אודות

עכשיו במפקדה: עינת פישביין - מייסדת, מו״ל וכתבת | תומר מיכלזון - עורך ראשי | שרון שפורר - ראש דסק תחקירים | דרור מנדלבאום צ׳יטיאט - מנכ״ל

 המקום הכי חם בגיהנום

שמור למי שבזמנים של משבר מוסרי שומר על נייטראליות

את המשפט הזה נהוג לייחס לסופר האיטלקי דנטה אליגיירי, מחבר "התופת", אבל מי שהפך אותו לרלוונטי בעת החדשה הוא מרטין לותר קינג. ב-30 באפריל 1967 נשא הכומר השחור, מנהיג התנועה לזכויות האזרח בארצות הברית, דרשה בכנסיית איבנאזר שבאטלנטה. הוא דיבר נגד המעורבות האמריקאית במלחמה העקובה מדם בווייטנאם, ולא השאיר מקום לעמימות או לנייטראליות. הוא האמין שמול מעשה עוול או איוולת – עדיף תמיד לקרוא תיגר, ולא להסתופף תחת אורו החמים והמנוון של הקונסנזוס. "יש זמנים", המשיך קינג, "שבהם שקט הוא בגידה".

גם לעיתונאים אסור להיקלע לאותה אובייקטיביות מעושה. אנחנו מחויבים לנקודת מבט קשובה, ביקורתית ומאוזנת, אבל היא לעולם לא חפה מתפישת עולם, מעמדות ומעקרונות. במגזין הזה אנו מבקשים לעשות עיתונות שדבקה בעקרונות של דמוקרטיה, שוויון וצדק חברתי. עיתונות חוקרת, חפה מפחד וממורא. עיתונות שאינה חוששת לקחת צד. ששומרת על פרופורציות, שאינה מתלהמת, שנצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים, סקרנית ובודקת את עצמה.

השקיעו בעיתונות עצמאית

עיתונות עצמאית אינה נתמכת על ידי בעלי ההון או משרתת את השלטון. היא מחויבת אך ורק לציבור – ולכן חייבת את תמיכתכם כדי להמשיך ולפעול. בזכותכם, נוכל להמשיך לעשות עיתונות חופשית, חוקרת ובועטת – שאינה מוותרת לעצמה או לאחרים.

השקיעו עכשיו בעיתונות עצמאית – כמו שהיא אמורה להיות:

עיתונות אולי לא יכולה לשנות את העולם, אבל זה לא אומר שאי אפשר לעשות שינוי. אנחנו בונים כאן בית לעיתונאים ולעיתונות, במטרה לעבוד בשירותו של המקצוע הכי נפלא שיש, ולחזור לעקרון הבסיסי שמנחה אותו – לספר סיפור. סיפור שמאפשר לנו לראות ולהבין את העולם, ולשנות באמצעותו את המציאות, הפרטית והחברתית. סיפורים על מקרים ואנשים שקולם לא נשמע, הסיפורים שבשבילם אנשים פתחו עיתון, אלה שגורמים לנו לצאת שבוע אחרי שבוע לשטח, הסיפורים שבגללם אתם נכנסים למקום הזה.

אפשר גם ליצור קשר

According to the Freedom House’s Freedom of the Press Report (2017) Israel rates as “partly free”, ranking below most Western and Central European countries.

With major news and media outlets  – print, online and broadcast – increasingly subject to governmental regulation and under the control of a handful of special interest groups and banks, social and media critics from all sides of the political spectrum have voiced concerns about the imminent erosion of the freedom of the press. Seeing that the majority of the Israeli media market is also concentrated within a ten-mile strip in the geographic, cultural and financial heartland of Israel, these processes further contribute to the conditions in which the interests of certain vulnerable populations are disproportionately represented in the popular media, such as low-income households, historically disenfranchised communities concentrated in the periphery and the occupied territories, asylum-seekers and immigrants. As an example, while the Arab population comprises ca. 20% of the entire Israeli population, the representation of Israeli-Arabs in daily news and talk shows across popular media in 2018 amounted to merely 2.9%, only 16% of which were Arab women.

In this light, the indispensable role of independent journalism, often operating well outside the purview of popular media, comes sharply into view, not only in its task of exposing systemic corruption geared toward disarming public media but also in amplifying marginalized voices of society.

This need for an independent journalism is the ‘raison d'être’ of HaMakom magazine. Since its establishment in 2013, the small and dedicated staff of HaMakon have been able to publish over 3600 articles and break hundreds of investigative stories that were then followed up by mainstream media: TV news, radio, newspapers and web outlets.

Einat Fishbain, Co-Founder and publisher of HaMakom Independent Magazine, promoting the 1M clicks campaign to gain HaMakom recognition as a legit media outlet by the Israeli regulator:

Continuously sought after by its loyal readers, peer journalists and other media outlets, HaMakom is in the journalistic forefront of issues like the #metoo social phenomenon, police brutality, social inequality, racism and labor rights. Reeling mainly on women workforce, HaMakom constantly brings to its reader an updated map of the corrupted ties between money, politics and power.

Other notable achievements of HaMakom include:

  • Attracting over 70K followers on social media.
  • Reaching 350K web-page views per month.
  • Securing 3,500 regular and one-time financial supporters.
  • Launching a successful crowdfunding campaign, raising 350K NIS from readers.
  • Selling over 1,900 HaMakom shirts and other products, promoting it in Israel as well as abroad.
  • Launching of 1Milion clicks campaign to gain its recognition as a certified journalism outlet.

Drop us a line

נא להיכנס לחשבון מתחת

יש למלא את הטופס כדי להירשם

אחזור סיסמא

נא להזין שם משתמש או כתובת דוא״ל כדי לאחזר ססמא