השקיעו
בעיתונות עצמאית
  • אודות
  • צרו קשר
יום שני, דצמבר 22, 2025
לתמיכה בכל סכום
המקום הכי חם בגיהנום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • חם
  • דעות
  • תחקירים
  • מגזין
  • וידאו
  • פרויקטים
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה בכל סכום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה
הפגנת נהגי אוטובוס בשנה שעברה | צילום: טוהר לב ג'ייקובסון

הפגנת נהגי אוטובוס בשנה שעברה | צילום: טוהר לב ג'ייקובסון

משלוש בבוקר עד תשע בערב: יום בחייו של נהג אוטובוס

אולי כאשר תיפתר מצוקת הנהגים, יפסיקו לראות בתחבורה הציבורית כלי של העניים והדחויים ויתחילו להתייחס אליה כדרך לגיטימית להגיע לעבודה. צביקה עובדיה, נהג סופרבוס, כותב על השביתה שהתקיימה הבוקר

צביקה עובדיה ❘ צביקה עובדיה
13/06/2022
| מגזין
תמונה ראשית : הפגנת נהגי אוטובוס בשנה שעברה | צילום: טוהר לב ג'ייקובסון

משנים כיוון! במקום לצרוך תקשורת שמוכרת אותך, הגיע הזמן להשקיע בעיתונות עצמאית שעובדת אך ורק בשבילך


3:00. השכמה, קפה ולעבודה. כך זה בכל יום, והיום שינוי בלו"ז: שביתה. אוספים כמה חברים בדרך, ומשביתים את הקווים בין 5:00-8:30. האדרנלין זורם בתקווה שהכל יפעל כמתוכנן. בית הדין אפשר לנו לשבות בכל יום שני, אבל הפעם זה יום שני שמתנהג כמו יום ראשון – יום לאחר חג השבועות (הטקסט נכתב לאחר השביתה בשבוע שעבר). 

בדרך כלל הרציפים מפוצצים והיום – דוממים. זאת לא השביתה הראשונה שלנו. הכאב שלנו "מככב" ברשימת השביתות במשק. על פי הנתונים שפרסמה הממונה על יחסי העבודה במשרד הכלכלה, מחצית מהשביתות במשק בשנת 2021 היו בתחבורה הציבורית. כולן שביתות שלנו – באיגוד ועדי התחבורה בכוח לעובדים. אז למה הן לא זעזעו את המשק? כי עד כה אישרו לנו שביתות מוגבלות של שעה בודדות בלבד, משל מצוקתנו פחותה ממאבק המעונות, האחיות או הרופאים (עוד נגיע לזה בהמשך).

מצחיק אותי שמסקנת הדוח היא שהירידה הכללית בשביתות מעידה ש"המשק התבגר". את רוצה לומר ששביתה היא כלי ילדותי? הוצאת קיטור? מאבק לא בוגר? המצוקה שלנו ושל עובדים רבים מתנקזת לכלי המחאה שניתן לנו. וגם הוא כאמור, מאוד במשורה. 

7:30. מחאה בסניף. ביום רגיל אין לנו שניה לנשום. היום האוטובוסים עומדים בתור ממושמע, כרקע להפגנה שלנו. כמה נהגים מתראיינים בחי לתקשורת, לא רגילים לחשיפה הזאת. "אבל למה לפגוע במי שמשתמש באוטובוסים בשעות האלה, האוכלוסיות הכי חלשות, עניים, זקנים?" מקשה אחד המראיינים, ואני חושב לעצמי "באיזה שעה בדיוק נוסעת אוכלוסייה מבוססת יותר?". זה המצב. מי שנוסע באוטובוס, זה רק מי שחייב. ולא, זה לא מחירי הכרטיס, ואפילו לא מחסור בקווים. מה תועיל תוספת בקווים, אם אין נהגים שימלאו את הקווים? 

התחבורה הציבורית תקועה במקום. מי שיכול יברח לתחבורה הפרטית, ואין נהגים שיאיישו את הקווים. חסרים לנו כ-4,000 נהגים, ועוד היד נטויה. המחאה הזו שלנו, היא מחאת משתמשי התחבורה הציבורית לחלוטין. הזקנה שמתקשה למצוא מקום באוטובוס המפוצץ (כי לא נפתח קו נוסף); החייל שמאחר לבסיס כי אי אפשר לעלות סיכה לאוטובוס. ואולי, בעתיד הלא רחוק כשתיפתר מצוקת הנהגים, גם המראיין לא יראה בתחבורה הציבורית כלי התחבורה של העניים והדחויים, אלא דרך לגיטימית להגיע לעבודה.

את קול המחאה שלנו נשמיע גם בשבוע הבא. עובדיה

8:30-10:00. יום עבודה רגיל. ההנחיות של הוועד לנהגים: להפעיל את הקווים כמה שיותר מהר ולהימנע מחיכוכים עם הנוסעים. זה יום טעון, רבים תלויים בתחבורה הציבורית, אבל גם בשגרה הפכו נהגי האוטובוסים לשק חבטות. רק בשנה החולפת היו 600 מקרי תקיפה של נהגים שחייבו פינוי הנהג לטיפול. על מה? על כלום. ניסיון לחייב נהג לעצור במקום אסור. סירוב לעטות מסיכה באוטובוס. 

מה קורה עם מקרי התקיפה המדווחים למשטרה? נקברים "מחוסר עניין לציבור או סיכום לקוני של "מכות בין אזרחים". למה? המדינה מנהלת איתנו מלחמה על ההכרה בנו כ"עובדי ציבור". אנחנו מפעילים את התחבורה הציבורית אבל לא מוכרים כעובדי ציבור. וכך, בשונה מרופא אחות או עובדת סוציאלית שהותקפו חלילה, תקיפת נהג איננה תקיפת עובד ציבור. רק חשבו על המשמעות: תקיפת נהג בזמן נסיעה, שמסכנת את הנוסעים ברכב וברכבים הסמוכים, נתפשת כסכסוך בין אזרחים, אפילו על ההכרה הזו אנחנו נאלצים להיאבק. 

אלא שהבוקר עובר בשקט. הנוסעים מגלים סבלנות, חלקם מתעניין ומנסה להבין על מה שבתנו. הנוסעים הוותיקים עוד זוכרים את הימים היפים של אגד, "חברים יש רק באגד", בשכר טוב ובתנאים טובים. אנחנו מסבירים להם שעבור רוב הנהגים הימים האלו מתו. הפכנו לעובדי קבלן, עובדים שהוותק שלהם נמחק בסוף כל מכרז.

המדינה מנהלת איתנו מלחמה על ההכרה בנו כ"עובדי ציבור". אנחנו מפעילים את התחבורה הציבורית אבל לא מוכרים כעובדי ציבור

כשיסתיים המכרז של סופרבוס שבה אני עובד, אם אמשיך לחברה שתחליף את סופרבוס (ומובן שאין לאיש מחויבות כלפי), אני חוזר לנקודת ההתחלה. שמונה שנים על הכביש הולכות לפח. אני שקול לנהג שרק החל לנהוג. ברדיו אני שומע עוד הבטחות של משרד האוצר, השקעה בגיוס עוד נהגים, אבל מה הטעם בגיוס נהגים אם מחציתם עוזבים בשנה הראשונה? ללא הכרה בוותק שלנו, אין בעבודה הזאת אופק. שכר של 8,500 שקלים על 250 שעות שבועיות (שבעה ימים, עד כניסת השבת ומצאת השבת) לא ימשוך נהגים חדשים לענף.

10:00-13:30. פיצול. זו המילה שכל נהג שונא. לא כאן ולא שם, אתה לא על ההגה ולא נח באמת. ממתין לנסיעה הבאה בעוד כמה שעות. ומצבנו בסניף עוד טוב, כי יש חדר התרעננות. אני חושב על החברים והחברות, שאין אצלם מקום להתרענן ואסור להם גם בשיא החום או הקור להפעיל את המזגן ולבזבז חלילה חשמל. עירנות הנהג לא מעסיקה בינתיים את קודקודי המדינה. אז חדר התרעננות יש, וגם חדר ועד. תזכורת לזה שמה שהיה כבר לא יהיה – אנחנו מאוגדים, נלחמים ומשנים מציאות.

13:30-21:00. עולה שוב לקו. את הילדות כנראה שכבר לא אספיק לראות. בקבוצות הוואטסאפ של הנהגים מריצים תמונות של תקיפת נהג מטרונית, לאחר שאיזה נוסע טען שהנהג הטעה אותו ותבע לרדת. הוא מצליח להכות את הנהג דרך חרך במחיצה. זה מחזיר אותנו לקרקע המציאות וכאילו מזכיר: כאן לא יועילו שלטי חוצות. כאן נדרש מאבק. את קול המחאה שלנו נשוב ונשמיע גם בשני הבא ובשבועות הבאים. מחאה לא בוגרת? פגיעה בחלשים? אני גאה ליטול חלק במאבק הציבורי הצודק הזה. 

צביקה עובדיה הוא נהג סופרבוס וחבר איגוד ועדי התחבורה בכוח לעובדים

שתף

  • לחצו כדי להדפיס (נפתח בחלון חדש) הדפס
  • יש ללחוץ כדי לשלוח קישור לחברים באימייל (נפתח בחלון חדש) דואר אלקטרוני
  • לחיצה לשיתוף ב-X (נפתח בחלון חדש) X
  • לחיצה לשיתוף ב-WhatsApp (נפתח בחלון חדש) WhatsApp
  • לחיצה לשיתוף ב-Telegram (נפתח בחלון חדש) Telegram
  • לחיצה לשיתוף בפייסבוק (נפתח בחלון חדש) פייסבוק

אהבתי

אהבתי טוען...

אולי יעניין אותך גם...



הסיפור הקודם

קבוצת "עמל ומעבר", שנרכשה במיליארד שקל, לא שילמה שכר מינימום למתמחים בפסיכולוגיה

הסיפור הבא

מזל שהספר שלי היה אירוע חד פעמי. מזל שספרים הם לא הפרנסה שלי

צביקה עובדיה

צביקה עובדיה

הסיפורים החמים

דעות

פתרון עצל וזול שכולנו נשלם עליו ביוקר 

❘ חגית לרנאו

שבע שנים אחרי בג"ץ שטח המחיה, המדינה ממשיכה להשתמש בשחרור מנהלי כ'פלסטר' לצפיפות בבתי הכלא. במקום להשקיע בבינוי ובשיקום כמקובל במערב, הממשלה בוחרת בפתרון קל שפוגע בזכויות אדם ומחזיר עבריינים לרחוב ללא טיפול. המחיר? פגיעה אנושה בסיכויי השיקום ובביטחון האישי של כולנו

הסיפור המלאDetails
אלעד רפאלי, פלאש 90

בג״ץ ביטל את הנוהל המשטרתי שאפשר עיכוב אזרחים על בסיס ״תחושת בטן״ של שוטרים

״כושית שמנה״: קיש מזרים עשרות מיליונים בשנה לסלקציה נגד מזרחים. כשלא מדובר בהשתמטות בש״ס שותקים  

צילום: פלאש 90

צ׳יינה טאון קריית־ארבע חברון: כך סין מממנת את מפעל ההתנחלויות

אילוסטרציה | הוכן באמצעות בינה מלאכותית

בן 57 נורה 18 פעמים, 8 מתוכן כשכבר שכב על הקרקע. צה״ל: "סיטואציה מבאסת"

הסיפור הבא
שבוע הספר | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

מזל שהספר שלי היה אירוע חד פעמי. מזל שספרים הם לא הפרנסה שלי

קרן מרציאנו | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

כלכלת החלטורות של קרן מרציאנו

עפרי בייבה | צילום: ג׳ניפר פוליאקוב

שש שנים אני מארגנת את צעדת המופקרות - ואז הגיע יובל כרמי

Themed Share Widget

אהבתם? שתפו את הכתבה

וואטסאפ X טלגרם אימייל העתק קישור

הכי חם בטוויטר

הציוצים שלי
המקום הכי חם בגיהנום

© 2025 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish

אנחנו מחויבים לעיתונות קשובה, ביקורתית ומאוזנת, אבל היא לעולם לא חפה מתפישת עולם. עיתונות שדבקה בעקרונות של דמוקרטיה, שוויון וצדק חברתי. עיתונות חוקרת, חפה מפחד וממורא, שאינה חוששת לקחת צד, שומרת על פרופורציות, אינה מתלהמת, נצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים. עיתונות סקרנית ובודקת את עצמה.

  • מי אנחנו
  • צרו קשר
  • תנאי שימוש באתר
  • תמכו בעיתונות עצמאית

כאן עושים עיתונות אמיתית*

*עיתונות חוקרת, סקרנית ובועטת, שנצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים. דווקא בימים החשוכים שעוברים על כולנו, ולנוכח שתיקתם של גופי התקשורת, אנו גאים לעמוד בחזית הערכית של העיתונות בישראל, ומחויבים לעקרונות של דמוקרטיה, שיוויון, קדושת חיי האדם וצדק.

×
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • ראשי
  • מדיני-בטחוני
    • צבא
    • יהודה ושומרון
    • עזה
    • מלחמת אוקטובר 23
      • מחדל ה-7 באוקטובר
  • משפט ופלילים
    • שחיתות
    • משטרה
    • דמוקרטיה במשבר
    • אלימות מינית
  • כלכלה וחברה
    • צדק חברתי
    • בריאות הנפש
    • רווחה
    • חינוך
  • פוליטיקה ותקשורת
    • פוליטי
  • המקומון
    • סביבה
    • תכנון
צרו קשר
מי אנחנו

© 2025 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish

 

טוען תגובות...
 

    %d