השקיעו
בעיתונות עצמאית
  • אודות
  • צרו קשר
יום ראשון, דצמבר 7, 2025
לתמיכה בכל סכום
המקום הכי חם בגיהנום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • חם
  • דעות
  • תחקירים
  • מגזין
  • וידאו
  • פרויקטים
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה בכל סכום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה

כל אזרח מבין מה נדרש מכם

רשות השידור: התסריט האופטימי

שגיא גרין ❘ שגיא גרין
27/06/2014
| מגזין

משנים כיוון! במקום לצרוך תקשורת שמוכרת אותך, הגיע הזמן להשקיע בעיתונות עצמאית שעובדת אך ורק בשבילך


לפני כך וכך 20 שנים עבדתי ברשות השידור. הייתי תחקירן זוטר בתוכנית אירוח פופולרית בערוץ 1 היחיד. ביום השידור ישבו בחדר הבקרה הרבה מאוד אנשים: במאי, מפיקה, עורכת, ושלל אנשים במקצועות טכניים, שתפקידם היה להעביר את השידור בשלום. אחת מהן היתה אחראית על כל חומרי הווידאו המצולמים – הווי-טי-אר, בעגה המקצועית – שמשובצים בתוכנית החיה. כבר אז היא היתה אשה מבוגרת. בכל פעם שקיבלה את האות מהבמאי להריץ קטע וידאו היא היתה מכריזה בחגיגיות ובמבטא הונגרי כבד "וי-טי-אר רצה".

כשפרץ ערוץ 2 המנחה הכוכב עבר אליו והתוכנית שעבדתי בה ירדה מהמסך. עברתי לעיתונות כתובה אבל במשך שנים ארוכות אחר כך עוד הייתי רואה את הקרדיט של אחראית הווידאו על הרולר בסופן של תוכניות ואז הייתי אומר לעצמי בשמחה: תראו מה זה, היא עוד שם ; ומוסיף בלב, ולפעמים גם בקול רם במבטא מרכז-אירופי כבד: "וי-טי-אר רצה".

אותה אשה ועמיתיה נלחמים בימים אלה על מקום העבודה שלהם ברשות השידור. כשהמנחה והקולנוען אורי רוזנווקס, עלה היום בבוקר לבמה של סינמטק תל אביב הוא ציין בתחילת דבריו שאותם עובדים "נמצאים עכשיו בסכנה קיומית", והחרדה שלהם ברורה ומובנת, אבל אם הם במקרה כאן באולם הם מתבקשים לא להפריע ולא לחבל במפגש, ואם יהיו להם בסוף שאלות הוא בטוח שהן ייענו.

זה היה מפגש של איגודי היוצרים בקולנוע עם שר התקשורת גלעד ארדן ועם רם לנדס, מחבר הדו"ח שהוא הבסיס לחוק שעל פי התוכנית יביא לסגירה והקמה של תאגיד שידור ציבורי חדש. תחילה המפגש נועד לאולם קטן ואחר כך הועבר לאולם גדול יותר, בגלל ריבוי המשתתפים מהתעשייה, בהם חיים יבין, ג'ולי שלז, אבי שמש, ענת זלצר, אוהד קנולר, לוי זיני, אסנת טרבלסי, ג'אד נאמן, רביב דרוקר ודורון צברי, שנדמה כי היה שושבין הארוע (כי כשהמאבטחים של ארדן הגיעו לסינמטק, חצי שעה לפני שהתחיל, הם קודם כל חיפשו אותו).



מימין: ארדן, לנדס, רוזנווקס והמאבטח

הקהל הזה היה מורכב מאנשים שהשידור הציבורי באמת ובתמים חשוב להם, ורבים מהם בוודאי נכוו ונשרטו וספגו אכזבות ומהלומות בעבר במפגשים עם ההנהלות, הדרגים המקצועיים והביורוקרטיים – כשניסו ליצור, להקרין או לשדר את סרטיהם במסגרת ערוץ 1. ועל כן מלותיהם של לנדס, הדובר הראשון, וארדן, הדובר השני – שהציגו תמונה, מקצועית ונקיית כפיים של עתיד התאגיד השידור ציבורי ("צריך למצוא לגוף הזה שם חדש", אמר ארדן) – בוודאי נפלו על אוזנם הכרויה ונעמו להם.

לנדס דיבר על הדו"ח והחוק כ"מהלך היסטורי", לא פחות, שיביא ל"שידור ציבורי ראוי במדינת ישראל". הוא הוסיף ש"בניגוד למה שנהוג להגיד", המהלך העתידי הוא "לא סגירה אלא הצלה של השידור הציבורי", שכן אם החוק לא יעבור – "הרשות תקרוס כלכלית, כמו חברה חדלת פירעון".

הוא ניסה לעמוד עוד קצת על גודלו של המעמד כשאמר ש"כשמניעים מהלכים היסטוריים" הדבר היחידי שניצב לנגד העיניים הוא טובת הציבור. כדי להוסיף עוד קצת רגש לדבריו אמר כי במסגרת עבודת הוועדה "חווינו טלטלות רגשיות מההבנה של מה שנעשה עם כספי הציבור בשנים האחרונות", אך היו גם חוויות חיוביות במשך חיבור הדו"ח כמו "המגע עם השר" אשר "הפגין נחישות" בכל הנוגע לכתיבת הדו"ח והפיכתו לחוק.

אחר כך עמד לנדס על כמה עקרונות ועיקרים של הדו"ח כמו המבנה העתידי של הרשות, החלוקה התקציבית העתידית, אופן הניהול ובחירת הדירקטוריון והמנכ"ל שלה. הכל שקוף, הכל נקי ומקצועי (בראשות שופט!) וללא התערבות של הדרג הפוליטי. בכמה מלים התייחס לנדס גם לעובדי הרשות ואמר ש"צריך למצוא איזון בין ביטחון תעסוקתי לבין הצורך בהצטיינות והנטייה הטבעית לעצלות", מה שגרם לפרץ צחוק בקהל. ואשר למפוטרים? ובכן, אל דאגה, אליהם יתייחסו ברוחב לב, "הרבה יותר ממה שהחוק מחייב". 

השר ארדן שקם לדבר אחריו התחיל את דבריו בבקשה: "באתי לבקש את התמיכה שלכם"; המשיך בקובלנה: כל הזמן מפיצים עליו שקרים, והאחרון שבהם זה שהוא "מגלה נוכחות יתר בישיבות הוועדה" וחתם בחנופה: "כל אזרח מבין מה נדרש מכם – לספר את הסיפור של החברה הישראלית". כן, לו אמנם אין דמיון כשזה נוגע ביצירה קולנועית אבל הוא שואב השראה ממנה למשל מצברי וסרטו על רשות השידור: "המדריך למהפכה" – "זרעת זרע", הוא אומר לו.

גם ארדן הציג באוזני היוצרים עתיד שבו דירקטוריון התאגיד – חציו מורכב מנשים – ייבחר באופן מקצועי וללא שום התערבות של המערכת הפוליטית או של השר הממונה, כמובן. הכסף לכל הדברים היפים הללו אמנם לא ייגבה באגרה נפרדת אבל יהיה מגולם בתשלומים השנתיים של אגרת הרכב, שהאוצר יתקשה לגעת בהם. ורק 35 אחוזים מאותו תקציב יועבר למשכורות: מה שהיה גוף חולה יבריא הוא מבטיח, בלי "שעות נוספות ששתו את כל הכסף".

זה חזון יפה ואופטימי וורוד שזכה במחיאות כפיים ובתמיכה של יוצרי הקולנוע: אנשים ערכיים ואיכפתיים שבאמת משתוקקים לקבל כלים ומסך כדי להציג עליו את הסיפור של החברה הישראלית. למשל סיפור על מקום עבודה שהיו בו קביעות וביטחון תעסוקתי, אבל בקרוב יותר מ-1,000 מעובדיו – צלמים, מפיקות, טכנאי קול, מאפרות ואחרים, שכולם עמיתים למקצוע של מי שישבו היום בסינמטק – עלולים להישאר מובטלים. וי-טי-אר כבר לא רצה. נביא במקומה ילדה בת 20 בשכר סטודנטים.

שתף

  • לחצו כדי להדפיס (נפתח בחלון חדש) הדפס
  • יש ללחוץ כדי לשלוח קישור לחברים באימייל (נפתח בחלון חדש) דואר אלקטרוני
  • לחיצה לשיתוף ב-X (נפתח בחלון חדש) X
  • לחיצה לשיתוף ב-WhatsApp (נפתח בחלון חדש) WhatsApp
  • לחיצה לשיתוף ב-Telegram (נפתח בחלון חדש) Telegram
  • לחיצה לשיתוף בפייסבוק (נפתח בחלון חדש) פייסבוק

אהבתי

אהבתי טוען...

אולי יעניין אותך גם...



הסיפור הקודם

הסתה חשבונאית

הסיפור הבא

מי התחיל?

שגיא גרין

שגיא גרין

הסיפורים החמים

בן גביר ביקש לעשות הון פוליטי באמצעות התאכזרות לאסירים הבטחוניים, אבל אלפי אסירים יהודים נפגעו | פלאש 90
משפט ופלילים

פשפשים במיטות, מקקים בחדרי האוכל ודם על הקירות: ההזנחה הפכה את בתי הסוהר למתקני עינויים

❘ סיון תהל

כ-23 אלף כלואים במערכת עם 14.5 אלף מקומות: המדיניות של בן גביר פוגעת קשות באסירים פליליים, רובם יהודים, שסובלים מצפיפות, הזנחה ותברואה ירודה

הסיפור המלאDetails
Mendy Hechtman/FLASH90 | למצולמת אין קשר לכתבה

בעיניהם של תושבי קיבוץ מעגן מיכאל, הם עצמם הטבע שיש להגן עליו

שוטר מצלם מפגינים בצעדה בתל אביב | שימוש לפי סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים

במקום לתקן דפוס פעולה פסול, המשטרה הכשירה את השרץ. כולנו נשלם את המחיר

שוטר מצלם מפגינים | צילום: מולי גולדברג

המשטרה הוציאה נוהל שמסדיר תיעוד מפגינים בטלפונים פרטיים. את האמצעים ליישמו – אין

בריכות הדגים הן משאב קריטי לכלכלת הקיבוץ או שטח שאפשר להשתמש בו למגורים, מלונאות ופארק צפרות. תלוי מי שואל | צילום פלאש 90

"אנחנו לא אור עקיבא": הקיבוץ העשיר שנאבק על הזכות להישאר סגור, לבן ודליל

הסיפור הבא

מי התחיל?

זמן ההמתנה ארוך מהרגיל

מחר תהפוך להומלס

Themed Share Widget

אהבתם? שתפו את הכתבה

וואטסאפ X טלגרם אימייל העתק קישור

הכי חם בטוויטר

הציוצים שלי
המקום הכי חם בגיהנום

© 2025 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish

  • מי אנחנו
  • צרו קשר
  • תנאי שימוש באתר
  • תמכו בעיתונות עצמאית
  • אנחנו מחויבים לנקודת מבט קשובה, ביקורתית ומאוזנת, אבל היא לעולם לא חפה מתפישת עולם. עיתונות שדבקה בעקרונות של דמוקרטיה, שוויון וצדק חברתי. עיתונות חוקרת, חפה מפחד וממורא, שאינה חוששת לקחת צד, שומרת על פרופורציות, אינה מתלהמת, נצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים. עיתונות סקרנית ובודקת את עצמה.

כאן עושים עיתונות אמיתית*

*עיתונות חוקרת, סקרנית ובועטת, שנצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים. דווקא בימים החשוכים שעוברים על כולנו, ולנוכח שתיקתם של גופי התקשורת, אנו גאים לעמוד בחזית הערכית של העיתונות בישראל, ומחויבים לעקרונות של דמוקרטיה, שיוויון, קדושת חיי האדם וצדק.

×
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • ראשי
  • מדיני-בטחוני
  • משפט ופלילים
  • כלכלה וחברה
  • פוליטיקה ותקשורת
  • המקומון
צרו קשר
מי אנחנו

© 2025 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish

%d