"חברים יקרים כפי שכולכם יודעים יש לנו עובדת שיצאה חיובית לקורונה לאחר בדיקה מול משרד הבריאות אין הנחיה להיכנס לבידוד, כי מדובר בנגיף ספציפי שלא מצריך בידוד מיידי. אם משרד הבריאות יחליט להכניס אותנו לבידוד נקבל הוראות כי הוא (המשרד) קיבל דיווח. למי שיש תסמינים כמובן שיש להכניס את עצמו לבידוד", כך כתבה ב-1 בספטמבר האחרון אנה, מנהלת מוקד שירות הלקוחות האינטרנטי של רמי לוי. מדובר במוקד המרכזי של הרשת שנמצא באשקלון. היחיד שנשאר פעיל בתקופת הקורונה ומועסקים בו כ-30 עובדים.
תחילתו של הסיפור ב-31 באוגוסט. פ', בת 20, עבדה אז כחודש במוקד. מוקדי שירות הלקוחות האינטרנטיים של רמי לוי היו אז תחת עומס רב, לאחר שבתחילת הקורונה המכירות באתר של הרשת, זינקו בעשרות אחוזים. פ' הרגישה לא טוב באותו יום, אבל עדיין לא היה לה חום גבוה והיא נשארה עד תום המשמרת. כשחזרה הביתה החום שלה החל לעלות, והיא הודיעה שלא תגיע לעבודה למחרת כי יש לה תסמיני קורונה.
בלילה כבר הלכה פ' לחדר המיון של בית החולים ברזילי לצורך בדיקת קורונה. באחת וחצי בצהריים למחרת, קיבלה הודעה שהיא חיובית לנגיף. פ' עדכנה את אנה המנהלת וזו הנחתה אותה, לדבריה, לא לספר לאיש מלבד לשתי עובדות אחרות שישבו סמוך אליה.
השמועה פשטה במהרה בקרב עובדי המוקד ואלו נלחצו. בשלב הזה מספרים העובדים כי אנה אמרה להם שפ' נדבקה בנגיף לא קטלני. בהמשך היא העבירה את ההודעה, לפיה מדובר ב"נגיף ספציפי שלא מצריך בידוד".

פ' מספרת: "אחרי ההודעה הזו עובדים התחילו להתקשר אליי ושאלו באיזה סוג של וירוס נדבקתי. לא ידעתי מה להגיד להם".
חלק מהעובדים רצו להיכנס לבידוד, אלא שהמנהלת הודיעה לכולם שתיערך בדיקה במצלמות שתקבע מי שהה בקרבת פ' שנמצאה מאומתת ולפי זה יחליטו מי ייכנס לבידוד. היא לא הסתפקה בכך, ואף ציינה שמי שלא היה בקרבתה של פ' – יידרש לצאת מהבידוד.

כך כתבה אנה בהודעה המלאה לעובדים: "כרגע סיימתי שיחה עם משרד הבריאות ופרופסור של מחוז דרום. לפי ההנחיות כל מי שהיה רבע שעה ממושכת ליד החולה יכנס לבידוד וזה יקבע לפי המצלמות. אנחנו נשלח סרטונים למשרד הבריאות ולפי זה אנשים יכנסו לבידוד. כל מי שהכניס את עצמו לבידוד או יצר קשר למשרד הבריאות על סמך מידע אחר – אנחנו נוציא אותו מבידוד. ומאותו רגע מי שלא צריך להיות בבידוד לפי ההנחיה יהיה מחויב להגיע לעבודה".
מי שקורא את ההודעה הזו יכול אולי לקבל בטעות את הרושם כי מוקד ההזמנות באינטרנט של רמי לוי משתרע על פני שטח בגודל דומה לסניף של הרשת. אלא שבפועל מדובר במקום קטן. "המקום מאוד קטן בשטח של 60 מטר בערך, אין כל הקפדה על תנאי ההיגיינה במקום", מספרת אחת העובדות למקום. "אין פינת אוכל מסודרת. העמדות משותפות. המקלדות משותפות ואפילו האוזניות שלנו משותפות. אנחנו עובדים שם ממש אחד על השני".

העובדים עמם דיברנו סיפרו כי ב-2 בספטמבר, יום לאחר מכן – אנשים רבים הגיעו למשמרת הבוקר כרגיל. ב-3 בספטמבר, ביום חמישי כבר נשארו במרכז השירות הטלפוני שני אנשים בלבד. לדבריהן אחד מהם חלה מאז בקורונה. ולא רק הוא. לדברי העובדים. במוקד התגלו החל מאותו רגע חמישה חולים נוספים לפחות. שניים מהעובדים שנמצאו חיוביים הדביקו גם את כל משפחתם.
העובדת פ' מספרת: "אני נדבקתי במוקד. הייתי כנראה הראשונה שהלכה לעשות שם בדיקה. אחריי התגלו עוד חולים. חמישה, ממה שאנחנו יודעים. אבל גם אני כנראה לא הייתי הראשונה. כשעשו לי חקירה אפידמיולוגית במשרד הבריאות הם אמרו שאני לא הראשונה שנדבקה שם".
בסופו של דבר משרד הבריאות הורה להוציא את כל עובדי המוקד לבידוד. העובדים כבר חזרו מהבידוד, אלא שלא בטוח שברשת רמי לוי הפיקו לקחים. באחרונה סיפר אחד העובדים כי דיווח למנהלת על כך שהוא סובל מכאבי ראש. לטענתו, המנהלת השיבה לו: "מי שלא יכול לעבוד – שלא יעבוד פה", ודרשה ממנו ליטול כדור נגד כאבים ולהגיע למשמרת הערב. מנהלת המוקד של רמי לוי ומי שאחראי עליה הכחישו את הטענה הזו.
משרד הבריאות: "לא עבדו לא לפי ההנחיות"
משרד הבריאות אישר בתגובתו לכתבה זו את טענות העובדים במוקד: "בתחילת ספטמבר הייתה התפרצות במוקד של רמי לוי עם חמישה- שישה חולים. בוצעה חקירה וגם אחת החולות סיפרה שאין שמירה על ההנחיות אבל מפחדת שיפטרו אותה, ביקשה שלא נסגיר אותה למנהלת. פרופ' נטליה בילנקו, מנהלת לשכת הבריאות באשקלון נתנה הוראת סגירה ושלחה הנחיות ברורות איך ומתי לפתוח מוקד מחדש .
"אחת החולות סיפרה שאין שמירה על ההנחיות אבל מפחדת שיפטרו אותה"
"בהמשך, לפי מייל של חוקר אפידמיולוגי הייתה שם התפרצות במוקד של כמה מאומתים, הם עבדו ממש לא לפי הנחיות – שתי משמרות שחפפו כל יום במשך שעתיים, ללא מסכות ובלי ריחוק. נכתבו למנהלת המוקד דגשים לפתיחה מחודשת, שחשוב למנות ממונה קורונה. היא לא הגיבה במייל יותר מדי למרות שנכתב לה מייל מפורט.

"התקיימו שיחות מטעם לשכת הבריאות באשקלון עם כמה עובדים בחקירה, וכולם אמרו שהמנהלת שלהם לא עובדת לפי שום הנחיות (ריחוק, מסכות, אפילו חיטוי הם אומרים שהם קיבלו חומר כחול לחלונות בתור חומר חיטוי) ושהיא לא אומרת את כל האמת בחקירה (ניסתה הרבה פעמים לקבל שחרור מבידוד למרות חיובה ע"י פרופ' בילנקו).
"כולם אמרו שהמנהלת שלהם לא עובדת לפי שום הנחיות – ריחוק, מסכות, אפילו חיטוי הם אומרים שהם קיבלו חומר כחול לחלונות בתור חומר חיטוי"
"הייתה להם משמרת בוקר ומשמרת ערב שבפועל חפפה כל יום במשך שעתיים (בוקר הסתיים ב4, וערב התחיל ב2) כך שכל יום כל העובדים היו במגע עם כולם. בפועל נסגר מוקד ההזמנות בהנחיית פרופ' בילנקו".
לוי: "מי זו? תעלי אותה על הקו"
שוחחנו עם רמי לוי בנוגע לפרשה החמורה. "מוקד? איזה מוקד? אולי זו חברה חיצונית? באשקלון יש רק מוקד של סלולר לא של מזון", אמר לוי כשהתקשרנו אליו. כשציטטנו את ההודעות ששלחה המנהלת לעובדים אמר: "מי זו? תעלי אותה על הקו".
אמרנו לו שאנחנו לא מצליחים לתפוס אותה ושהיא לא עובדת שלנו – אלא שלו והוא בתורו השיב: "אז מה את רוצה שאני אתפוס אותה אני לא יודע מי זו". לוי התעקש שאינו יודע שום דבר על זה. לא מכיר שום מנהלת מוקד כזו". לוי והפנה אותנו לשוחח עם מיכאל יוסף (מיקי), מנהל רשת האינטרנט של החברה. שאלתי את לוי כמה עובדים נדבקו לפי מה שהוא יודע ברשת שלו. הוא השיב שהוא מכיר רק אחד שנמצא חיובי לקורונה שהוא מנהל.
התקשרנו למיקי, מנהל רשת האינטרנט של רמי לוי ושאלנו אותו על סיפור ההדבקה במוקד באשקלון והוא השיב ככה:
"שמעתי על ההודעה הזו מאחות של מישהו שעובד במוקד. מיד פניתי לאנה ושאלתי אותה מה היא כתבה שם. אמרתי לה קודם כל תורידי את ההודעה הזו. ואז קיבלנו ממשרד הבריאות עדכון ובקצב מאוד מהיר נסגר המוקד. תוך יומיים.
שאלה: יומיים זה הרבה זמן.
תשובה: "לא זה יומיים שהיו אולי חמישה אנשים במשמרת".
שאלה: וכמה משמרות יש?
תשובה: "שתיים ביום".
שאלה: אתה מבין שההודעות של מנהלת המוקד לעובדים לא היו סבירות?
תשובה: "משרד הבריאות התקשר אלי ואמר לי ככה וככה העניין וסגרנו את המוקד".
שאלה: במשרד הבריאות אומרים שלפי החקירות שעשו לא שמרתם על תנאים והגיינה במוקד, והם לא קיבלו תשובות רציניות ממנהלת המוקד למיילים ששלחו.
תשובה: "אני לא יודע עם מי את מדברת".
שאלה: קיבלתי תגובה רשמית ממשרד הבריאות.
תשובה: "אין לך שום דבר".
שאלה: כמה עובדים נדבקו בעצם?
תשובה: "כמה עובדים נדבקו? היה שם עובד אחד שנדבק ועוד אחד שאני לא יודע אם זה משם בכלל".

שאלה: רמי לוי מעודכן לגבי כל כל זה.
תשובה: "מה זאת אומרת רמי מעודכן? נראה לך שסגרנו את המוקד לקוחות והם לא יודעים שסגרנו את המוקד? את יודעת איזה נזק זה?. חלק עבדו מהבית והאינטרנט בבתים לא תמיד עובד טוב. זה לא פשוט".
"מה זאת אומרת רמי מעודכן? נראה לך שסגרנו את המוקד לקוחות והם לא יודעים שסגרנו את המוקד? את יודעת איזה נזק זה?"
שאלה: זה בעצם המוקד היחיד של רמי לוי שנשאר לפעול?
תשובה: "של האינטרנט כן. יש עוד שני מוקדים של שירות לקוחות ושל תקשורת".
שאלה: בעצם כמה מהוות המכירות באינטרנט מסך המכירות של הרשת? באחוזים?
תשובה: "למה? את עושה על זה כתבה?"
שאלה: כן
תשובה: "באיזה אישור?"
שאלה: מה זאת אומרת באיזה אישור?
תשובה: "אישור שלך".
שאלה: כן. אני עיתונאית, עושה כתבה.
תשובה: "אני אומר לך מראש שלא ימציאו לך דברים. חבל אם הייתי יודע לא הייתי עונה לך בכלל".
שאלה: מה זה לא היית עונה. רמי הפנה אותי אליך.
תשובה: "אנחנו עובדים בדיוק לפי ההנחיות. ואם היתה שם בעיה בתקשורת בין המנהלת לעובדים היא תוקנה מיד. המנהלת חזרה בה מההודעה".
המנהלת: "מבחינתי כל הרופאים זה בעצם משרד הבריאות"
פנינו לאנה מנהלת המוקד של רמי לוי, ששלחה את ההודעות המדוברות.
שאלה: מדוע אמרת לעובדים אחרי שפ' נמצאה חיובית לקורונה שמדובר בווירוס ספיציפי שאינו קטלני ואינו מחייב בידוד?
תשובה: "ככה אמרה לי העובדת שנדבקה שהרופא שלה אמר לה".
שאלה: את כתבת בהודעה לעובדים שבדקת את זה מול משרד הבריאות.
תשובה: "את יודעת. זה כמו שמישהו שלא מבין בעולם המשפט לא יודע שיש בית משפט פלילי או בית משפט אזרחי. אז מבחינתי כל הרופאים זה בעצם משרד הבריאות".
שאלה: אבל התקשרת למשרד הבריאות לבדוק במקביל.
תשובה: "נכון ואז אמרו לנו לבדוק במצלמות האבטחה מי היה לידה בלי מסיכה או לא שמר מרחק ובדקתי ואז ירדתי למטה והודעתי מי צריך ללכת הביתה ולהיכנס לבידוד".
שאלה: במשרד הבריאות אומרים שאת עצמך היית צריכה להכנס לבידוד וניסית להוציא פטור מזה.
תשובה: "אמרתי לאישה שדיברה איתי במשרד הבריאות שלא הייתי בתאריכים האלו בכלל עם העובדים. אני מסתובבת לפעמים. אז היא אמרה לי אוקי אני אבדוק עם הפרופסור שלי. ואז היא חזרה אליי ואמרה שבגלל שאין חלון אוורור כולם ייכנסו לבידוד. גם אני. היה מספיק שאנשים נגעו בעכבר שבו נגעה החולה והיו צריכים להכנס לבידוד.
"את צריכה להבין קיבלתי את הכל קשה. נכנסתי ללחץ. אלו עובדים שלא יכלו לעבוד מהבית ולא יכלו לסגור את החודש שלהם. אז ברגע ששמעתי שהרופא אמר שזה וירוס ספציפי שלא מחייב בידוד לא אשקר לך. שמחתי לשמוע את זה. אבל עשר דקות אחרי זה התקשרנו למשרד הבריאות והוצאנו אנשים לבידוד. זו היתה פעם ראשונה שהיתה לי חולה מאומתת. גם בסגר הראשון לא היתה לנו כזו. שתביני כמה אנחנו מקפידים על הנחיות. חלק מהעובדים עבדו מהבית".
אנה: "את צריכה להבין קיבלתי את הכל קשה. נכנסתי ללחץ. אלו עובדים שלא יכלו לעבוד מהבית ולא יכלו לסגור את החודש שלהם"
שאלה: אבל הבנתי שגם החולה שסביבה שלחת את ההודעה לא היתה הראשונה במוקד.
תשובה: "אני לא יודעת על דבר כזה".
שאלה: אז כמה אנשים נדבקו?
תשובה: "נדמה לי שחמישה".
שאלה: והיה גם חולה שהדביק את כל המשפחה שלו
תשובה: "כן. שני חולים הדביקו את המשפחה שלהם. היום אני מקפידה מאוד".
שאלה: "אבל יש עובד שטוען שאמר לך שהוא לא מרגיש טוב והשבת לו שאם הוא לא מרגיש טוב שיקח משכך כאבים ושיגיע למשמרת ערב".
תשובה: "אין כזה דבר. את העובדים לא החזרתי אפילו מהבידוד עד שלא עשיתי חלון אוורור במוקד. אחרי שזה קרה מנינו ממונה קורונה. העובדים עובדים בעמדה אחת כן ועמדה אחת לא".
שאלה: מה עם האוזניות? דאגתם לספק אוזניות לכל עובד?
תשובה: "תמיד סיפקנו אוזניות לכל עובד. אני לא אשמה אם חלק מהעובדים היו משאירים את האוזניות שלהם בעבודה כי חשבו שזה חברים שלהם. כל ההדבקות בכלל לא היו במוקד. הם היו כשהעובדים היו בחוץ".
שאלה: מה זאת אומרת?
תשובה: "נגיד היו עובדים שאוכלים ביחד בחוץ וכעסנו עליהם. או הולכים בלי מסכה. זה לא רק ברמי לוי. כל מה שקורה עכשיו זה בגלל התרופפות של כלל הציבור שלא שומרים על הנחיות. אצלנו אין רשלנות".
שאלה: היו לכם בכלל הנחיות לפני כל הפרשה הזו. כלומר מישהו הנחה אתכם איך לעבוד במוקד מטעם החברה.
תשובה: "בטח שהיו והקפדנו על הכל".
אוקי, תודה רבה.
"אני מבקשת שלא תאשימי אותי לפני שאת באה לראות מוקד. את מסתכלת עלינו כעל גוף אחד. אבל בסוף אני אחראית על העובדים שלי באש ובמים אני עומדת על הרגליים האחוריות בשבילם, הם המשפחה השניה שלי. אני אתן לך כתובת ותבואי ותפתיעי אותי מתי שאת רוצה".