השקיעו
בעיתונות עצמאית
  • אודות
  • צרו קשר
יום רביעי, יוני 18, 2025
לתמיכה בכל סכום
המקום הכי חם בגיהנום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • חם
  • מלחמת אוקטובר 23
  • דמוקרטיה במשבר
  • חברתי
  • בריאות הנפש
  • מקומי
  • תחקירים
  • דעות
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה בכל סכום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
המקום הכי חם

אין כתובות ביישובים הערביים? זה לא מקרי

כתובת חשובה לא רק כדי לקבל משלוח מאמזון, אלא גם כדי לדעת מי מתגורר איפה, ומה מצבו הכלכלי. כשלכל הערבים יש את אותה כתובת - אי אפשר לראות את האי שוויון שהולך ונפער בחברה הערבית ומערער אותה מבפנים

מאיר יעיש, מוטי זהר, טלי קריסטל ודני גוטוויין ❘ מאיר יעיש, מוטי זהר, טלי קריסטל ודני גוטוויין
13.04.22
| החברה הערבית
תמונה ראשית : כפר קאסם | צילום: משה שי, פלאש 90

כפר קאסם | צילום: משה שי, פלאש 90


משנים כיוון! במקום לצרוך תקשורת שמוכרת אותך, הגיע הזמן להשקיע בעיתונות עצמאית שעובדת אך ורק בשבילך


השיח החברתי-פוליטי בחברה הישראלית מתנהל בדרך כלל בקטגוריות של "אנחנו" ו"הם", וממוקד בניגודים בין קבוצות זהות שונות. שיח זה הרגיל אותנו לראות בזהות את הנושא החשוב ביותר, ולחשוב במונחי משחק סכום אפס בין קבוצות זהות יריבות: מזרחים מול אשכנזים, חרדים מול חילונים, נשים מול גברים – וכמובן, יהודים מול ערבים. באווירה זו ניתן היה אפילו לטעון ש"בניכוי הערבים והחרדים", מצבה של החברה הישראלית מצוין.

בהוויה שמאורגנת סביב "אנחנו" ו"הם", קל ליפול למלכודת שאנחנו הומוגניים וגם הם; ושהקבוצות ההומוגניות שונות האחת מן השנייה ומנוגדות זו לזו. מתוך הנחת מוצא זו, חקרו את החברה הישראלית לאורך השנים. אורח מחשבה זה יצר מצג שווא של העדר שונות בתוך הקבוצות, ובין השאר, טשטש את האי שוויון הכלכלי-חברתי בתוכן. שהרי אם הקבוצות הומוגניות, משמעות הדבר שבהכרח מתקיים בתוכן שוויון. 

אולי יעניין אותך גם:

עד כמה הערבים באמת מוסלמים? 

״ערכים זרים ופרוגרסיבים״: חבר מועצת העיר באר שבע דורש להסיר את מגילת העצמאות מתוכנית הלימודים 

אחרי חמש שנים השופטת בתביעת ההרוג בפינוי אום אל-חיראן מציעה פשרה חריגה 

להתעלמות זו מן הבדלים מעמדיים בתוך אוכלוסיות יש היגיון פוליטי: מעמדות מעצם טיבם חוצים קבוצות זהות. לכן, אם המעמדות יפעלו בהתאם לאינטרסים שלהם, הם יתחילו לתקשר ביניהם מעבר לגבולות הקבוצות, כדי לממש אותם, וכך במקום להאבק האחד בשני הם ישתפו פעולה. 

המסקנה: כדי להיאבק באי-שוויון יש להשתחרר מפוליטיקת הזהויות שמסיטה את המבט מהסתכלות פנימה, ולאתר את השונות המעמדית בתוך קבוצות הזהות. למשל, אי השוויון בחברה הערבית: העדפת קטגוריות זהותיות על קטגוריות מעמדיות מזינה את ההנחה הרווחת, והמוטעית, שכל התושבים בטמרה חולקים אינטרסים משותפים, וכך גם כל התושבים בכאבול. אבל כשיש עוני בטמרה, זה לא אומר שכל התושבים בטמרה עניים, ובהתאם ניתן להניח שיש ביניהם גם ניגודי אינטרסים.


החברה הערבית של העשורים האחרונים מתאפיינת בצמיחת מעמד ביניים, בדומה לתהליכי ריבוד העוברים על חברות הנתונות בתהליכי מודרניזציה בכלל. ריבוד זה מגביר את השונות בתוך הקבוצה, כלומר, הוא מתחיל ליצור אי-שוויון. כחלק מכך יש מי שנשארים מאחור, והופכים למעמדות הנמוכים. לגידול מואץ ומהיר של האי שוויון, יש השלכות חברתיות הממשיכות להשפיע שנים קדימה, כי ברגע ששד האי-שוויון משוחרר מן הבקבוק – כבר קשה מאוד להשתלט עליו.  

הגידול באי-השוויון משסע את החברה ומערער את הסולידריות בתוכה. הפגיעה בסולידריות כרוכה בתופעות לוואי, כמו עלייה בפשיעה. אין זה אומר שכל הפשיעה מקורה באי-שוויון, אבל בהחלט יש קשר בין היעדר סולידריות לבין עלייה בפשיעה. לכן, כדי להצליח במאבק בפשיעה, יש להיאבק גם באי השוויון. כלומר, התעלמות מן הגיוון המתהווה במבנה המעמדי של החברה הערבית, מקשה על הבנת התהליכים המתחוללים בה ולא מאפשרת להציע דרכי פעולה להגדלת רווחתה. 

הגידול באי-השוויון משסע את החברה ומערער את הסולידריות בתוכה. הפגיעה בסולידריות כרוכה בתופעות לוואי, כמו עלייה בפשיעה

רבים מהתהליכים המחוללים את האי-שוויון הם תהליכים מקומיים, כלומר כאלו המתרחשים בשכונות, ובבתים בתוך היישובים. אי שוויון השכלתי, לדוגמה, מעוצב בעיקר בבית ובין כותלי בית הספר השכונתי. לכן חשוב מאוד לבחון באיזה מקום בדיוק מתרחש התהליך. אם לא נבחן את הממד המרחבי של אי השוויון, לא נוכל להפנים את קיומו וכך יהיה לנו יותר קשה להבין את מקורותיו ולטפל בו. אולם, במצב הקיים ההתבוננות המרחבית באי השוויון בחברה הערבית בישראל היא מורכבת ולמעשה כמעט בלתי אפשרית. 

עליית מעמד הביניים בחברה הערבית, המעידה על גידול באי-שוויון בתוכה, באה לידי ביטוי גם בשיעורי האבטלה. בחינת שיעורי האבטלה הממוצעים ביישובים ערביים בצפון הארץ בעשור שבין מרץ 2010 למרץ 2020, מלמדת שככל שהתקדם הזמן השונות בין היישובים גברה: ממצב שבו לפני עשור הצבע השולט במפה היה אדום (שיעורי אבטלה גבוהים), עד למצב שבו רגע לפני מגיפת הקורונה, מניפת הצבעים במפה הפכה מגוונת מאוד. המשמעות של תהליך זה היא שהחברה הערבית הפכה להיות מרובדת יותר גם מבחינה כלכלית-חברתית.

אולם, אי השוויון מתעצב ומתקיים בבתים, בבתי הספר ובשכונות בתוך היישובים, ולכן צריך לבחון את אי השוויון ברזולוציה גבוהה יותר מרמת היישוב. כלומר, צריך לבחון את המתרחש בתוך היישוב, כיוון שיש לטפל באי השוויון במקום שבו הוא נמצא. 

על מנת לראות ולזהות את האי-שוויון ברמת השכונה, צריך לקשור בין הנתונים של האנשים לנקודות ציון במרחב. כלומר, לכתובת מגורים. כתובת המגורים חשובה לא רק כדי לקבל משלוח מאמזון, אלא גם כדי שיהיה אפשר לשייך תופעות חברתיות כמו עוני לנקודה ספציפית במרחב, וכך לאפשר להתמודד עימן. ואולם, את המהלך החיוני הזה כמעט שאי אפשר לעשות בחברה הערבית. 

גיוון חוצה גבולות 

בהעדר כתובת מגורים מוכרת, אין לנו יכולת להציג ולבחון היבטים מרחביים של תכונות ומאפיינים של האוכלוסייה הערבית בישראל. במילים פשוטות יותר, עבור מרבית האוכלוסייה הערבית בישראל לא ניתן לחבר בין תעודת זהות לכתובת מגורים מפורטת יותר מאשר שם היישוב שבו הם מתגוררים.

כשהדבר אפשרי, ניתן לראות את הגיוון הכלכלי-חברתי הרב הקיים בעיר.

המדד הכלכלי-חברתי של שכונות בנצרת. המספרים מציינים את שיעור המוסלמים בכל אזור | מקור הנתונים: למ"ס 

למשל, אפשר לראות בבירור שאין קשר רב בין שיעור המוסלמים באזור הסטטיסטי בנצרת לבין המעמד הכלכלי-חברתי של האזור. מכאן אפשר להסיק שהגיוון המעמדי בנצרת, וככל הנראה בכלל החברה הערבית, חוצה גבולות של זהות דתית. ללא המיקוד והדיוק של התופעה הנבחנת במרחב, בסיוע הכתובות, לא ניתן היה לראות את האי שוויון, ולכן לא ניתן היה להתמודד עימו.

מכאן עולה שאם אין כתובת בתוך היישובים, אי אפשר לזהות את אי השוויון שמתפתח בחברה הערבית וכך אפשר להתעלם מקיומו.

אם אפשר להתעלם מקיומו, אפשר להעמיד פנים שאין בעיה.

אם אין בעיה, אין במה ואין צורך לטפל.  

העדר הכתובות ביישובים ערביים אינה תופעה מקרית: זו בעיה פוליטית. טוב למדינה לא לדעת מה קורה וכך גם לא להשקיע במה שלא קיים לכאורה – פשוט כי לא רואים אותו. יכול להיות שגם לחברה הערבית נוח יותר שלא לזהות את הבעיה. גם בחברה החרדית האוטונומיה משרתת הן את המדינה והן את ההנהגה החרדית – אבל כך בדיוק חברה מתחילה להתפרק. 

לכן, שלב ראשון בהתמודדות עם העלייה באי-השוויון בחברה הערבית הוא לעשות את הצעד המובן כל כך, של רישות המרחב הערבי בכתובות. 

הכותבים הם עמיתים במוקד חיפה לפוליטיקה של האי-שוויון, אוניברסיטת חיפה. 



הסיפורים החמים

חם

60 אלף שקל ל-30 שעות הפלגה עם עוד חמישה אנשים: הישראלים שנמלטים מהארץ ביאכטות 

חברתי

עלות המלחמה באיראן: כ-8.25 מיליארד שקל בשלושה וחצי ימים – כפול מרכיב החירום בתקציב המדינה 

חברתי

לראשונה מאז מלחמת המפרץ: המקלט האטומי בתחנה המרכזית בת"א ייפתח לציבור

קטגוריות

  • דעות
  • חברתי
    • החברה הערבית
    • מבקשי מקלט
    • צדק חברתי
      • דיור ציבורי
  • חם
  • מגזין
  • מדיני-בטחוני
    • יהודה ושומרון
    • מלחמת אוקטובר 23
      • מחדל ה-7 באוקטובר
    • עזה
    • צבא
  • מקומי
    • סביבה
    • תכנון
  • משפט ופלילים
    • אלימות מינית
    • דמוקרטיה במשבר
    • משטרה
    • נשק
    • שחיתות
  • פוליטיקה ותקשורת
    • פוליטי
    • תקשורת
  • פרויקטים
    • русский / English / عربى
    • גלריות
    • וידאו
  • רווחה
    • בריאות הנפש
    • חינוך
  • תחקירים

המקום הכי חם בגיהנום || 

עיתונות עצמאית, בלי פחד. 

אנחנו מחויבים לנקודת מבט קשובה, ביקורתית ומאוזנת, אבל היא לעולם לא חפה מתפישת עולם, מעמדות ומעקרונות. במגזין הזה אנו מבקשות לעשות עיתונות שדבקה בעקרונות של דמוקרטיה, שוויון וצדק חברתי. עיתונות חוקרת, חפה מפחד וממורא. עיתונות שאינה חוששת לקחת צד. ששומרת על פרופורציות, שאינה מתלהמת, שנצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים, סקרנית ובודקת את עצמה.

 

© 2024 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי.

Fatfish

בתקופה בה הממשלה מתנגחת בתקשורת החופשית, זה הזמן לתמוך בעיתונות שהם לא יצליחו להביס

אנחנו חייבים את התמיכה שלך כדי להמשיך לחקור, לחשוף ולדווח, ולעשות עיתונות שמשפיעה על המציאות.

לתמיכה בכל סכום >

×
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • ראשי
  • חם
  • מלחמת אוקטובר 23
  • דמוקרטיה במשבר
  • חברתי
  • בריאות הנפש
  • מקומי
  • תחקירים
  • דעות
צרו קשר
מי אנחנו

© 2025 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish