השקיעו
בעיתונות עצמאית
  • אודות
  • צרו קשר
יום שלישי, דצמבר 9, 2025
לתמיכה בכל סכום
המקום הכי חם בגיהנום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • חם
  • דעות
  • תחקירים
  • מגזין
  • וידאו
  • פרויקטים
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה בכל סכום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה

בין יוסף סלמסה למרתין לותר קינג

יוצאי אתיופיה ואפרו-אמריקאים הם חלק מאותו מאבק

אפרת ירדאי ❘ אפרת ירדאי
24/07/2016
| וידאו, מגזין

משנים כיוון! במקום לצרוך תקשורת שמוכרת אותך, הגיע הזמן להשקיע בעיתונות עצמאית שעובדת אך ורק בשבילך


 

למעלה משנה עברה מאז ההפגנה הגדולה בתל אביב בראשית מאי. ערימות של מילים נכתבו על ההפגנה, על המאבק נגד אלימות משטרתית. אבל לא מכל קצוות הקשת הצבעונית בישראל התייחסו למאבק – המאבק עדיין היה של יוצאי אתיופיה, בדומה למאבקים של הקהילה בארבעים השנים האחרונות.

התשובה לשאלה מה בין שם – מעבר לאוקיינוס – לכאן, עדיין מעסיקה אותי ולא מצאתי לה תשובה מלאה. בחודשים האחרונים הולכת ומתחדדת אצלי ההבנה של המורכבות של יחסים בין-גזעיים בישראל בחברה (ציבור, ממסד, אקדמיה) שמתכחשת לחלוקות הגזעיות הקיימות בה. גם כאשר אני כותבת כאן יחסים בין-גזעיים, אני יודעת שרובכם/ן מרימות גבה. ובכל זאת זה חלק מהעניין של הטור שלי.

חשבתי על השם של הטור הקבוע שלי פה, "שחורה משחור", שהומצא כתגובת נגד לטור של דן מרגלית מלפני שנתיים, בו הוא תיאר כיצד גדר עשויה למנוע תוצאה "שחורה משחור" של כניסה מוגברת של מבקשי מקלט לישראל. משחק המילים הזה שעשע אותי בגזענותו ובפלפולו הלשוני. אבל מהצד השני, התנגנה באוזניי גם שורה משיר של טופאק: They say the blacker the berry the sweeter the Juice, I say, the darker the flesh the deeper the roots.


המקום שאני חיה בו בישראל כאישה שחורה, הוא בין הטקסט הזה של טופאק, לטקסט ההוא של דן מרגלית. בתוך המקום הזה, אני צריכה לבנות לי שפה, ובחרתי לסמן את עצמי כאישה שחורה. אבל זו רק ההתחלה. אני לא אישה שחורה – אני אישה ממוצא אתיופי, ילידת הארץ. מדובר בשני דברים שונים, על אף שלרוב הציבור הלבן זה היינו הך.

עבור דור האנשים שעשו את ההחלטה להגיע לישראל מאתיופיה, וראו עצמם חלק מהעם היהודי שנפוץ בכל קצוות תבל וחוזר הביתה – ביניהם הוריי – הצבע לא היה רלוונטי, עד שהם הגיעו לארץ. כשהם הגיעו לארץ, הם נאלצו ללבוש את החליפה של המאבק בגזענות.

ההתכחשות של המדינה ליהדותם הייתה לב-לבו של המשבר שמלווה את יהודי אתיופיה עד היום. הבעיה נוצרה כשצריך היה לנסח שפה, שפה של מאבק, שפה משותפת וגלובלית של מאבק – שפה משותפת וגלובלית, שמחייבת השטחה של המאבק המקומי על כל מורכבויותיו. עם זאת, הייחוד של המאבק כמאבק מקומי הוא כמעט בלתי אפשרי במציאות של השתקה ודיכוי כל מה שהוא שונה מהנרטיב המרכזי.

דור הצעירים שעלו ארצה מאתיופיה, לא ראו עצמם חלק ממאבק גלובלי בגזענות. הם לא ראו את עצמם כממשיכי מאבקו של מרטין לותר קינג לשוויון, או של נלסון מנדלה לשחרור. הם ראו עצמם חלק מהעם היהודי אשר נבגד על ידי אחיו – הלבנים.

בישראל הם נבגדו על ידי בני דתם, ותוצאות הבגידה הזו היו מחיקה טוטאלית של כל מה שיהודי אתיופיה סימלו – מחיקה רוחנית בעיקר – אולי הדבר החמור ביותר והקיצוני ביותר שיכול לקרות לקהילה. מדינת ישראל, כממסד דתי הנשלט על ידי הזרם האורתודוקסי, לא יכולה הייתה לקבל את החלק הזה ביהדות – יהודים שחורים. השחורות של יהודי אתיופיה הפכה בעיני המדינה היהודית למסמן של כל מה שהוא אינו יהודי.

פעולות המדינה היו גזעניות להחריד לאורך השנים; החל בפירוק המשפחה הגרעינית והפרדה של ילדים מהוריהם לטובת פנימיות של הזרם הדתי-לאומי (גם ש"ס כמובן לקחו "ביס" מהנתח הזה בדרכיהם), ועד לרמיסת סמכותם של כהני הדת של הקהילה, לטובת הזרם האורתודוקסי ששולט במדינת ישראל ועושה שמות בסוגי היהדות שקדמו להקמת מדינת ישראל, מהשטייטל בפולין ועד לכפר באתיופיה- מגוון מאוד רחב של יהדויות (ותפסיקו לבלבל לי בשכל על נוסח ספרד ואשכנז כי אני ממש לא ספרדייה).

התמונה למעלה צולמ בניו יורק, התמונה למטה- בתל אביב

הפעולות והיחס הגזעני של המדינה, הם אלה שמחברים את המציאות היומיומית של הקהילה האתיופית עם המציאות היומיומית של שחורים אמריקאים: הקרימינליזציה, הגטאות, ההפרדה במערכת החינוך, האלימות המשטרתית. כל אלו הופכים את החיים שלי לדומים יותר לחיים של שחורים.

עם זאת, המטען שאני נושאת בקרבי הוא מטען שונה מזה שנושא בקרבו שחור אמריקאי. כשאני צופה בזוועות של המשטרה האמריקאית אל מול הזוועות של המשטרה הישראלית, התחושות שעולות בי הן שונות. השוטר האמריקאי מעלה בי את התובנה שהעבדות בארצות הברית לא חוסלה, חוקי ג'ים קרואו עדיין חיים ובועטים. השוטר הישראלי לעומת זאת, מעלה בי את השאלה, למה הוריי עלו לכאן? מה היה להם חסר שם? האם כל זה היה שווה? האם אי פעם ארצה להיות באמת חלק מהמקום הזה שהוא כל כך מדכא (depressing and oppressing)?

היחס הסקסיסטי או מסגורה כאקזוטית של אישה אפרו-אמריקאית, מהדהד היסטוריה של אונס ועבדות, לעומת הסקסיזם והאקזוטיזציה שאני חווה כאן, שמהדהדים דברים שונים לחלוטין. מה שמדהים באמת במדינת ישראל, זה שבפרק זמן קצר כל כך, היא הצליחה להגיע למציאות חיים גזענית, שמהדהדת מציאות של מדינה, שכל תשתיתה מבוססת על עבדות, השפלה וגזענות וממוסדת של מאות שנים.

אבל אין לי לאן לחזור, על אף שהשאלה הזו עדיין קיימת. אני לא מחוברת לתרבות האתיופית של שם, אלא לתרבות האתיופית של פה – תרבות שהיא יהודית-אתיופית-ישראלית והיא גם תרבות שמעוצבת במסגרת של הגירה/עלייה לישראל ומאבקים אוניברסליים לשחרור.

יש לי לאן ללכת בשביל לעשות טיול שורשים, וזה משהו שאין לאפרו-אמריקאים, נקודה משמעותית בעיניי שמבחינה בין המטען שאני נושאת ביחס לגזענות ממוסדת למטען שנושא אפרו-אמריקאי. אני לא חושבת שאתיופיה היא הבית שלי, גם אם כשאני מטיילת שם אני מרגישה ממש בבית, וגם אם כשירדתי מהמטוס שהגיע לאזור בו הוריי נולדו, רציתי לנשק את האדמה.

שתף

  • לחצו כדי להדפיס (נפתח בחלון חדש) הדפס
  • יש ללחוץ כדי לשלוח קישור לחברים באימייל (נפתח בחלון חדש) דואר אלקטרוני
  • לחיצה לשיתוף ב-X (נפתח בחלון חדש) X
  • לחיצה לשיתוף ב-WhatsApp (נפתח בחלון חדש) WhatsApp
  • לחיצה לשיתוף ב-Telegram (נפתח בחלון חדש) Telegram
  • לחיצה לשיתוף בפייסבוק (נפתח בחלון חדש) פייסבוק

אהבתי

אהבתי טוען...

אולי יעניין אותך גם...

תגיות: יוסף סלמסה


הסיפור הקודם

במדרון הפאשיזם

הסיפור הבא

סנדרס הושפל על ידי בכירי הדמוקרטים מאחורי גבו

אפרת ירדאי

אפרת ירדאי

הסיפורים החמים

תם ולא נשלם: אמא של יוסף סלמסה בבית המשפט השלום בבת ים, הבוקר | צילום: סיון תהל
חם

המאבק על האמת של יוסף סלמסה: פשרה הושגה, הכרה מלאה לא

❘ סיון תהל

אחרי 12 שנות מאבק ציבורי, מתוכן ארבע בניהול תביעה אזרחית נגד המשטרה, המדינה תשלם למשפחת סלמסה פיצוי של 150 אלף שקל - אך ממשיכה להתנגד בתוקף לכל ניסוח המכיר בקשר שבין המעצר האלים לבין מותו של יוסף סלמסה. בזמן שהמשפחה התעקשה על הכרה, המשטרה ניסתה לעשות יח״צ על גבה

הסיפור המלאDetails
פרנסוס סלמסה, אמו של יוסף, נתמכת בבני משפחה מחוץ לאולם בית המשפט הבוקר | צילום: סיון תהל

״המשטרה מוכנה לשלם למשפחת סלמסה פיצוי, למרות שהיא טוענת שאינה אחראית לכלום״

ההפגנה אתמול מול משטרת זכרון יעקב | צילום: תניא ציון-וולדקס

"הילדים שלנו חייבים להיות חופשיים. כל אחד יכול להיות יוסף סלמסה"

don't shoot i'm just young black

אם אחרי ג'ג'או בימרו היו חוקרים את השימוש בטייזרים – אולי יוסף סלמסה היה עדיין חי

בנצ'י סלמסה, אחותו של יוסף ז"ל. "נלחמים על החיים שלנו"

בנצ'י סלמסה: "שהפקקים ייתקעו לכם כמו עצם בגרון – כמו שאני נחנקת מאז שרצחו את אחי"

הסיפור הבא

סנדרס הושפל על ידי בכירי הדמוקרטים מאחורי גבו

אתם יכולים לקרוא לי שרת הגיהנום

עיתונאית מצילה את המפלגה הדמוקרטית מעצמה

Themed Share Widget

אהבתם? שתפו את הכתבה

וואטסאפ X טלגרם אימייל העתק קישור

הכי חם בטוויטר

הציוצים שלי
המקום הכי חם בגיהנום

© 2025 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish

  • מי אנחנו
  • צרו קשר
  • תנאי שימוש באתר
  • תמכו בעיתונות עצמאית
  • אנחנו מחויבים לנקודת מבט קשובה, ביקורתית ומאוזנת, אבל היא לעולם לא חפה מתפישת עולם. עיתונות שדבקה בעקרונות של דמוקרטיה, שוויון וצדק חברתי. עיתונות חוקרת, חפה מפחד וממורא, שאינה חוששת לקחת צד, שומרת על פרופורציות, אינה מתלהמת, נצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים. עיתונות סקרנית ובודקת את עצמה.

כאן עושים עיתונות אמיתית*

*עיתונות חוקרת, סקרנית ובועטת, שנצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים. דווקא בימים החשוכים שעוברים על כולנו, ולנוכח שתיקתם של גופי התקשורת, אנו גאים לעמוד בחזית הערכית של העיתונות בישראל, ומחויבים לעקרונות של דמוקרטיה, שיוויון, קדושת חיי האדם וצדק.

×
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • ראשי
  • מדיני-בטחוני
  • משפט ופלילים
  • כלכלה וחברה
  • פוליטיקה ותקשורת
  • המקומון
צרו קשר
מי אנחנו

© 2025 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish

%d