השקיעו
בעיתונות עצמאית
  • אודות
  • צרו קשר
שבת, יולי 5, 2025
לתמיכה בכל סכום
המקום הכי חם בגיהנום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • חם
  • דעות
  • תחקירים
  • מגזין
  • וידאו
  • פרויקטים
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה בכל סכום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
המקום הכי חם

הסמויה

בואי, בואי, כן את, רוצה להיות דוגמנית? לסרטן השד? חינם?

ברוך שמילוביץ' ❘ ברוך שמילוביץ'
22.01.14
Reading Time: 5 mins read
A A
0

משנים כיוון! במקום לצרוך תקשורת שמוכרת אותך, הגיע הזמן להשקיע בעיתונות עצמאית שעובדת אך ורק בשבילך


ליד הקופות בסופרמרקט עומד בחור. הוא בתחילת שנות ה-20 שלו, כנראה חייל משוחרר. הוא ניגש לקונים שאורזים מוצרים ומציע להם לרכוש את כרטיס האשראי של רשת השיווק. הוא מפליג בשבחו של הכרטיס ומקפיד להדגיש את ההטבה המידית שיקבלו ברגע שיחתמו. חלק מהאנשים מִתְרצים, מצטרפים ובזאת פותחים חזית נוספת להוצאות שלהם, קושרים את עצמם לשנים רבות עם קונצרן ענק, במחי חתימה קפריזית אחת. חלק מתעלמים, לא מעט מהם מתעצבנים על הדייל, הורגים את השליח.

קשה למצוא אנשים מחייכים ליד הקופות של הסופר. זאת הנקודה שבה הצרכים והמאוויים של הקונה באים אתו חשבון. הוא נדרש לשלם על החיתולים שהוא חייב בשביל הילד מצד אחד ועל הבירה תוצרת חוץ שהוא הרשה לפרגן לעצמו הפעם מצד שני. זאת גם הנקודה שבה פיזית הארנק יוצא מהכיס והסופר מזהה ששם המקום לתת עוד קווץ'. לכן דייל המכירות נמצא שם, ליד הקופות, מנסה למכור כרטיס אשראי בניגוד לכל היגיון. הרי מי שחסר לו כרטיס אשראי יפנה לחברת האשראי בעצמו ולא יחכה לדייל מכירות בסופר, ובכלל מי מנסה למכור כרטיס אשראי לבן אדם שבאותו רגע ממש מחזיק כרטיס אשראי ביד? ובכל זאת זה עובד לפעמים.

אולי יעניין אותך גם:

קריאה לכל מי שמרגיש אבוד

״החוסר שלו כל-כך גדול, אני חייבת להחזיר את הבן-אדם הזה חזרה"

מה אנחנו יכולים ללמוד מסוריה על מאבקים אזרחיים והפלת שליטים רודניים?

המקום הנפיץ ביותר בסופר מפגיש את העיסה הרגשית הזאת עם העובדים שהם החולייה האחרונה והחלשה בשרשרת המזון (אם לא סופרים את האיש בצבע שחור-שקוף עם המטאטא, ולא סופרים). העובדים האלה, היחידים שאתם הקונה מייצר אינטראקציה, חלשים, פגיעים והם אלה שמילולית לוקחים לך את הכסף מהארנק. לכן הם גם העובדים שסופגים את מרב האש מהקונים.

לספוג את האש זאת המטלה הנוספת והלא פחות חשובה של העובדים הזוטרים שעומדים בקו החזית מול הלקוחות. הם לא משלשלים לכיסם פרומיל מההכנסות וזה לא העסק של אבא שלהם ובכל זאת הם נתפשים כאחראים למניפולציות שמושתות על ציבור הלקוחות. בפרצוף המעוקם לעבר הקופאית, בחוסר הסבלנות אל מול נער המשלוחים, בתוקפנות המתפרצת כלפי הנודניק שמנסה לדחוף לנו כרטיס אשראי, הם סופגים את מה שאנחנו חושבים על אלה ששלחו אותם לשדה הקרב הזה. הם מגנים בגופם על יושבי החלונות הגבוהים, אבל עוד לפני זה הם משרתים מטרה גורפת וחשובה הרבה יותר.


הקופאית ודייל המכירות מאזנים חוויית קנייה שבה מכרו לנו קורנפלקס מקומי במחיר כפול מזה שהוא נמכר בחו"ל, פיתו אותנו לקנות מוצר שני בחצי מחיר אף שאין לנו צורך בעוד אחד כמותו (וזה אומר שגם את המוצר הראשון אפשר היה למכור בחצי מחיר ועדיין להרוויח), ורגע לפני היציאה עוד ניסו לעקוץ אותנו בחברות במועדון ממולכד. ההתפוצצות על העובדים שבחזית משחררת את הקיטור ומאפשרת לקונה לעזוב את המקום בתחושה שהוא לא יצא פראייר. כלומר הוא כן, אבל לפחות הסופר שמע על זה. תפקידם לספוג ולמוסס למיליון מחאות חברתיות קטנות בנות 10 שניות את המחאה החברתית הגדולה ובזאת לאפשר למערכת לשמור את המעגל סגור ומחזורי. זה עובד טוב לסופר, זה עובד טוב לחברת הסלולר, זה עובד טוב עבור כל החוליות החזקות במשק שצריכות לבוא במגע ישיר עם הציבור כדי לייצר רווחים. בכל מה שקשור למכירת כרטיסי אשראי, לבחור שליד הקופות יש ימים טובים יותר וימים טובים פחות. בשליחותו העמוקה יותר – הוא תמיד מספק את הסחורה.

*

במשרד פרסום כלשהו יושב קופירייטר כלשהו ומתמלא בשביעות עצמית כלשהי בשם פועלו: מסע פרסומי שמעודד נשים מתחת לגיל 30 לגשת לבדיקות לגילוי סרטן השד. הקמפיין שרץ בימים אלה בתוך דיזנגוף סנטר מוגש באמצעות גימיק בעייתי: על דופן הזכוכית של מעקה המדרגות הנעות הונחה מדבקה ארוכה ובה הכותרת: "גם נשים צעירות יכולות לחלות בסרטן השד". במעלה המעקה הוצמדו כמה מדבקות קטנות דמויות בועת קומיקס ובתוכן המלים "אולי היא?" עם חץ שפונה כלפי מעלה. וכך כאשר אשה צעירה עולה במדרגות הנעות ועוברת בדיוק מעל בועת הקומיקס, היא מנפישה את השאלה ומגרה את הצופה מהצד לתהות שמא היא יכולה לחלות בסרטן השד (נוט לקופי: כן, כל אחת יכולה. אפשר היה למצוא ניסוח פחות עילג לשאלה שהתכוונתם לשאול).

קצת טריקי לבקר מסע פרסום לנושא משמעותי כל כך, אבל תוכן הקמפיין לא רלוונטי למעשה הבזוי שעושה המכניזם השיווקי. תפקידו של מסע הפרסום הוא לשווק, ובועת הקומיקס הרי יכולה באותה מידה להצביע על אנשים שעדיין לא קנו אבקת כביסה כזאת או רכב מסוג אחר. הבעיה פה – מעבר למרכיב של אאוטינג ושיימינג בדוי וללא הסכמה של עוברות אורח, ועוד בענייני בריאות – היא שהפרסומת הזאת מוציאה לשימוש את האח הקטן של שוד המרחב הציבורי ושל הקהל השבוי: הפרזנטור השבוי.

אנשים עולים במדרגות נעות בלי להיות מודעים שהם החלק המרצד בשלט פרסומת. הם הברווז במטווח של בעלי העניין לצוד את עינו של הצרכן. הם מוצאים את עצמם משתתפים במסע פרסומי בלי שביקשו את הסכמתם, בלי שנתנו אישור למישהו. ללא תמורה הם מוגשים לפירסומאי, למפרסם ולבעל שטח הפרסום כשירות מהציבור. הם ממשיכים הלאה בלי לדעת שהרגע עשו עליהם קופה והם המשתתפים היחידים באירוע שתורמים את חלקם ולא מקבלים שום דבר בתמורה.

אם מישהו מהצדדים שמפיק תועלת מהקמפיין היה עומד ליד המדרגות הנעות, שואל נשים אם הן מוכנות להשתתף בפרסום ונותן 100 שקלים לכל אחת שמסכימה לעלות במדרגות הנעות, אפשר היה לייצר איזושהי מידה של הגינות במשוואה. במבנה הנוכחי של כלכלת השוק החופשי, כשהאח הגדול מזיז על הלוח אזרחים קטנים, המשפט הקודם נשמע דמיוני ומגוחך. שימוש בעוברי אורח כמפרסמים סמויים (סמויים לעצמם, לא לכל השאר), זה דווקא הברקה.



הסיפור הקודם

יוחזר הריפעטיל

הסיפור הבא

הזקנה מהמסדרון נעלמה

ברוך שמילוביץ'

ברוך שמילוביץ'

הסיפורים החמים

בריאות הנפש

אלפי חיילים שוחררו או יצאו מתפקידי לחימה. בצה״ל עסוקים בטיוח

אלימות מינית

המצלמה של אורן בן משה התקלקלה. הוא השיג מהמשטרה אחרת, והמשיך לצלם נשים בשירותים

דמוקרטיה במשבר

אין עילה להדיח את איימן עודה מהכנסת – זהו ניסיון להדיח את הדמוקרטיה 

הסיפור הבא

הזקנה מהמסדרון נעלמה

לא מתמודדת

הכושי עשה את שלו, נביא כושי אחר

קטגוריות

  • גלריות
  • דעות
  • המקומון
    • סביבה
    • תכנון
  • וידאו
  • חם
  • כלכלה וחברה
    • בריאות הנפש
    • החברה הערבית
    • חינוך
    • מבקשי מקלט
    • צדק חברתי
      • דיור ציבורי
    • רווחה
  • מגזין
  • מדיני-בטחוני
    • יהודה ושומרון
    • מלחמת אוקטובר 23
      • מחדל ה-7 באוקטובר
    • עזה
    • צבא
  • משפט ופלילים
    • אלימות מינית
    • דמוקרטיה במשבר
    • משטרה
    • נשק
    • שחיתות
  • פוליטיקה ותקשורת
    • פוליטי
    • תקשורת
  • פרויקטים
    • русский / English / عربى
  • תחקירים

המקום הכי חם בגיהנום || 

עיתונות עצמאית, בלי פחד. 

אנחנו מחויבים לנקודת מבט קשובה, ביקורתית ומאוזנת, אבל היא לעולם לא חפה מתפישת עולם, מעמדות ומעקרונות. במגזין הזה אנו מבקשות לעשות עיתונות שדבקה בעקרונות של דמוקרטיה, שוויון וצדק חברתי. עיתונות חוקרת, חפה מפחד וממורא. עיתונות שאינה חוששת לקחת צד. ששומרת על פרופורציות, שאינה מתלהמת, שנצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים, סקרנית ובודקת את עצמה.

 

© 2024 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי.

Fatfish

בתקופה בה הממשלה מתנגחת בתקשורת החופשית, זה הזמן לתמוך בעיתונות שהם לא יצליחו להביס

אנחנו חייבים את התמיכה שלך כדי להמשיך לחקור, לחשוף ולדווח, ולעשות עיתונות שמשפיעה על המציאות.

לתמיכה בכל סכום >

×
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • ראשי
  • מדיני-בטחוני
  • משפט ופלילים
  • כלכלה וחברה
  • פוליטיקה ותקשורת
  • המקומון
צרו קשר
מי אנחנו

© 2025 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish