במשרד התחבורה חוגגים את הצלחת מבצע "חזרה בטוחה"ֿ, ומתעלמים מכך שהוא אינו אלא ניסיון לפתור את המשבר שיצרו הם בעצמם – בכירי המשרד והשרה העומדת בראשו. לפי שרשרת פרסומי היח״צ של המשרד, כ-110 אלף בני אדם שנתקעו מחוץ לישראל שבו לגבולם בזכות פעילות המשרד והשרה, אולם בדיקת "המקום הכי חם בגיהנום" חושפת כי רוב של 57 אחוז מהם שבו לישראל שלא במסגרת המבצע.
חלקם שבו ארצה באמצעות הפלגות פרטיות, עבורן שילמו סכומי עתק, בהם היו רבים שנתקעו במשך שעות בים, גם בזמן ירי טילים מאיראן, מבלי שיתאפשר לכלי השיט לעגון ולנוסעים לגשת למרחב מוגן. רוב אלו שחזרו הגיעו, בניגוד לעמדת גורמי הביטחון, לאחר שנחתו במדינות עוינות שקיימת לגביהן אזהרת מסע חמורה, פעמים רבות לאחר שטסו מעל מדינות אויב של ממש.
מבין עשרות האלפים שמשרד התחבורה מבקש לקחת על שיבתם ארצה קרדיט לא-לו, היו שנאלצו להסוות את זהותם כיהודים וכישראלים ולהתחפש למוסלמים כדי לצאת בשלום מה״מבצע״ של רגב ולאחר שנחתו במדינות ברמת הסיכון הגבוהה ביותר.
סכנה בטוחה
מהבדיקה שערכנו עולה כי רק 38 אחוזים, כ-42.8 אלף מתוך 110,698 השבים, עשו זאת דרך שדות התעופה, שנסגרו על ידי משרד התחבורה עם תחילת המבצע ב-13 ביוני. רק שישה ימים לאחר מכן, ב-18 ביוני, נחתה ״טיסת החילוץ״ הראשונה ועליה כ-200 נוסעים. כאן, פחות או יותר, מסתיימים עיקר המאמציה של רגב ושל מנכ״ל משרדה, המקורב ופעיל הליכוד משה בן זקן, בלבד מאמצי היח״צ כמובן.
9,866 ישראלים שבו דרך הים בשתי הפלגות של חברת ״מנו ספנות״ עם כ-2,000 נוסעים כל אחת. כ-1,400 נוספים עשו זאת בספינה ששכר בנק לאומי, תחילה עבור לקוחותיו. סה״כ כ-5,400 ישראלים בלבד הגיעו ארצה בהפלגות החילוץ של מנו ספנות בחסות משרד התחבורה ובנק לאומי. הכרטיסים להפלגות נמכרו על ידי ״מנו ספנות״ עצמה.
טיסות בלבד
שבוע שלם חלף מפתיחת המלחמה מול איראן וסגירת המרחב האווירי ועד ה-20 ביוני, אז עגנה בנמל אשדוד אוניית החילוץ הראשונה ״קראון איריס״. את פני השבים קיבלו מנכ״ל משרד התחבורה משה בן זקן ויו”ר נמל אשדוד שאול שניידר ושרת התחבורה מירי רגב, שאמרה כי “מבצע ‘חזרה בטוחה’ הוא משימה לאומית וביטוי לערבות ההדדית הישראלית. אנו ממשיכים לפעול במרץ, בכל הכלים והאמצעים, כדי להשיב את אזרחי ישראל הביתה בשלום”.
גורמים במשרד התחבורה הבהירו כי ״הסיוע של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מתמקד בהפעלת טיסות חילוץ בלבד״. ואכן נמלי הים והמעגנות היו פתוחים לאורך כל המלחמה, מראשיתה. זה לא מנע מרגב לשלוח לעיתונאים הודעה עם דבריה מטקס עגינת אוניית החילוץ הראשונה, ״במסגרת מבצע “חזרה בטוחה” שמובילה שרת התחבורה וחברת הקבינט, תא”ל (מיל’) מירי רגב, להשבת ישראלים מחו”ל״.
בהודעה המשרד נמסר כי ההפלגה יצאה לפועל בזכות ״תיאום בין משרד התחבורה, רשות הספנות והנמלים, פיקוד העורף וחברות הספנות״. נציין שרשות הספנות והנמלים היא רשות סטטוטורית בתוך משרד התחבורה. גם כאן, עיקר המאמצים של המשרד עסקו בתיאום בין פיקוד העורף, החברות המסחריות ולבין המשרד עצמו ורשויות הנמלים ושדות התעופה הכפופות לו. בפועל חברות מסחריות העמידו כרטיסים למכירה לאזרחים שרכשו אותם. השאר, כ-4,400 אזרחים שהגיעו דרך הים נאלצו לעשות זאת בהפלגות פרטיות בעלות שנעה בין 2.5 ל-10 אלף שקל לאדם, בלי כל עזרה מהמדינה.
״לא ארגנו כלום"
57,924 אזרחים חזרו באופן עצמאי דרך מצרים וירדן – מדינות שהמל״ל באזהרת מסע 4 והחמורה ביותר – תוך שהם מסכנים את חייהם על מנת לשוב למדינה שסגרה בפניהם את רוב הדלתות. "אנחנו אחראים נטו על הרגולציה ועל לרתום כמה שיותר פתרונות כדי להביא כמה שיותר אזרחים, אבל לא 'ארגנו' כלום", אמר לנו גורם במשרד התחבורה. ״אנחנו הבאנו מכלול אפשרויות, אבל זה לא שדאגנו להנחית טיסות בעקבה. בסופו של דבר אנחנו הבאנו את האפשרויות. זו המשמעות של המבצע".
"ברגע שחברת תעופה או שיט מחליטה להירתם למבצע היא פותחת את כרטיסים והישראלים קונים אותם מכספם. זו לא אונייה או טיסה מסובסדת על ידי המדינה״. משרד התחבורה גם דאג לתגבור את השאטלים ממעברי הגבול לרחבי הארץ אך הותיר את האזרחים לבדם במהלך המעבר משדות התעופה בירדן ובמצרים למעברי הגבול לישראל.
כמו ב-7 באוקטובר
"מקבילינו בעולם שואלים אותנו: איך תוך כדי מלחמה, תחת ירי טילים בליסטיים, הצלחתם לפתוח את השמיים ולהחזיר מעל 100 אלף ישראלים בפחות משבוע?", אמר השבוע בראיון לגלי ישראל מנכ"ל משרד התחבורה משה בן-זקן. "התשובה פשוטה – שרת התחבורה מירי רגב פעלה ע"פ תכנית סדורה שהוכנה חודשים מראש. קיימנו תרגילים, בנינו תוכנית, גם בתעופה, גם בנמלים, גם בתשתיות – ולרגע האמת הגענו מוכנים". בן זקן לא אמר למאזינים שאלפי אזרחים שנותרו בלי תרופות, בלי אוכל, בלי כסף ומקום ללון בו נשלחו על ידי משרד התחבורה לבקש עזרה מבתי חב״ד. ״נוסעים מתבקשים להיערך לשהייה עצמאית עד למועד הטיסה. מומלץ להסתייע באתרי תיירות, קבוצות פייסבוק, בתי חב"ד מקומיים או קהילות מקומיות. אין מימון ממשלתי לשהות בחו"ל״.
אלא אם התוכנית ״הסדורה״ הייתה להשאיר 150 אלף אזרחים מעבר לים בלי תשובות, בלי סיוע כספי ובלי פיצוי כספי, מדובר בכישלון בקנה מידה היסטורי, שמנסים לטשטש דרך הינדוס תודעה חריג בהיקפו.
אלפי אזרחים עדיין מנסים לפלס את דרכם ארצה, במסגרת השלב המי-יודע-כמה של המבצע. מה שבטוח הוא ששנתיים של מלחמה לא הספיקו למשרד כדי להיערך ל"אם כל התרחישים". כמו ב-7 באוקטובר, בהיעדר המדינה יודעים הישראלים לעשות את מה שהם עושים הכי טוב: להסתדר. בלי לשאול שאלות, בלי לצפות לתשובות, ובלי לחלום על פיצוי עתידי. והממשלה? ככל הנראה תמשיך לחגוג על חשבוננו נצחונות שאינם שלה.