אני כותבת את הידיעה הזאת בבית קפה בדרום תל אביב, שבו אני נוהגת לעבוד מפעם לפעם. מסביבי עוד כעשרה אנשים שעובדים עכשיו, על המחשב, הטלפון, בפגישות או גם וגם. זהו יום עבודה שגרתי מבחינתם, הם הלכו לעבודה בדיוק כמו שאחרים הולכים למשרד. זה אולי נתפס כמו פינוק, אבל מצבם טוב פחות משל עמיתיהם במשרד: ההוצאות שלהם אינן מוכרות לצורכי מס, והמשרד המאולתר שמצאו לעצמם עולה המון כסף.
למי שמחזיק משרד מכירים בהוצאות על שתייה ומזון, ארנונה וחשמל, אינטרנט וחשבון הטלפון. למי שעובד מחוץ למשרד אין למי להגיש הוצאות, מאחר שרשות המסים לא מכירה בהוצאה בבית קפה או במסעדה כהוצאה מוכרת לצורכי מיסוי. לא מדובר בפרוטות. החזר הוצאות של מי שיושב מידי יום לעבוד בבית קפה ומוציא 50 שקלים על אוכל ושתייה יכול להגיע – תלוי בהכנסות שלפיהן נקבעת מדרגת המס השולי כמובן – גם לגובה של 30 שקלים.
כדי לפתור את הבעיה הזו הקימו לאחרונה שני אנשי עסקים את "משרד בקפה", יוזמה עם כוונות רווח שמבקשת לתת מענה יצירתי לבעיה, ולאפשר לעצמאים שעובדים מחוץ לבית או למשרד משרד לקבל החזר על הוצאותיהם בבתי קפה. עו"ד דורון לוי, שותף המתמחה בתחום המיסוי במשרד עורכי הדין עמית פולק מטלון, וחיים אבן זהב שעוסק בפיננסים ובין היתר עבד בעבר בבתי ההשקעות פסגות ומיטב, מציעים לפצל את חשבונית הקפה ומאפה שלכם, לשניים.
לדבריהם, מי שעובד בבית קפה מקבל תמורה שמורכבת לא רק מהמזון והשתייה שהוא צורך (בהם רואה רשות המיסוי בילוי ולא עבודה), אלא גם שירותים ומוצרים דומים לאלו שצורכים במשרד: חשמל, אינטרנט, שירות של עובדי בית הקפה ועוד. את החשבונית כנגד התשלום הוא מקבל היום על כל התמורה, ללא אבחנה בין השירותים השונים. "משרד בקפה" מציע להפריד בין שני סוגי השירותים והמוצרים.
להערכת לוי ואבן זהב ההוצאה שמעבר למזון ולשתייה, מגיעה לכ-60 אחוז מסך החשבונית שמוגשת ליושב בית הקפה. אם אפשר יהיה להפריד את החשבונית לשניים, הרי שבגין החלק השני ניתן יהיה לקבל החזר מרשות המסים. החיסכון יכול להגיע לגובה של 11.8-42 אחוז מהחשבון כולו.
"משרד בקפה" אמור לספק דרך נוחה להפריד את שתי החשבוניות: הלקוחות יתקשרו בחוזה מול החברה בעבור פיקדון של 75 שקלים. הם יקבלו כרטיס או אפליקציה, שם יטענו כסף שבו ישלמו את המחיר הרגיל, אבל לחברה במקום לבית הקפה. החברה תשלם לקפה או למסעדה עבור הכיבוד והישיבה שם, והרווח ייגזר מעמלה שיקבלו מבית הקפה. בסוף כל חודש יקבל הלקוח מהחברה שתי חשבוניות – אחת על ההוצאות המוכרות ואחת רגילה, על הכיבוד.
האם רשות המסים תאהב את זה?
לוי ואבן זהב עובדים על המיזם כבר יותר משנה. עד כה עשו פיילוט עם רשתות 'לואיז' ו'קקאו' וכעת הם נכנסים להשקה בכל סניפי 'קפה גרג', כ-130 סניפים ברחבי הארץ המוחזקים על ידי זכיינים שונים. "אחרי שנשיק את השירות בכל הסניפים של גרג ותהיה פרישה רחבה של הרעיון אנחנו מתכננים לצאת בקמפיין", אומר לוי.
"אנחנו עדיין מגדירים את זה כפיילוט, ולכן עוד לא יצאנו בהפצה המונית או השקענו בהפצה," מסביר אבן זהב, "מדובר ברעיון נהדר אבל אם אין לך בית קפה לידך, אז עם כל החיסכון במס הרי לא תיסעי לבית קפה בצד השני של העיר כדי לחסוך 40 אחוז".
ואכן המשוכה הראשונה שעליהם לעבור היא צבירת מסה של לקוחות – רשתות ובתי קפה מחד, לקוחות בתי קפה מאידך – אבל משוכה גבוהה לא פחות היא ההתמודדות מול רשות המסים. האם רשות המסים, שאינה מאפשרת היום להכיר בהוצאות בבתי קפה ובמסעדות לצורכי מס, תקבל באהדה או בכלל את הפתרון היצירתי שעומד לצמצם את גביית המסים מעצמאים?
לוי ואבן זהב הצטיידו בחוות דעת משפטית אותה הם מציגים באתר החברה, ונסמכת על החוק הקיים ועל קביעות של בתי משפט בענייני מיסוי. לפי חוות הדעת, שכתב רו"ח עו"ד איתן אסנפי, ההוצאה של הלקוחות בבתי הקפה היא הוצאה מעורבת שניתן להפריד לשני חלקים: הוצאה בגין שירותי משרד, שניתן לנכותן, והוצאה לצורכי אש"ל (שתייה ומזון למשל) שלא ניתן לנכות. לפי עמדתו גם מס התשומות בגין שירותי המשרד – כלומר המע"מ, יותר בניכוי.
שוחחתם בעניין עם רשות המסים?
לוי: "שוחחתי עם בכירים ברשות המסים באופן לא פורמלי, והאמת שחלק מהם אפילו התלהבו מהרעיון. הבנתי מהשיחות האלו שלא בטוח בכלל שהם יהיו מוכנים לתת רולינג בעניין הזה (כלומר לעגן בחקיקה בפקודת המסים את האפשרות לבצע את ההפרדה המדוברת – ש"ש) – אבל אני לא חושב שהם ילחמו בזה. ובכל מקרה אנחנו מתחייבים לקחת קייס אחד עד לבית המשפט העליון אם רשות המסים תתנגד לכך ויהיה בכך צורך".
אבן זהב: "חפרנו בנושא לא מעט ודיברנו עם עורכי דין ומומחי מס וחיפשנו מה יכולים לומר ברשות המסים וגילינו שכנראה אין להם מה להגיד. גילינו שהחשבונית שאנחנו מוציאים על שירותי משרד היא חשבונית של הוצאה מוכרת לכל דבר ועניין ואין אפשרות חוקית להתנגד לכך. אנחנו בכלל לא פונים לדרך הרולינג. הדרך הזו נכונה אולי כשיש סימן שאלה אם משהו שאתה עושה הוא לא בטוח עומד בחוק, אבל מבחינתנו אין סימן שאלה, אנחנו משוכנעים בכך לגמרי".
מרשות המסים נמסר בתגובה: "רשות המסים תבחן את הנושא ולאחר מכן תיקבע את עמדתה בעניין".
"זה נראה לי כמו מהלך מבורך ונכון", אומרת בתגובה למקום הכי חם נציבת מס הכנסה לשעבר עו"ד טלי ירון אלדר ממשרד ירון אלדר פלר ושות', "העידן המודרני שהכל בו פתוח וגלוי מאפשר ניתוח יותר מדויק של עבור מה משלמים ומהותית צריך להכיר בהוצאות משרדיות בניגוד להוצאות של האוכל והשתייה. עם זאת בעיני ההצלחה של המיזם הזה מותנית בכך שהציבור הישראלי לא ינצל את זה לרעה, כי לעתים יש לנו נטייה לנסות לנצל פרצות. במקרה הזה אם ינסו להתחכם וינצלו את האפשרות להכיר בהוצאות לרעה כלומר ינסו להעמיס את כל הבילוי בבתי קפה ובמסעדות על הוצאות משרדיות – רשות המסים עשויה להתנגד לזה – ובצדק".
עו"ד רו"ח יאיר בנימיני המתמחה בתחום המיסוי אומר: "היוזמה היא מבורכת ומציגה גמישות מחשבתית וניתוח כלכלי נכון של דיני המס. בתי המשפט קבעו כי עקרון על של דיני המס הוא הכרה בהוצאות שתרמו לייצור הכנסה, או במילים אחרות מיסוי על הרווח נטו של הנישום ולא על ההכנסה ברוטו. החוקים קובעים כי הוצאות בגין קפה ואירוח מוכרות למס בבית העסק בלבד, אך אין ספק שבכלכלה המודרנית בית העסק יכול להיות נייד ולא נייח, במיוחד נוכח היכולת של פרילנסרים לפעול באמצעות זירות עבודה משותפות כדוגמת פייבר מכל מקום בעולם.
"אני מעריך שאם הנושא של הכרה בהוצאות בתי קפה יבוא בפני משפט, לרשויות המס צפויה הפתעה לא נעימה כפי שקרה להם בעניין ורד פרי, שם עתרה עורכת הדין להכיר בהוצאות מטפלת וגני ילדים כהוצאה שנוצרה לה בייצור הכנסתה. רשות המסים התנגדה אבל העתירה התקבלה".
228 אלף לקוחות פוטנציאליים
החזר של 11.78 אחוז יכול להתקבל במצב שבו אדם נמצא במדרגת המס השולי הנמוך ביותר, בה הוא נדרש לשלם רק מע"מ ומקבל החזר שהוא החלק היחסי בסך המע"מ ששילם. אדם שנמצא במדרגת המס השולי הגבוה ביותר, כלומר 48 אחוז, עשוי לקבל החזר שיגיע גם ל- 42 אחוז. מי שהכנסותיו בגובה השכר הממוצע במשק, החיסכון, הוא ההחזר שלו, עשוי להגיע לכ-28 אחוז.
ומספרים: אם שתיתם ואכלתם במהלך יום עבודה בסכום של 50 שקלים ואתם משתכרים כמו השכר הממוצע במשק. החיסכון שלכם בשל הוצאה מוכרת למס יכול להגיע לגובה של 14 שקלים.
"לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יש למעלה מ-400 אלף עצמאים בישראל", אומר אבן זהב, "עשינו סקר קטן במכון רושניק שלפיו 57 אחוז מהעצמאים מעידים על עצמם שיושבים בתדירות כזו או אחרת בבתי קפה, כך שהפוטנציאל הבסיסי הוא 228 אלף לקוחות. ברור שלא כולם יצטרפו מחר בבוקר, אבל זה יכול ללמד לאן זה יכול להגיע".
יש לחברה היתכנות לרווח?
אבן זהב: "ברור, אנחנו לא עושים את זה לשם שמיים. בינתיים גייסנו כסף ממשקיעים שאני מעדיף לא לומר מיהם. אני גם לא רוצה להיכנס למספרים אבל אנחנו צריכים להגיע למסה קריטית של הרבה מאוד לקוחות כדי שהעסק ישתלם לנו בסוף, כי על כל עסקה אנחנו מרוויחים מעט. המחשבה הייתה לעשות שירות שיהיה אטרקטיבי ושיצטרפו אליו מהר מאוד ולא תהיה בעיה ללקוחות ולבתי קפה להצטרף. אם נהיה חזירים בתי קפה לא יצטרפו ואם נעמיס על הלקוח אז הוא לא יצטרף, אז אנחנו מסתפקים בשולי רווח מינימליים".
מהי מסה קריטית עבורכם?
"שוב אני מעדיף לא להכנס למספרים כי זו חברה פרטית, אבל קשה גם לדעת את זה בכלל כי זה תלוי לא רק בכמה לקוחות אלא גם כמה כל לקוח מוציא. אני מכיר כאלו שסיפרו לי שהם מוציאים כמה אלפים בחודש אבל גם כאלו שמוציאים כמה מאות בחודש, ויש כמובן עצמאים שלא יושבים בבתי קפה לעבוד".
האם גם השוק בחו"ל רלוונטי מבחינתכם?
"בדקנו מעט לגבי חו"ל. היום במדינות מערב כמו ארה"ב ובריטניה אין עניין כזה כי רשויות המס מכירות בהוצאות בבתי קפה לצורכי מס. מצד שני לא בדקנו בכל העולם אז יכול להיות שיש מדינות שזה כן יהיה רלוונטי עבורן אבל כרגע זה לא בתוכנית שלנו".
[mc4wp_form id="1006521"]