השקיעו
בעיתונות עצמאית
  • אודות
  • צרו קשר
יום שישי, אוקטובר 31, 2025
לתמיכה בכל סכום
המקום הכי חם בגיהנום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • חם
  • דעות
  • תחקירים
  • מגזין
  • וידאו
  • פרויקטים
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה בכל סכום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
המקום הכי חם בגיהנום
העדר מדיניות, העדר תכלול, וחוסר בנתונים יצרו מפגעי תברואה וחוסר מוכנות למשברים

העדר מדיניות, העדר תכלול, וחוסר בנתונים יצרו מפגעי תברואה וחוסר מוכנות למשברים

נער אוטיסט בן 14 עצור בתנאים קשים. הממשלה מקדמת חוק שיפקיר אותו

גם אחרי מגיפה ושנתיים של מלחמה, לישראל עדיין אין מדיניות לביטחון המזון

מיליונים הושקעו בשינוי שמו של משרד החקלאות למשרד לביטחון תזונתי, אך מדיניות לביטחון המזון אינה קיימת, גם לאחר שנתיים של מלחמה. מבקר המדינה בדק את מוכנותה של ישראל לאיום תזונתי ומצא מגיפת היעדר נתונים וחוסר תיאום, שוק היפר-ריכוזי וממשלה המובילה לאי-ביטחון תזונתי גובר

דור זומר ❘ דור זומר
31.10.25
תמונה ראשית : העדר מדיניות, העדר תכלול, וחוסר בנתונים יצרו מפגעי תברואה וחוסר מוכנות למשברים
Reading Time: 10 mins read
A A
0

משנים כיוון! במקום לצרוך תקשורת שמוכרת אותך, הגיע הזמן להשקיע בעיתונות עצמאית שעובדת אך ורק בשבילך


תקציר הכתבה ב-87 מילים

דוח מבקר המדינה חושף כשל מערכתי חמור בביטחון המזון בישראל: אחד מכל חמישה משקי בית סובל מאי-ביטחון תזונתי. למרות השקעות ושינוי שם המשרד לביטחון תזונתי, אין מדיניות לאומית, אסטרטגיה או תיאום ממשלתי. המערכת מתאפיינת בפיצול אחריות, היעדר נתונים והיערכות לקויה לחירום, מה שמותיר את המדינה פגיעה. שוק המזון ריכוזי, גורם למחירים גבוהים ב-35% ממדינות המערב, ורשות התחרות מואשמת באוזלת יד. קיימים גם ליקויים בבקרת בטיחות ובטיפול בבזבוז 2.3 מיליון טון מזון שנתי. המבקר קורא להקמת מטה מתכלל ותוכנית לאומית לטיפול בביטחון המזון כמרכיב חיוני בביטחון הלאומי.

דוח מבקר המדינה מציג תמונה חמורה של מצב ביטחון המזון בישראל. אף שמשרד החקלאות שינה את שמו ל״המשרד לביטחון תזונתי״ והמדינה משקיעה מיליונים בנושא, מתברר כי אין לישראל מדיניות כוללת או אסטרטגיה לאומית בתחום. המערכת הממשלתית, כך לפי המבקר, פועלת ללא תיאום, ללא איסוף נתונים תקין וללא גוף שמרכז את הטיפול בנושא. 

אולי יעניין אותך גם:

״מתנדבי כיתות כוננות שאלו היכן האימונים, ענו להם ׳הגעתם למשטרה – אנחנו עניים׳״

״הייתי בטוחה שזה נוח׳בות, צלצלתי לילדים להיפרד״

צה״ל: לחמאס בין 10 ל-20 אלף חמושים, מאות רקטות, ויותר ממחצית המנהרות שהיו בתחילת המלחמה

המבקר מגדיר את ביטחון המזון כנדבך מרכזי בביטחון הלאומי – לצד מערכות המים, האנרגיה וההגנה – ומזהיר כי מחדלי העבר עלולים להוביל את ישראל למשבר מזון חמור בעתיד, הן בהיבט הכלכלי והן בהיבט הביטחוני. 

הבדיקה נגעה למשרדי החקלאות, הבריאות, הכלכלה, רשות התחרות ורשות החירום הלאומית, כאשר המסקנה הכללית ברורה: מדינת ישראל חסרה אסטרטגיה לאומית כוללת בתחום המזון, וכל משרד פועל לבדו, ללא מדיניות מתואמת ו״ללא גורם אחד האמון על קביעת סדרי העדיפויות הלאומיים בתחום המזון,” נכתב בדוח. המבקר מציין כי אין בישראל מסמך אסטרטגי מחייב לביטחון מזון – מצב חריג בהשוואה למדינות ה-OECD. כתוצאה מכך, האחריות מפוזרת וההיערכות לשעת חירום כמעט ואינה קיימת.


מגיפה של חוסר תיאום

במרכז הביקורת עומדת העובדה כי ישראל אינה מחזיקה בתרחישים לשעת חירום. “נכון למועד סיום הביקורת,” נכתב, “לא קיימת הערכת מצב עדכנית של המשק הלאומי ביחס ליתרות המזון החיוני במצב חירום״. 

המערכת מבוססת על תגובות נקודתיות לאירועים – “ניהול אד-הוק”, כפי שמכנה זאת המבקר. כך, לדוגמה, בעת מגפת הקורונה התברר כי אין גוף שמרכז נתונים על שרשראות האספקה, וכי התיאום בין משרדי הממשלה התבצע “באופן לא מסודר וללא תיעוד תקין”. אולם מאז מגיפת הקורונה דבר לא השתנה, גם לא בעקבות המלחמה. משרד החקלאות אחראי על אספקת חומרי גלם ויבוא תבואה, במקביל משרד הבריאות על הפיקוח התברואתי, משרד הכלכלה על יוקר המחיה והתחרות – אך אין ביניהם גוף מתכלל. 

המצב הזה, טוען המבקר, הופך את מדינת ישראל לפגיעה מאוד בפני שיבושים גלובליים באספקת המזון, בין אם עקב מלחמות, מגפות או משברים כלכליים. אין ניתוחי סיכונים עדכניים, אין תוכנית פעולה למקרה של שיבוש בייבוא, ואף לא נוהל מוסדר לניהול מלאי לאומי, נטען בדוח. ״המדינה לא עדכנה את תרחישי הסיכון ולא יזמה התקשרויות חלופיות או מנגנוני גיבוי”. כל משרד עוסק בתחום מצומצם משלו – אך אין גורם מתכלל שמרכז את עבודתם או מגדיר סדרי עדיפויות לאומיים.

לוקחים מהציבור, מחלקים לעשירים

חלק נרחב בדוח מוקדש למבנה שוק המזון בישראל, שמתואר כ”ריכוזי באופן חריג”. ארבע קבוצות יצרנים שולטות ביותר ממחצית מהשוק, ושלוש רשתות שיווק גדולות מחזיקות בלמעלה מ-60   אחוז מהשוק הקמעונאי. מצב זה מוביל, לדבריו, למחירים גבוהים ולפגיעה מתמשכת בצרכן הישראלי שכן היא מעמיקה את יוקר המחייה. 

המערכת בכללותה מקפידה לעשוק את האזרח ככל יכולתה ומקפידה, עם מחירים גבוהים בכ-35 אחוז מאלו במדינות המערב, להותירו עם הראש מעט מעל המים, רק כדי שלא יטבע. 

‎תנובה עם נתח שוק של כ־11.5    אחוז, ומחזיקה במותגים סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף, מעדנות, טירת צבי ועוד. שטראוס מחזיקה בכ־10.1    אחוז עם המותגים עלית, יטבתה, תמי 4, זוגלובק ועוד. אסם‑נסטלה עם כ־7.5 אחוז משוק המזון עם מטרנה, טבעול, ויטמינצ׳יק, בונז׳ור, סלטי צבר ואפילו מותג מזון לכלבים. החברה המרכזית למשקאות קלים בבעלות משפחת ורטהיים (המחזיקה גם בשידורי קשת) אוחזת בנתח של כ־5.3 אחוז משוק המזון. מותגיה כוללים גם את טרה, מבשלות בירה לישראל, משק צוריאל. 

המבקר מאשים את רשות התחרות באיטיות ובאוזלת יד: רשות הנוקטת צעדים איטיים, ולעיתים “אינה מיישמת את החלטות הממשלה לפתיחת השוק ליבוא מקביל”

שלוש רשתות השיווק הגדולות בישראל הן שופרסל, רמי לוי שיווק השקמה ויינות ביתן/מגה. שופרסל מחזיקה בכשליש מהמכירות הקמעונאיות. אחריה ניצבת רשת רמי לוי, שמחזיקה בכ־15–17 אחוז מהשוק ובמקום השלישי רשת יינות ביתן, הכוללת את מגה לשעבר ומחזיקה בכ־10–12 אחוז מהשוק. שלוש הרשתות מעצבות את שוק המזון בישראל המאופיין בריכוזיות גבוהה ובתחרות מוגבלת. יחד עם ארבע היצרניות נאחזות בהטבות מס מפליגות ומרוויחות – גם בזמן המלחמה, המגיפה או כל משבר אחר – סכומי עתק. המערכת בכללותה מקפידה לעשוק את האזרח ככל יכולתה ומקפידה, עם מחירים גבוהים בכ-35 אחוז מאלו במדינות המערב, להותירו עם הראש מעט מעל המים, רק כדי שלא יטבע. 

החזית החברתית: בני הנוער בדיכאון וחרדה, הילדים סובלים מחוסר ביטחון תזונתי

מאת: יאיר טאובר

המבקר מאשים את רשות התחרות באיטיות ובאוזלת יד: רשות הנוקטת צעדים איטיים, ולעיתים “אינה מיישמת את החלטות הממשלה לפתיחת השוק ליבוא מקביל”. השפעת המצב ניכרת בכיסו של הצרכן: למרות החלטות קודמות לעודד תחרות, המחירים בישראל נותרים גבוהים בצורה דרמטית ביחס למדינות דומות. החלטות ממשלה אינן מיושמות, צעדים שנועדו לעודד תחרות מתעכבים, ומידע קריטי על פערי תיווך ומחירים אינו נגיש לציבור. בעוד שמדינות אחרות מפרסמות מאגרי מחירים שקופים, בישראל הציבור נותר ללא כלים אמיתיים להשוואת מחירים או לאיתור פערים בין היצרנים לרשתות. 

מראה חברתית

הדוח מציג נתונים חברתיים מטרידים: כ־18 אחוז ממשקי הבית בישראל סובלים מאי־ביטחון תזונתי, מהם כ־7 אחוז ברמה חמורה. מדובר בכ־1.6 מיליון אזרחים – ובכללם מאות אלפי ילדים – החיים בחוסר גישה למזון ראוי ובריא. התופעה נפוצה בעיקר בקרב משפחות עניות, קשישים, ויישובים בפריפריה.

כרטיסי המזון של דרעי מגיעים לבג"ץ: "אפלייה אסורה ושיקולים זרים"

מאת: דור זומר

המבקר מתאר מערכת סיוע מבוזרת הנשענת בעיקר על עמותות וארגוני צדקה – ללא תוכנית ממשלתית כוללת או תקציב רב־שנתי מסודר. הוא מציין כי תוכניות הסיוע של משרד הרווחה והביטוח הלאומי אינן מתואמות ביניהן, אינן נשענות על נתונים עדכניים, והיקפן מוגבל. בהיעדר תוכנית לאומית, גורלה של משפחה נזקקת תלוי לעיתים ברצונם הטוב של תורמים פרטיים. “במדינה שבה אחד מכל חמישה ילדים חווה אי-ביטחון תזונתי, אין היגיון בהיעדר תוכנית לאומית מתוקצבת ומסודרת לנושא”, כתב המבקר.

מקרים בהם דגימות מזון נבדקו פעמיים על ידי גופים שונים, או לא נבדקו כלל. באחד המקרים נרשם זיהום במוצרי בשר קפוא, אך המידע הועבר באיחור של שמונה ימים – במהלכם המוצרים המשיכו להימכר לציבור

לפי הדוח, תוכניות המזון של משרד הרווחה ושל הביטוח הלאומי אינן חלק ממדיניות כוללת, ופעילותן מוגבלת בהיקף ובתיאום. המבקר ממליץ להקים תוכנית לאומית רב-שנתית לביטחון תזונתי, בשיתוף רשויות מקומיות וארגוני החברה האזרחית, ולעגן בחוק את הזכות למזון בכבוד.

2.3 מיליון טון לפח

הפיקוח על בטיחות ובריאות המזון בישראל מתואר אף הוא בדוח כמערכת סבוכה ומפוצלת. שלושה גופים עיקריים עוסקים בכך: משרד הבריאות, השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות והרשויות המקומיות. היעדר סנכרון בין מערכות המידע גורם לעיכובים ולכפילויות. המבקר מתאר מקרים בהם דגימות מזון נבדקו פעמיים על ידי גופים שונים, או לא נבדקו כלל. באחד המקרים נרשם זיהום במוצרי בשר קפוא, אך המידע הועבר באיחור של שמונה ימים – במהלכם המוצרים המשיכו להימכר לציבור. “העדר חיבור מערכתי בין הגופים יוצר כפילויות, חוסר אחידות וטעויות רגולטוריות,” נכתב. 

“מדינת ישראל טרם קבעה יעד לאומי להפחתת בזבוז מזון,” נכתב בדוח, “ואין בידה נתונים מלאים על היקף תרומות המזון ועל הוצאות המזון שנזרק.” 

פרק שלם בדוח מוקדש לתופעת בזבוז המזון. על פי הדוח, בישראל נזרקים מדי שנה כ-2.3 מיליון טון מזון, מתוכם כמיליון טון ראוי למאכל. עלות הבזבוז – כ-23 מיליארד שקל בשנה. המבקר מדגיש כי החלטת הממשלה להפחתת בזבוז מזון, שאושרה ב-2019, לא יושמה, וכי התוכנית הממשלתית בתחום – “לא מבזבזים” – נותרה בגדר פיילוט מצומצם. “מדינת ישראל טרם קבעה יעד לאומי להפחתת בזבוז מזון,” נכתב בדוח, “ואין בידה נתונים מלאים על היקף תרומות המזון ועל הוצאות המזון שנזרק.” בזמן שמדינות רבות באירופה וב-OECD מפעילות חקיקה ייעודית ותמריצים כספיים לעידוד תרומות מזון, בישראל הנושא נותר ללא מענה. 

צורך דחוף במדיניות

“המדינה רואה במזון מוצר צריכה בלבד, ולא רכיב מהותי בביטחון הלאומי.” הדוח מבקש לשלב את משרד האוצר, רשות החירום הלאומית ומשרד ראש הממשלה בקביעת יעדים לאומיים, לקבוע מנגנון דיווח שנתי לציבור, ולפרסם דוח פומבי על מצב המזון בישראל.

עניים יותר, רעבים יותר וחולים יותר: הנתונים מאחורי האנשים הכי שקופים בישראל

מאת: דור זומר

הביקורת איננה מתמקדת רק במחדלים אלא גם בהעדר מבנה ניהולי ברור. המבקר מתאר מערכת שמתקשה לפעול כיחידה אחת, ומזהיר כי בהיעדר שינוי, ישראל עלולה למצוא עצמה במשבר מזון משמעותי – כלכלי או ביטחוני. “ביטחון מזון הוא ביטחון לאומי; לא פחות ממערך המים, האנרגיה או ההגנה,” מסכם המבקר. הפתרון, לפי הדוח, עובר דרך הקמת מטה מתכלל לביטחון מזון, גיבוש תוכנית לאומית ארוכת טווח, פתיחת השוק לתחרות והפחתת הבזבוז. צעדים אלו, מדגיש המבקר, נדרשים לא רק לשעת חירום – אלא לשגרת חיים תקינה, הוגנת ובריאה יותר עבור כלל הציבור.

כשל מערכתי מתמשך המעיד על תרבות ניהולית לקויה ועל היעדר הבנה של הממשלה את תפקידה בתחום ביטחון המזון

הדוח על מערכת המזון מצטרף לשורה של דוחות המצביעים על אותה תופעה חוזרת: פיצול, היעדר תיאום וחוסר ראייה מערכתית. הוא חלק מתמונה רחבה יותר של משבר במדיניות החברתית־ציבורית בישראל. בדומה לדוחות קודמים על מערכות הבריאות, הרווחה והדיור, גם כאן מתגלה אותה תופעה מבנית: פיצול, היעדר תיאום, חוסר ראייה מערכתית והיעדר אחריות כוללת. 

במקום מערכת מתואמת הפועלת לטובת הציבור, קיימת רשת של גופים מינהליים הפועלים בנפרד – לעיתים תוך חפיפה ולעיתים תוך ניגוד עניינים. המבקר רואה בכך כשל מערכתי מתמשך המעיד על תרבות ניהולית לקויה ועל היעדר הבנה של הממשלה את תפקידה בתחום ביטחון המזון. 

תגיות: אבי דיכטרביטחון תזונתימשרד החקלאות


הסיפור הקודם

נער אוטיסט בן 14 עצור בתנאים קשים. הממשלה מקדמת חוק שיפקיר אותו

דור זומר

דור זומר

[email protected]

הסיפורים החמים

רווחה

בריכה לבטלה

Themed Share Widget

אהבתם? שתפו את הכתבה

וואטסאפ X טלגרם אימייל העתק קישור

קטגוריות

  • גלריות
  • דעות
  • המקומון
    • סביבה
    • תכנון
  • וידאו
  • חם
  • כלכלה וחברה
    • בריאות הנפש
    • החברה הערבית
    • חינוך
    • מבקשי מקלט
    • צדק חברתי
      • דיור ציבורי
    • רווחה
  • מגזין
  • מדיני-בטחוני
    • יהודה ושומרון
    • מלחמת אוקטובר 23
      • מחדל ה-7 באוקטובר
    • עזה
    • צבא
  • משפט ופלילים
    • אלימות מינית
    • דמוקרטיה במשבר
    • משטרה
    • נשק
    • שחיתות
  • פוליטיקה ותקשורת
    • פוליטי
    • תקשורת
  • פרויקטים
    • русский / English / عربى
  • תחקירים

המקום הכי חם בגיהנום || 

עיתונות עצמאית, בלי פחד. 

אנחנו מחויבים לנקודת מבט קשובה, ביקורתית ומאוזנת, אבל היא לעולם לא חפה מתפישת עולם, מעמדות ומעקרונות. במגזין הזה אנו מבקשות לעשות עיתונות שדבקה בעקרונות של דמוקרטיה, שוויון וצדק חברתי. עיתונות חוקרת, חפה מפחד וממורא. עיתונות שאינה חוששת לקחת צד. ששומרת על פרופורציות, שאינה מתלהמת, שנצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים, סקרנית ובודקת את עצמה.

 

© 2024 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי.

Fatfish

בתקופה בה הממשלה מתנגחת בתקשורת החופשית, זה הזמן לתמוך בעיתונות שהם לא יצליחו להביס

אנחנו חייבים את התמיכה שלך כדי להמשיך לחקור, לחשוף ולדווח, ולעשות עיתונות שמשפיעה על המציאות.

לתמיכה בכל סכום >

×
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • ראשי
  • מדיני-בטחוני
  • משפט ופלילים
  • כלכלה וחברה
  • פוליטיקה ותקשורת
  • המקומון
צרו קשר
מי אנחנו

© 2025 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish