקנית, מה שמצחיק אותי היום כי אני מאוד וורבלית.

ומה שעוד יותר מצחיק עד דמעות (מרגשות) איך אבי השתקן הפך וורבלי לאחרונה.

כשהשתיקה נפרצת זה כמו שכר פרוץ, נהרות המילים זורמים.

***

נפגשנו בבית קפה, אבי ואני, הסתכלתי בעיניו החומות,

עפעפיו העידו על עייפות.

״ישנת טוב?״ שאלתי.

״לא מי יודע מה, את יודעת..״ הוריד את משקפיו ושפשף בעיניו

״זה כמו לישון בעיניים פקוחות״.

נזכרתי בפסיעותיו המבוהלות לפנות-בוקר במסדרון מתגרד ונאנק מכאב.

היום אני יודעת שהכאב הנפשי גדול מהכאב הפיזי. הבושה, ההסתרה-

נכות היא לא ערך נעלה בחברה.

״כמה פסטורלי פה״ אמר והתרווח לאחור, מתבונן בשדות הירוקים המקיפים את השכונה,

מקשיב לצהלות הילדים ששחקו ברחבה של המרכז המסחרי הקטן ״מזג-האוויר נהדר…״

לגם מכוס הקפה ״נחמד לשבת כאן״ חייך.

ואני,

אני הבחנתי בו במבט, המבט המחייך של אבי.

וזה היה בדיוק כמו שזכרתי למרות שחלפו השנים, עשרות שנים מאז.

עיניו המפויחות שחררו קיטור, העייפות המצטברת נשטפה בדמעה שזלגה קודם.

ואישוניו התבוננו כמו בין תריסים וקלטו באיזה חוש טבעי את השמיים, האדמה,

הפרדס, המדשאות, רחשי אחר-צהרים בשכונה פרוורית.

[mc4wp_form id="1006521"]

שתף

  • לחצו כדי להדפיס (נפתח בחלון חדש) הדפס
  • יש ללחוץ כדי לשלוח קישור לחברים באימייל (נפתח בחלון חדש) דואר אלקטרוני
  • לחיצה לשיתוף ב-X (נפתח בחלון חדש) X
  • לחיצה לשיתוף ב-WhatsApp (נפתח בחלון חדש) WhatsApp
  • לחיצה לשיתוף ב-Telegram (נפתח בחלון חדש) Telegram
  • לחיצה לשיתוף בפייסבוק (נפתח בחלון חדש) פייסבוק

אהבתי

אהבתי טוען...

אולי יעניין אותך גם...



הסיפור הקודם

מי רוצה לחיות לנצח

הסיפור הבא

מונעים את המשבר- מפסיקים לפחד מהבנקים

מאיה הפנר

מאיה הפנר

הסיפורים החמים

בריכות הדגים הן משאב קריטי לכלכלת הקיבוץ או שטח שאפשר להשתמש בו למגורים, מלונאות ופארק צפרות. תלוי מי שואל | צילום פלאש 90
המקומון

"אנחנו לא אור עקיבא": הקיבוץ העשיר שנאבק על הזכות להישאר סגור, לבן ודליל

❘ דור זומר וסיון תהל

תוכנית המתאר החדשה של קיבוץ מעגן מיכאל מבטיחה להפוך אותו לאימפריית תיירות עם מלונות בוטיק וספא, אבל מעבר לגדר, ביישוב הצפוף והעני בישראל, רואים בה שלב נוסף בתהליך ארוך של דחיקה. מסע אל תוך המסמכים חושף איך, באמצעות מוסדות התכנון ובכסות של הליך מינהלי תקין, הופכים בריכות דגים לגן לאומי ומונעים מג׳סר א-זרקא להתרחב

הסיפור המלאDetails
צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

ח״כ ביטון מאיים בתביעה יצוגית על 300 מיליון שקל שיועדו לנכי צה״ל ונעלמו

תם ולא נשלם: אמא של יוסף סלמסה בבית המשפט השלום בבת ים, הבוקר | צילום: סיון תהל

המאבק על האמת של יוסף סלמסה: פשרה הושגה, הכרה מלאה לא

צילום: עופר ששון, פלאש 90

בזמן שהסיחו את דעתכם עם הפצ״רית, הממשלה תאפשר חדירה למצלמות דרך טלפונים ומחשבים

מתקן הכליאה ״מגרש הרוסים״ בו היה כלוא הקטין | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

אחרי שבודד והותקף מינית: ביהמ״ש שחרר את הנער על הרצף האוטיסטי למעצר בית

הסיפור הבא
צילום: ד"ר אבישי טייכר

קיבוץ בית העמק מסרב לקלוט מבקשי מקלט

איור: איתי רווה

בביטוח לאומי דרשו מילדה בת 9 להתפשט כתנאי לקבלת קצבת נכות

צילום: מיטל פלוטניק

מה זה חרם? מי זה מסי? הזמרים הארגנטינאים מגיעים לישראל

Themed Share Widget

אהבתם? שתפו את הכתבה

וואטסאפ X טלגרם אימייל העתק קישור

הכי חם בטוויטר

הציוצים שלי
המקום הכי חם בגיהנום

© 2025 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish

  • מי אנחנו
  • צרו קשר
  • תנאי שימוש באתר
  • תמכו בעיתונות עצמאית
  • אנחנו מחויבים לנקודת מבט קשובה, ביקורתית ומאוזנת, אבל היא לעולם לא חפה מתפישת עולם. עיתונות שדבקה בעקרונות של דמוקרטיה, שוויון וצדק חברתי. עיתונות חוקרת, חפה מפחד וממורא, שאינה חוששת לקחת צד, שומרת על פרופורציות, אינה מתלהמת, נצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים. עיתונות סקרנית ובודקת את עצמה.

כאן עושים עיתונות אמיתית*

*עיתונות חוקרת, סקרנית ובועטת, שנצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים. דווקא בימים החשוכים שעוברים על כולנו, ולנוכח שתיקתם של גופי התקשורת, אנו גאים לעמוד בחזית הערכית של העיתונות בישראל, ומחויבים לעקרונות של דמוקרטיה, שיוויון, קדושת חיי האדם וצדק.

×
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • ראשי
  • מדיני-בטחוני
  • משפט ופלילים
  • כלכלה וחברה
  • פוליטיקה ותקשורת
  • המקומון
צרו קשר
מי אנחנו

© 2025 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish

 

טוען תגובות...
 

    %d