השקיעו
בעיתונות עצמאית
  • אודות
  • צרו קשר
יום שישי, מאי 9, 2025
לתמיכה בכל סכום
המקום הכי חם בגיהנום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • חם
  • מלחמת אוקטובר 23
  • דמוקרטיה במשבר
  • חברתי
  • בריאות הנפש
  • מקומי
  • תחקירים
  • דעות
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה בכל סכום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
המקום הכי חם

"מה היה קורה אם לאווה היה אינסטגרם בשואה? זה לא היה מזיז לאף אחד"

הרבה גבות הורמו כלפי מיזם יומן האינסטגרם של אווה, ילדה מהשואה, אבל מומחים ואנשי חינוך חושבים שזה לא רעיון רע בהכרח: "השואה נמצאת באינסטגרם מזמן, ככה הנוער בונה את הנראטיב שלו היום". וגם מדוע בחר איש העסקים מתי כוכבי, שעסקיו נעים בין מערכות אבטחה למיזמי תוכן מתקדמים, להשקיע בפרויקט

גלית הראלי ❘ גלית הראלי
23.04.19
| כללי
תמונה ראשית : באעסוש, לא עברתי סלקציה | קריקטורה של ניר מולד www.studioarmadillo.co.il

באעסוש, לא עברתי סלקציה | קריקטורה של ניר מולד www.studioarmadillo.co.il


משנים כיוון! במקום לצרוך תקשורת שמוכרת אותך, הגיע הזמן להשקיע בעיתונות עצמאית שעובדת אך ורק בשבילך


מזעזע, חסר טעם, מביך. אלו היו רק חלק מהתגובות לעמוד אינסטגרם חדש שיעביר את חוויותיה של אווה, ילדה בשואה, החל משבוע הבא. יוזמי הפרויקט רצו לייצר פרובוקציה מתוזמנת והצליחו. "אם היה אינסטגרם לילדה בשואה", זעק הסלוגן בשלט החוצות, שאיור של יד עם סמארטפון מאחורי גדר תיל מתנוסס עליו.

המגיבים טענו שמדובר בניסיון סר טעם לקרב את הילדים אל השואה, שפרויקט כזה מזלזל בצעירים, שמעריך כי הם לא יכולים ליותר מזה -אז"מנגישים" להם אותה. היו מי שביקרו שהנגשה כזו של התוכן משטיחה אותו, מייצרת דרמטיזציה שלא לצורך. אחרים הוסיפו שזיכרון השואה לא צריך להימדד במספר צפיות, או במספר הלבבות שקיבל פוסט באינסטגרם. המילה רדוד שבה וחזרה, הבהירה את חוסר שביעות הרצון של המגיבים.

אולי יעניין אותך גם:

השרה להגנת הסביבה, של נתניהו: סילמן דורשת מהמפכ״ל שיאכוף מפגעי רעש בהפגנות לשחרור חטופים

בניסיון להתנער מאחריות לטבח בזיקים, בצה״ל זורקים את חיילי גולני מתחת לגלגלים

ראשי האוניברסיטאות וחברי הממשלה חולקים את אותה אידאולוגיה

"מה הצעד הבא, להראות מתכונים של אווה לסליים?", שאלה בתגובה אמא לילדים גיל ההתבגרות, קהל היעד של הפרויקט. "העולם היום מרושת וצעירים מעלים סרטונים מאירועים קשים כמו הפגנות אלימות או מלחמות אזרחים. ראינו כבר גופות של ילדים פליטים שנסחפות אל החוף. הפכנו אטומים רגשית. אז מה היה קורה אם לאווה היה אינסטגרם בשואה? זה לא היה מזיז לאף אחד".

"גם כשמדובר בצורות חדשות – המסר דומה"

יומן האינסטגרם של אווה הוא פרויקט תוכן נוסף של איש ההייטק, מתי כוכבי, שבשנים האחרונות נכנס לתחום המדיה והתוכן. תחילה הקים את אתר החדשות ווקאטיב, המייצר תכנים וניתוחים מה"דיפ ווב". הפרויקט האחרון של כוכבי הוא HEED, המשדר מידע בזמן אמת לקהל במופעי מוזיקה וספורט. בפרויקט הנוכחי הוא חבר לבתו מאיה ויחד הפכו את היומן של אווה היימן, נערה בת 13 מהונגריה שנספתה באושוויץ, לסדרת סטוריז מחייה שיעלו החל מה-1 במאי בעמוד ייעודי באינסטגרם.


"אינסטגרם הוא מקום שיכול לשמר את זיכרון השואה לילדים ובני הנוער של היום", הסביר כוכבי את ההשקעה בפרויקט. מניתוח שעשתה חברת ווקאטיב של כוכבי עולה כי פחות מ-3% מהשיח על השואה ברשתות החברתיות באירופה ובארה"ב מגיע מצעירים מתחת לגיל 30. "חייבים להפוך את הנושא לרלוונטי עבורם", אומר כוכבי .

בישראל המצב קצת שונה. "השואה נמצאת באינסטגרם מזמן", אומרת ענבר דרורי, חוקרת רשתות חברתיות מהמחלקה לסוציולוגיה באוניברסיטת בר אילן. "כשבני נוער נוסעים למסע לפולין, הטרנד הוא להצטלם עטופים בדגל ישראל על רקע מחנה ריכוז ולכתוב פוסט מרגש על איך המסע שינה את חייהם".

עמוד האינסטגרם של אווה. "אנחנו במלחמה, אבל אני תמיד מנסה לשמוח"

לדבריה אין באינסטגרם כדי לחלל או לקדש, "זו פלטפורמה שהיא חלק מהחיים שלהם", היא אומרת. "אנחנו גדלנו בתרבות שבה העומק שייך למילה הכתובה והם גדלים בתרבות ויזואלית. העומק עבורם נשאר גם בתמונה ולכן כשהם נמצאים במחנה השמדה בפולין בטיול ומצלמים תמונה של ערימת נעלים זה לא רדוד, זו עדות שאכפת להם. בני נוער לא צריכים שיחנכו אותם ששואה זה חשוב – הם יודעים זאת. מבוגרים יגידו שעמוד אינסטגרם כזה הוא שטחי, אבל מדובר בגילנות: ככה הנוער בונה את הנרטיב שלו כיום, זו הדרך שבה הם מעבירים את המסר. בני הנוער יגידו שהם לא צריכים את המילים ואת החפירות של המבוגרים".

ענבר דרורי, חוקרת רשתות: "אנחנו גדלנו בתרבות שבה העומק שייך למילה הכתובה והם גדלים בתרבות ויזואלית. כשהם נמצאים במחנה השמדה ומצלמים ערימת נעלים זה לא רדוד, זו עדות שאכפת להם"

גם ד"ר בועז כהן, ראש התוכנית ללימודי השואה מהאקדמית גליל מערבי, מסרב להתרגש. "אי אפשר להתעלם מהשירות שהטכנולוגיה יכולה לתת לנו. יש לא מעט פרויקטים דיגיטליים נפלאים בנושא השואה, למשל אפליקציה במוזיאון העיר בברלין שבעזרתה אתה יכול לדעת מיקומים של אתרים ולהקשיב לעדויות. מחנכי שואה מנסים לקרב את הילדים באמצעות כלים שבהם הם משתמשים – וזה נכון. המדיום הוא המסר".  

לעומת זאת, ד"ר יפעת גוטמן, מהמחלקה לסוציולוגיה באוניברסיטת בן גוריון, חושבת שצריך להנמיך ציפיות. גוטמן, החוקרת עם פרופ' תמר כתריאל מאוניברסיטת חיפה טקסי זיכרון אלטרנטיביים בחברה הישראלית, מסבירה שכשרוצים לבחון מיזמים חדשניים כאלו – צריך להפריד בין הצורה לתוכן. "יש מדיומים שבהם המסר הוא לאו דווקא רדיקלי או שונה מהשיח הדומיננטי על השואה בחברה הישראלית".

ד"ר יפעת גוטמן: "יש מגמה של עייפות בקרב הצעירים מטקסי הזיכרון הממלכתיים והם מחפשים דרכים חדשות לזכור את השואה. צריך לבדוק אבל מה המסר"

לדבריה יש מגמה של עייפות בקרב הצעירים מטקסי הזיכרון הממלכתיים והם מחפשים דרכים חדשות לזכור את השואה. למשל זיכרון בסלון או טקסים אלטרנטיביים שכוליים ז'אנרים אומנותיים כמו ספוקן וורד. "במקרה הזה צריך לבדוק מה המסר, כי ברוב המקרים גם כשמדובר בצורות חדשות – המסר דומה לזה הממלכתי ויש שילוב של הישן, במיוחד עדויות, הפרסונליזציה של האסון".

"אם זה נועד לקידום מסחרי – יש פה בעיה"

גם אם לפרויקט יש צדדים חיוביים, נשאלת השאלה האם באמת אפשר לרדד את הוראת השואה לסטורי של 15 שניות? "החוכמה בעבודה עם נוער היא לא לכפות עליהם משהו שהם לא יכולים לעמוד בו או להציג להם תוכן שלא מותאם אליהם – אלא לנסות להתחבר אליהם מהמקום שלהם", אומר יגאל כהן, מנכ"ל בית לוחמי הגטאות. "להגדיר את עמוד האינסטגרם כרדוד, זה בעייתי כי מדובר בעולם שבו חיים בני הנוער. יש פה מהלך שיכול להיות רלוונטי, אם רק יעשה בצורה מכובדת ומכבדת".

אלון מוליאן, משרד פרסום טוויסטד: "יש כאן חדשנות ושימוש נכון במדיה. מהניסיון שלי, בכל פעם שניסו לעשות שימוש חדשני במדיה היו ביקורות, בטח אם יש פה חיבור לפרה קדושה"

הבחירה באינסטגרם לפרויקט אינה מקרית. "בשנתיים האחרונות יש נדידה מסיבית של קהלים בעיקר צעירים לאינסטגרם, ושם מתקיים מעבר קיצוני לעולמות של הסטוריז, כך שאני יכול להבין את הבחירה במדיום", אומר אלון מוליאן, מבעלי משרד הפרסום הדיגיטלי טוויסטד. "יש כאן חדשנות ושימוש נכון במדיה. מהניסיון שלי, בכל פעם שניסו לעשות שימוש חדשני במדיה היו ביקורות, בטח אם יש פה חיבור לפרה קדושה".

הפרסומים מדברים על כך שכוכבי השקיע מיליוני דולרים בפרויקט, והשאלה המתבקשת היא אם יש גם אינטרס כלכלי שיווקי מאחוריו. "אם זה נעשה כפרויקט פרו בונו, שאורז את פיסות התוכן לשפה אינסטגרמית בצורה אינטיליגנטית ונכונה – זה נהדר. אם זה נועד לקידום מסחרי כלשהו יש פה בעיה", מציין מוליאן. מומחים אחרים בתחום התוכן השיווקי העלו תהיות האם קהל היעד של הפרויקט, שיעקוב וייתן לייקים לסיפוריה של אווה – ישמש למטרות מסחריות אחרות בעתיד. מטעמו של כוכבי סירבו להגיב לשאלות בנושא המודל הכלכלי.

מתי כוכבי, שעומר מאחורי הפרויקט. מעסקי אבטחה ועד מיזמי תוכן | צילום יח"צ
מאיה כוכבי. שותפה למיזם | צילום: טוויטר

כוכבי, איש היי-טק ישראלי רב פעלים והשפעה, הוא מבעלי ומייסדי AGT, תאגיד טכנולוגי הממוקם בשווייץ, המציע "פתרונות כוללים" ומתקדמים של מערכות אבטחה, חיישנים, מצלמות מעקב ומנעולים ביומטריים למדינות ומתקני תשתית. כוכבי הוא גם בעליה של חברת לוג'יק לשעבר, שהיתה ממוקמת בישראל וסיפקה שירותים טכנולוגיים עבור AGT בלבד, העסיקה בכירים בעולם המודיעין הישראלי, ונסגרה לפני כמה שנים. שמו של כוכבי נקשר בעבר לעסקים במפרץ הפרסי.

גורם שייעץ בעבר לכוכבי בתחומי התוכן והדיגיטל חושב כי הרווח הוא בעיקר תדמיתי. "האינטרס המרכזי שלו זה להיות מפורסם סטייל סטיב ג׳ובס. הוא רואה עצמו כמין thought leader ועתידן. פה למשל, הוא ממציא את תיעוד השואה של מחר".

גורם נוסף המכיר את עסקיו של כוכבי אומר כי להערכתו "כוכבי מעורב בכך באופן אישי. הוא שם על זה לא מעט כסף. זה חלק מקרן ההשקעות שלו במדיה עם יונה ויזנטל. הוא מודע לגיחוך על המהלך, אבל בעיני יש פה מהלך יפה. זה באמת איך שכוכבי רואה את הצעירים, שכל מה שמעניין אותם היום זה הרשתות".

מטעמו של כוכבי לא נמסרה תגובה.

שריפה, אחי, שריפה!

צקצוק בלשון: הטוקבק של השמאלנים


הסיפורים החמים

דמוקרטיה במשבר

השרה להגנת הסביבה, של נתניהו: סילמן דורשת מהמפכ״ל שיאכוף מפגעי רעש בהפגנות לשחרור חטופים

מחדל ה-7 באוקטובר

בניסיון להתנער מאחריות לטבח בזיקים, בצה״ל זורקים את חיילי גולני מתחת לגלגלים

דמוקרטיה במשבר

ראשי האוניברסיטאות וחברי הממשלה חולקים את אותה אידאולוגיה

שיחה על זה post

קטגוריות

  • דעות
  • חברתי
    • החברה הערבית
    • מבקשי מקלט
    • צדק חברתי
      • דיור ציבורי
  • חם
  • מגזין
  • מדיני-בטחוני
    • יהודה ושומרון
    • מלחמת אוקטובר 23
      • מחדל ה-7 באוקטובר
    • עזה
    • צבא
  • מקומי
    • סביבה
    • תכנון
  • משפט ופלילים
    • אלימות מינית
    • דמוקרטיה במשבר
    • משטרה
    • נשק
    • שחיתות
  • פוליטיקה ותקשורת
    • פוליטי
    • תקשורת
  • פרויקטים
    • русский / English / عربى
    • גלריות
    • וידאו
  • רווחה
    • בריאות הנפש
    • חינוך
  • תחקירים

המקום הכי חם בגיהנום || 

עיתונות עצמאית, בלי פחד. 

אנחנו מחויבים לנקודת מבט קשובה, ביקורתית ומאוזנת, אבל היא לעולם לא חפה מתפישת עולם, מעמדות ומעקרונות. במגזין הזה אנו מבקשות לעשות עיתונות שדבקה בעקרונות של דמוקרטיה, שוויון וצדק חברתי. עיתונות חוקרת, חפה מפחד וממורא. עיתונות שאינה חוששת לקחת צד. ששומרת על פרופורציות, שאינה מתלהמת, שנצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים, סקרנית ובודקת את עצמה.

 

© 2024 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי.

Fatfish

בתקופה בה הממשלה מתנגחת בתקשורת החופשית, זה הזמן לתמוך בעיתונות שהם לא יצליחו להביס

אנחנו חייבים את התמיכה שלך כדי להמשיך לחקור, לחשוף ולדווח, ולעשות עיתונות שמשפיעה על המציאות.

לתמיכה בכל סכום >

×
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • ראשי
  • חם
  • מלחמת אוקטובר 23
  • דמוקרטיה במשבר
  • חברתי
  • בריאות הנפש
  • מקומי
  • תחקירים
  • דעות
צרו קשר
מי אנחנו

© 2025 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish