השקיעו
בעיתונות עצמאית
  • אודות
  • צרו קשר
יום ראשון, דצמבר 7, 2025
לתמיכה בכל סכום
המקום הכי חם בגיהנום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • חם
  • דעות
  • תחקירים
  • מגזין
  • וידאו
  • פרויקטים
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה בכל סכום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה
לימוד מרחוק. לא מכסה את הכל | יוסי אלוני, פלאש 90

לימוד מרחוק. לא מכסה את הכל | יוסי אלוני, פלאש 90

בלי זום ובלי אייפד: רבים מתלמידי ישראל לא יוכלו ללמוד מרחוק בשנה הבאה

ילדי הכפרים הלא מוכרים ומבקשי המקלט, ילדים ממזרח ירושלים, ממשפחות חרדיות וממשפחות יהודיות עניות - עבור כל אלה מודל הלמידה המקוונת לא רלוונטי. איך מתחילים ככה שנת לימודים? למשרד החינוך הפתרונים

גלית הראלי ❘ גלית הראלי
14/07/2020
| כללי
תמונה ראשית : לימוד מרחוק. לא מכסה את הכל | יוסי אלוני, פלאש 90

משנים כיוון! במקום לצרוך תקשורת שמוכרת אותך, הגיע הזמן להשקיע בעיתונות עצמאית שעובדת אך ורק בשבילך


חודש וחצי לפני פתיחת שנת הלימודים, כארבעה חודשים מאז פרוץ המגפה, נראה שה-1 בספטמבר יעמוד בצל הקורונה. כך אמר גם שר החינוך יואב גלנט, כשהציג בשבוע שעבר את תכנית הפעולה של המשרד: הלימודים בחטיבות הביניים ובתיכונים יתקיימו, כחלק מהשגרה, במתכונת של למידה מרחוק שמשולבת עם הלמידה הפרונטלית.   

אלא שכפי שהתברר בשנת הלימודים הקודמת, מאות אלפי ילדים לא יכלו להשתתף בלמידה מרחוק, משום שאין ברשותם את האמצעים הטכנולוגיים הנדרשים לכך – מחשבים אישיים או תשתיות אינטרנט. בעיקר הדברים אמורים לגבי תושבי הכפרים הלא מוכרים, ילדי מבקשי מקלט, ילדים ממזרח ירושלים, משפחות חרדיות ומשפחות יהודיות שהפרוטה לא מצויה בכיסן. 

במכתב ששלחה בשבוע שעבר האגודה לזכויות האזרח לשר החינוך ולשרי האוצר, התקשורת ולשר שאחראי על למידה דיגיטלית נאמר: "מדינת ישראל אינה רשאית להתיר מאות אלפי תלמידים מאחור, ולהדירם מלמידה כפי שאירע במשבר הנוכחי בשנת הלימודים שחלפה, וכפי שצפוי לקרות בשנת הלימודים הקרובה ובכל משבר חירום אחר". 

פנינו למשרד החינוך בבקשה להבין האם הוא נערך ללמידה מקוונת ובאיזה אופן ואיך הוא מתכנן להנגיש את הלמידה מרחוק לכלל תלמידי ישראל. בנוסף, שאלנו האם יש ברשות המשרד מספר מדויק של תלמידים שלא יכולים להשתתף בלמידה מרחוק. עד לרגע זה לא התקבל כל מענה. 


להגדיל את הפערים

עתירה ראשונה לבג"צ בנושא הגישו, כבר בעיצומו של משבר הקורונה, עו"ד טל חסין מהאגודה לזכויות האזרח ועו"ד הרן רייכמן מהקליניקה למשפט ומדינות חינוך של הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת חיפה. בתגובתה לעתירה טענה המדינה כי ההחלטה לפתוח את בתי הספר בתחילת חודש מאי יתרה את העתירה, בשל הצורך ההולך ופוחת במערך הלימוד המקוון.

בית המשפט קבע כי העתירה מעלה שאלות כבדות משקל: "ראוי לפיכך … כי המשיבים יתנו דעתם למכלול בתקופה של כ-3 חודשים מעת שהפניות הללו תגענה אליהם, והכל לצורך היערכות ללמידה מרחוק בזמן חירום, לרבות אפשרות של פתיחת ערוצי רדיו וטלויזיה ציבוריים יעודיים למטרה זו, בצד התארגנות להיערכות תשתיתית וטכנולוגית להעברת שיעורים ברשת האינטרנט". 

שאלנו האם יש ברשות המשרד מספר מדויק של תלמידים שלא יכולים להשתתף בלמידה מרחוק. עד לרגע זה לא התקבל כל מענה

בעתירה הובאו נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ל-2017, שלפיהם ל-24 אחוז ממשקי הבית עם ילדים אין חיבור לאינטרנט, וב-15.7 אחוז ממשקי הבית עם ילדים אין ולו מחשב אחד. העותרים ציינו כי גם במשפחות עם גישה לאינטרנט ומחשב, במקרים רבים אין די מחשבים כדי לאפשר לכל ילדי הבית למידה מקוונת אפקטיבית. 

נתוני הלמ"ס הצביעו על פער משמעותי בתחום הזה בין האוכלוסייה היהודית לערבית:

21.7 אחוז ממשקי הבית היהודיים לא מחוברים לרשת האינטרנט, לעומת 51.2 אחוז ממשקי הבית הערביים. ל-80 אחוז ממשקי הבית היהודיים יש מחשב ביתי, לעומת פחות מ-60 אחוז ממשקי הבית הערביים. 

בדוח שחיבר הכלכלן הראשי במשרד האוצר בתקופת הגל הראשון של הקורונה נכתב כי: "היות וישנה חשיבות רבה לשיפור הישגי התלמידים המגיעים מהאוכלוסיות הערבית והחרדית לכלכלה ולחברה הישראלית בטווח הקצר והארוך, מעבר להוראה מרחוק במצב הקיים עלול להגדיל עוד יותר את הפערים הקיימים בהישגים במערכת החינוך, בייחוד בהתייחס לאוכלוסיות הערבית והחרדית". 

בסיכום הדוח של הכלכלן הראשי עלתה המלצה ברורה: "במידה ויש רצון או אילוץ לעבור למודל של הוראה מרחוק, יש מקום להקמה של מערך תמיכה סדור אשר נותן מענה לצרכי הלמידה מרחוק בעת חירום. עד להקמת מערך זה, יש לשקול להפעיל את המערכת באמצעות למידה מרחוק במתכונת חירום ובאופן חלקי בלבד, כך שחלק ניכר מהשעות יושלמו באופן פרונטלי בשגרה שלאחר מכן, זאת על מנת למנוע הגדלה של הפערים הגדולים גם כך במערכת החינוך". 

20 מיליון שקל נעלמו 

למשרד החינוך היה שפע של זמן להתארגן לשעת הש'. עוד ב-2013 הוציא אגף טכנולוגיה במשרד החינוך מסמך הנחיות מפורט, המנחה את מערכת החינוך להיערכות ללמידה מרחוק במצבי חירום. התייחסו בו למרחבים כיתתיים, התאמת אתרים, תכניות לימוד ואתר טלוויזיה ייעודי. נקבע כי בתי הספר יתרגלו למידה מרחוק בימי שגרה, כהכנה למצבי חירום. במסמך לא הוצגו פתרונות לתלמידים מהשכבות החלשות שאין ברשותם את האמצעים הנדרשים ללמידה מרחוק, אך עלתה דרישה ממוסדות החינוך למפות את התלמידים הללו ולהציע להם אלטרנטיבות. 

גם במשפחות עם גישה לאינטרנט ומחשב, במקרים רבים אין די מחשבים כדי לאפשר לכל ילדי הבית למידה מקוונת אפקטיבית

הרפורמה שהוכרזה ב-2014 במסגרת "התכנית הלאומית ללמידה משמעותית – ישראל עולה כיתה" הפכה את הלימוד הטכנולוגי והאוריינות הדיגיטלית לחלק מתוכנית היסוד המחייבת את כלל מוסדות החינוך. אבל גם בה לא עלתה התייחסות לצמצום פערים דיגיטליים בין אוכלוסיות התלמידים בישראל, כמו גם תכניות לקידום נגישותן של אוכלוסיות מוחלשות לתשתית אינטרנט ולאמצעי קצה טכנולוגיים. בתי ספר שביקשו ללמד באמצעים מקוונים, השיתו את עלות הציוד על ההורים. 

"איך ניתן ללמוד פה מרחוק? נראה לך שיש לי חשמל?"

אברהים אסמעיל אבו עג'אג'

בתגובתה לעתירה של האגודה עלה כי התחייבות מנכ"ל משרד החינוך היוצא שמואל אבוהב מאפריל 2020, להקצות 50 מיליון שקל לצמצום הפערים הדיגיטליים – לא מולאה. יתרה מכך, "50 מיליון השקלים שהובטחו בדיון בכנסת הפכו ל-30 מיליון שקלים בתגובת המדינה", נכתב במכתב של האגודה לזכויות האזרח, "אך למיטב ידיעתנו גם סכום זה לא הוקצה עד היום".

"למעשה", הם הוסיפו, "תגובתה הארוכה של המדינה לעתירה לא פירטה שום צעד אופרטיבי מעשי להנגשת תשתיות ללימוד מרחוק".

"גם אחרי הדיון בבית המשפט, עשרות בתי ספר נסגרו ונפתחו בגלל הדבקות לכן ההצהרה של בית המשפט שהדחיפות התייתרה היתה קצת מוקדמת", אומרת טל חסין. "לבעיות של אמצעי הקצה, כלומר המחשב לכל ילד ושל התשתיות יש פתרונות –  השאלה היא אם יש מוטיבציה. כי אין ספק שיש אוכלוסייה נרחבת של תלמידים שנפגעת. מעבר ללמידה, יש משמעות בתקופות של סגר ובידוד לשמירה על קשר בין התלמידים ובינם לבין המורה".    

"50 מיליון השקלים שהובטחו בדיון בכנסת הפכו ל-30 מיליון שקלים בתגובת המדינה, אך למיטב ידיעתנו גם סכום זה לא הוקצה עד היום"

בדוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת "למידה מרחוק בחירום בעת סגירת מוסדות חינוך בעקבות התפרצות נגיף הקורונה", שפורסם במרץ, התריעו מחבריו על הקשיים והבעיות המהותיות שעולות מדפוס לימודים זה בכל הקשור להגדלת אי השוויון בין תלמידים. 

"מנתוני משרד החינוך לא ברור מה שיעור התלמידים שמשתתפים בלמידה מרחוק מקרב התלמידים באוכלוסיות ומגזרים שונים, כיצד ניתן מענה לאוכלוסיות אלה, לרבות תלמידים ועובדי הוראה שאין להם נגישות לאינטרנט ולאמצעים אחרים הנדרשים ללמידה מקוונת מרחוק, במסגרת מערכת הלמידה מרחוק של משרד החינוך, וכיצד פועל המשרד למניעת הגדלת הפערים במערכת החינוך כאשר בתי הספר סגורים", נכתב.

שתף

  • לחצו כדי להדפיס (נפתח בחלון חדש) הדפס
  • יש ללחוץ כדי לשלוח קישור לחברים באימייל (נפתח בחלון חדש) דואר אלקטרוני
  • לחיצה לשיתוף ב-X (נפתח בחלון חדש) X
  • לחיצה לשיתוף ב-WhatsApp (נפתח בחלון חדש) WhatsApp
  • לחיצה לשיתוף ב-Telegram (נפתח בחלון חדש) Telegram
  • לחיצה לשיתוף בפייסבוק (נפתח בחלון חדש) פייסבוק

אהבתי

אהבתי טוען...

אולי יעניין אותך גם...



הסיפור הקודם

"מנכ"ל חדשות 13, התבלבלת. אתה מפטר אותנו?! אנחנו מפטרים אותך"

הסיפור הבא

"היינו יושבות וכותבות מכתבים קורעי לב למטרנה, כדי לקושש תרומות עבור משפחות"

גלית הראלי

גלית הראלי

הסיפורים החמים

בן גביר ביקש לעשות הון פוליטי באמצעות התאכזרות לאסירים הבטחוניים, אבל אלפי אסירים יהודים נפגעו | פלאש 90
משפט ופלילים

פשפשים במיטות, מקקים בחדרי האוכל ודם על הקירות: ההזנחה הפכה את בתי הסוהר למתקני עינויים

❘ סיון תהל

כ-23 אלף כלואים במערכת עם 14.5 אלף מקומות: המדיניות של בן גביר פוגעת קשות באסירים פליליים, רובם יהודים, שסובלים מצפיפות, הזנחה ותברואה ירודה

הסיפור המלאDetails
Mendy Hechtman/FLASH90 | למצולמת אין קשר לכתבה

בעיניהם של תושבי קיבוץ מעגן מיכאל, הם עצמם הטבע שיש להגן עליו

שוטר מצלם מפגינים בצעדה בתל אביב | שימוש לפי סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים

במקום לתקן דפוס פעולה פסול, המשטרה הכשירה את השרץ. כולנו נשלם את המחיר

שוטר מצלם מפגינים | צילום: מולי גולדברג

המשטרה הוציאה נוהל שמסדיר תיעוד מפגינים בטלפונים פרטיים. את האמצעים ליישמו – אין

בריכות הדגים הן משאב קריטי לכלכלת הקיבוץ או שטח שאפשר להשתמש בו למגורים, מלונאות ופארק צפרות. תלוי מי שואל | צילום פלאש 90

"אנחנו לא אור עקיבא": הקיבוץ העשיר שנאבק על הזכות להישאר סגור, לבן ודליל

הסיפור הבא

"היינו יושבות וכותבות מכתבים קורעי לב למטרנה, כדי לקושש תרומות עבור משפחות"

הביביסטיליה: בבלפור מעריכים שאלפי אנשים יגיעו להפגנה הגדולה הערב

מפגין עף ממכת"זית בירושלים | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

לילה לא שקט: הסמויים שהוכנסו מהצד, התוקף המסתורי של אבישי בן חיים והשימוש המוגזם בכוח

שיחה על זה post

Themed Share Widget

אהבתם? שתפו את הכתבה

וואטסאפ X טלגרם אימייל העתק קישור

הכי חם בטוויטר

הציוצים שלי
המקום הכי חם בגיהנום

© 2025 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish

  • מי אנחנו
  • צרו קשר
  • תנאי שימוש באתר
  • תמכו בעיתונות עצמאית
  • אנחנו מחויבים לנקודת מבט קשובה, ביקורתית ומאוזנת, אבל היא לעולם לא חפה מתפישת עולם. עיתונות שדבקה בעקרונות של דמוקרטיה, שוויון וצדק חברתי. עיתונות חוקרת, חפה מפחד וממורא, שאינה חוששת לקחת צד, שומרת על פרופורציות, אינה מתלהמת, נצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים. עיתונות סקרנית ובודקת את עצמה.

כאן עושים עיתונות אמיתית*

*עיתונות חוקרת, סקרנית ובועטת, שנצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים. דווקא בימים החשוכים שעוברים על כולנו, ולנוכח שתיקתם של גופי התקשורת, אנו גאים לעמוד בחזית הערכית של העיתונות בישראל, ומחויבים לעקרונות של דמוקרטיה, שיוויון, קדושת חיי האדם וצדק.

×
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • ראשי
  • מדיני-בטחוני
  • משפט ופלילים
  • כלכלה וחברה
  • פוליטיקה ותקשורת
  • המקומון
צרו קשר
מי אנחנו

© 2025 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish

 

טוען תגובות...
 

    %d