השקיעו
בעיתונות עצמאית
  • אודות
  • צרו קשר
יום רביעי, דצמבר 3, 2025
לתמיכה בכל סכום
המקום הכי חם בגיהנום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • חם
  • דעות
  • תחקירים
  • מגזין
  • וידאו
  • פרויקטים
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה בכל סכום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה
חולה קורונה במעייני הישועה בבני ברק | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

חולה קורונה במעייני הישועה בבני ברק | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

גם לחולי הקורונה הקשים מגיעה הזכות להיפרד ולמות כרצונם

האם בידוד החולה הנוטה למות ומניעת קרבה פיזית ליקיריו ברגעיו האחרונים, מקובלים מבחינה מוסרית? עשרות אנשי מקצוע קוראים לעדכן בדחיפות את חוק החולה הנוטה למות וליישם אותו גם בתקופת הקורונה

הדס שהרבני סיידון ❘ הדס שהרבני סיידון
27/04/2020
| מגזין
תמונה ראשית : חולה קורונה במעייני הישועה בבני ברק | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

משנים כיוון! במקום לצרוך תקשורת שמוכרת אותך, הגיע הזמן להשקיע בעיתונות עצמאית שעובדת אך ורק בשבילך


פרחיה זינגר נולדה בצ'כוסלובקיה, וגורשה עם משפחתה לגטו בערב פסח. בחג השבועות היא הגיעה עם הטרנספר הראשון למחנה המוות אושוויץ-בירקנאו, שם חייתה חודשים ונחשפה לזוועות, עד שנשלחה למחנה עבודה בגרמניה. היא שרדה את השואה, אך איבדה את כל משפחתה. לישראל הגיעה בגיל 18, הקימה משפחה וגרה בנהריה. בתה התחתנה עם אבא שלי, וכך זכינו להכיר אותה, אישה פעילה, חדה, עצמאית, שתמיד שמחה לדבר ולצחוק כשהיא עם סיגריה ובירה ביד. אהבתי אותה והערכתי אותה מאוד.

בחורף 2015 פרחיה חלתה ופינויה לבית החולים הציל את חייה. אחרי האשפוז ההוא מצבה הפיזי והמנטלי החמיר מהר מאוד. דבר מהאישה הנמרצת, הצלולה ומלאת ההומור שהיתה לא נותר. מלאו לה 88 חודש לפני שמתה בשל מחלות רקע ובעקבות שפעת בחורף 2018. מבית האבות היא פונתה לבית החולים, ושם ביקשה משפחתה הקרובה להימנע מכל טיפול מאריך חיים. היו להם שנים להתכונן לרגע הזה.

בדיעבד חשבו שאם היו יודעים מה צפוי לה, אולי לא היו מפנים אותה שלוש שנים קודם לכן לבית חולים. פרחיה היתה חפצת חיים, אבל לי אין ספק שאם מישהו היה שואל אותה בתחילת אותה שנה, היא היתה מתעבת את חיי התלות הסיעודיים שחיכו לה ומתנגדת להם. אם היתה יודעת מה המשמעות של מחלה בגילה, יתכן שהיתה מעדיפה טיפול פליאטיבי (מקל). 

אלו מחשבות חסרות טעם. הכחשת המוות נעימה לנו, רובנו מסרבים לקבלו לחיינו, וללא ידע רפואי מספק, קשה לקבל החלטה ברגע של לחץ. והחשוב מכל: בני משפחה לא יכולים לקבל החלטה עבור יקירם אם הוא לא הביע עמדה ברורה בנושא. כדי שחולה הנוטה למות יוכל להביע את עמדתו, המוות חייב להיות נושא שמדברים עליו במשפחה. רק ככה אפשר לממש את זכויות החולה הנוטה למות, והדברים חייבים לעלות השולחן דווקא עכשיו, כשהקורונה מסכנת את חייהם של קשישים רבים כל כך.


רוב החולים ימותו כשהם מונשמים

משבר הקורונה מעמת את אנשי מערכת הבריאות עם סוגיות מוסריות ממדרגה ראשונה: רופאים שהתחייבו לעשות הכל כדי להציל חיים, נאלצים לבחור בין חולים שיחוברו למכונות הנשמה; בניו יורק, הם אף נדרשים להפסיק החייאה אחרי 20 דקות (במקום 30-40 דקות) בשל העומסים האדירים על מערך החירום. ישראל לא הגיעה למצב חירום זה עד כה, אך סוגיות אתיות מעסיקות את הצוותים הרפואיים, ואת החולים ומשפחותיהם.

השאלות העיקריות הן האם חיבור החולה למכונת ההנשמה נעשה באישורו ובהסכמתו, כשידועות לו המשמעויות של צעד זה; והאם בידוד החולה הנוטה למות ומניעת קרבה פיזית ליקיריו ברגעיו האחרונים מקובלים מבחינה מוסרית? נייר עמדה חדש, שעליו חותמים בשבוע האחרון אנשי ונשות מקצוע העוסקים במקצועות הבריאות, צריך היה להיכתב זה מכבר כדי למנוע מצבים מורכבים שלהם אנו עדים כיום בתדירות גבוהה.  

פרחיה היתה חפצת חיים, אבל לי אין ספק שאם מישהו היה שואל אותה בתחילת אותה שנה, היא היתה מתעבת את חיי התלות הסיעודיים שחיכו לה ומתנגדת להם

נגיף הקורונה כידוע פוגע בצורה הקשה ביותר בקשישים. מלבד החום הגבוה, הנגיף עלול להוביל להידרדרות נשימתית מהירה מאוד, שבה מטפלים על ידי חיבור החולה למכונת הנשמה המזרימה חמצן לריאות. מכונות ההנשמה זוכות לפרסום כבעלות ערך טיפולי משמעותי, למרות שהנתונים הנוגעים לחולים בקוביד-19 אינם מראים זאת. חולי קורונה הנזקקים להנשמה הם בעלי סיכון תמותה בסיסי של 50 אחוז, וזאת ללא תלות בגורמי סיכון או גיל. סיכוני התמותה בחולים שבריריים הוא 80 אחוז, וסיכוי ההחלמה בחולים אלה למצב בריאות בסיסי הוא זעום ביותר.

אוכלוסיית הקשישים בבירור תתקשה לשרוד את המגפה הסוערת הזו. חולים רבים עלולים לסיים את חייהם בעודם מונשמים, טיפול הכרוך באי נוחות וכאב, ולכן מתבצע כשהם מורדמים. אם ישרדו, חלק גדול מהם יתקשה להיגמל מההנשמה, ובכל מקרה יסבלו מקשיי תפקוד. ההנשמה אמנם מקלה על המצוקה המיידית, אולם כרוכה בסבל וכאב, ויתכן שאינה רצויה על ידי החולה. האם זקנים עם מחלות רקע או במצב סיעודי (חלקם דמנטיים) – היו בוחרים בעודם צלולים בטיפול פולשני מאריך חיים כמו הנשמה?

חולה קורונה מטופל בבית החולים מעייני הישועה בבני ברק. ההידרדרות הנשימתית היא מהירה מאוד | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

ההידרדרות הנשימתית במקרה של קורונה היא מהירה מאוד, וצריכות להתקבל החלטות מיידיות לגבי הנשמה. בישראל אין קוצבי זמן במכונות ההנשמה, והפסקת פעולת מכונת ההנשמה אסורה לפי חוק, ולכן יש משמעות רבה להחלטה על חיבור למכונת הנשמה. 

לצוותים הרפואיים ברור שחולים עם סיכון תמותה של 80 אחוז יש להגדיר כחולים הזכאים לזכויות "החולה הנוטה למות", בהתאם לחוק שחוקקה המדינה. אך מה המשמעות של הגדרה כזו אם החולה מעולם לא נחשף אליה קודם, או כשבני משפחתו שומעים אותה לראשונה ברגע משבר? בפועל המדינה השאירה את הצוותים הרפואיים ללוות לבד את החולים ובני משפחותיהם במפגש עם המוות המתקרב, ללא הכנה מנטלית לקראתו, וללא יכולת לקבל החלטות.

לחולי קורונה מונשמים יש סיכון תמותה של 50 אחוז, בחולים שבריריים הוא עולה ל-80 אחוז, וסיכוי ההחלמה למצב בריאות בסיסי הוא זעום ביותר

יכול להיות שחלק מהקשישים המונשמים היו מעדיפים בעודם צלולים שהמשאבים שהושקעו בהגדלת מספר מכונות ההנשמה, יושקעו בצרכים הדחופים של מערכת הבריאות, כמו הגדלת התקנים של הצוותים הרפואיים. אולי היו מעדיפים למות ולא לסבול. כרגע רבים מהם, במצב קשה ביותר, מונשמים בבתי החולים בעיקר כי השיח הציבורי על חשיבות מכונות ההנשמה בנה את הציפייה שכך יהיה, מבלי לברר מה רצונם האמיתי.

דורשים לראות את נכדינו

כבר שבועות שמשרד הבריאות מפרסם כי "מפגשים בין אנשים הם סכנת חיים". מי התיר פרסום מסוכן כזה?  אנשים בריאים מתקשים לקיים כיום את כללי הבידוד, כי הצורך האנושי בקרבה פיזית הוא כה גדול. הקשישים הנדבקים בקוביד-19 אמנם עלולים לחלות בצורה המסכנת את חייהם, אבל בשל בידודם מחברה אנושית הם עלולים למות עוד קודם לכן – מבדידות.

פרופ' חיים עומר כתב לאחרונה פוסט שבו קרא "זקני כל העולם התאחדו! אין לכם מה להפסיד זולת תא הבידוד שלכם!". הוא מבהיר כי, "הדבר הראשון והחיוני ביותר עבורנו הוא לפגוש את בני המשפחה שלנו! ולא רק בזום. אנחנו רוצים לראות את ילדינו, נכדינו, אחיינינו, בני דודינו וחברינו לא רק דרך המסך אלא במפגש של בשר ודם.

המדינה השאירה את הצוותים הרפואיים ללוות לבד את החולים ובני משפחותיהם במפגש עם המוות המתקרב, ללא הכנה מנטאלית או יכולת לקבל החלטות

"אנחנו נחליט מתי נהיה כבר מוכנים להתחבק, אבל לראות אותם אנחנו צריכים! ואנחנו מעיזים לדרוש, שאם נחלה ונהיה בסכנה למות, על החברה לדאוג לכך שיוכלו להיפרד מאיתנו! אנו דורשים לייצר אמצעי מיגון לא רק כדי לדחוק אותנו לפינה סטרילית, אלא גם כדי לבוא ולהיפרד מאיתנו במקרה הצורך!"

החולים בקורונה, המבודדים מקרוביהם, עוברים בימים אלו טלטלה קשה. התמיכה הפיזית, המגע החם, הנוכחות בחלל משותף, נלקחו מהם בבת אחת. הרחקתם מחברת אדם עלולה להוביל את החולים לחוש שננטשו מבחינה רגשית, דבר שיכול להיות נסבל כל זמן שהחולה במצב טוב, מסוגל לקיים תקשורת מילולית ורואה אופק יציאה מהמצב הנגזר עליו. אך מה לגבי אלו שמחלתם קשה והם נוטים למות? כיצד נלקחת מהם הזכות לממש את הצורך האנושי ביותר בקרבה, מגע וחום?

"לאן נעלמו המטופלים"? רופאים מדברים על הרוצח השקט של מגפת הקורונה

לינוי בר גפן

לפני שבועיים עשו מעשה בבית החולים איכילוב. הצוות הרפואי בראשות פרופ' רוני גמזו, מנהל איכילוב, הבין כי חובה עליהם לאפשר למטופליהם לממש את הזכות להיפרד. ימים לפני פסח הם החליטו למחות נגד האיסור להתקרב לאהוביך בימיהם האחרונים, איסור שהפך מקובל ברחבי העולם. זהו בית החולים הראשון בעולם שהתיר לבני משפחה להגיע להיפרד מחולה קורונה שעמד לפני מותו. גם ביחס לבתי האבות המליץ פרופ' גמזו על כניסת בני משפחה, אך לצער הקשישים והמשפחות לא הפך זאת להנחיה.

החולים בקורונה עוברים טלטלה קשה. התמיכה הפיזית והמגע נלקחו מהם בבת אחת. אך מה לגבי אלו שמחלתם קשה והם נוטים למות? כיצד נלקחת מהם הזכות לממש את הצורך האנושי ביותר בקרבה, מגע וחום?

החותמים על נייר העמדה, חלקם הגדול ממקצועות בריאות הנפש, ציינו כי הזכות לשהות יחד ולהיפרד היא זכות אנוש. לתפיסתם, "ההחלטה האמיצה של בית החולים איכילוב לפעול למען בריאות הנפש בתנאי סיכון הגוף", צריכה להפוך לזכות רשומה בחוק החולה הנוטה למות. 

חבל שפרופ' גמזו לא המשיך במסר ההומני מרחיק הלכת שלו על הזכות להיפרד. לאחרונה הוא מונה על ידי משרד הבריאות לטיפול במשבר הקורונה בבתי האבות, וכשהציג את התוכנית אמר שהשאיפה היא "להגיע לאפס מתים". באמת, פרופ' גמזו? זהו מסר מבלבל מאוד עבור קשישים. 

איכילוב הוא בית החולים הראשון בעולם שהתיר לבני משפחה להגיע ולהיפרד מחולה קורונה שעמד לפני מותו. לצער הקשישים והמשפחות בארץ, זה לא הפך להנחיה

האם לא ראוי להכין אותם לכך שעליהם להיפרד מן העולם? האם יש דרך לשאוף ל"אפס מתים" בבתי האבות או במוסדות סיעודיים? גמזו, שסיפר בתוכנית "עובדה" איך חלה ולמד על בשרו את הצורך במגע ובתקווה, אולי ביקש להעניק תקווה, אבל במקרה הזה במחיר גבוה מאוד: המשך הכחשת המוות המשותפת, אשליית החיים בכל מחיר ומיקוד הכשרת הצוותים הרפואיים בבתי האבות בטיפול בקורונה – ולא בטיפול במוות.  

בדיוק כמו כרטיס אדי  

למרות שאין מחקר מספק על מוסדות סיעודיים, קיימת מגמה מוכרת של צוותים רפואיים להפנות חולים בשלבים סופיים לבתי החולים. הפנייה זו מתרחשת גם אם החולים ביקשו להימנע מטיפול רפואי, מכיוון שהצוות והדיירים האחרים אינם ערוכים להתמודד עם העומס הפיזי והנפשי הכרוך בטיפול בקשישים לקראת מותם.

משבר הקורונה הוא הזדמנות לעשות שינוי משמעותי בהתנהלות בתי האבות. המדינה צריכה להשקיע בהכשרת הצוותים הרפואיים בבתי האבות ובמוסדות הסיעודיים ללוות את החולים עד מותם, בוודאי אם ביקשו להימנע מטיפולים מאריכי חיים. כך יזכו להיפרד מן העולם ומיקיריהם כשהם בסביבה מוכרת, זוכים למגע מידיים מוכרות. זהו הדבר היחיד שניתן לספק לחולה הנוטה למות.

פסיכולוגית שמבודדת במלון הקורונה: "יש פה אנשים שממש מאבדים את זה"

מאשה אברבוך

כל זה אינו עניין לקשישים בלבד, ובטח שלא רק לימי קורונה. מגיע לכולנו לחשוב על טיפולים מאריכי חיים, ולהרהר בשאלות על תפיסת העולם שלנו ביחס אליהם. לגבש עמדה לגבי מהם חיים ראויים בעינינו ומהו מוות ראוי. אמנם אנשים בריאים וצלולים לא מבקשים את מותם, אך חלקם יעדיפו אותו על טיפולים מאריכי חיים במצב שבו הם הופכים לחולים הנוטים למות בשל מחלה קשה או נגיף. במצב כזה, טיפולים מאריכי חיים עלולים לדון אותם לימים, שבועות, חודשים ואפילו שנים של סבל.

אין לנו שליטה על האופן שבו יסתיימו חיינו, אבל החוק בישראל מכיר באוטונומיה של החולה לקראת מותו הקרב. מותר לנו להימנע מטיפולים שמיועדים להאריך את חיינו, ולהעדיף טיפול תומך, מקל, שבחירה בו משמעה השלמה עם מותנו הקרב. לצערנו, חוק החולה נוטה למות, בנוסח הנוכחי, מקשה עד מאוד על יישומו, כולל חובה לחידוש ההנחיות כל חמש שנים.

כשפרופ' גמזו אמר שהשאיפה היא "להגיע לאפס מתים", הוא אולי ביקש להעניק תקווה, אבל במחיר גבוה מאוד: המשך הכחשת המוות  

קידום מודעות הציבור לזכות אזרחית מהותית זו, ונוהל קצר ופרקטי ליישומה, הם חובה מוסרית של המדינה, כי זו מלאכה שרק היא מסוגלת לבצע. השינוי בנכונות לתרומת איברים דרך חתימה על כרטיס אדי למשל, הוא תוצאה של השקעה בהעלאת מודעות הציבור לאורך שנים רבות, למרות שהנושא עורר התנגדות רבה בתחילת הדרך. מה שהתחיל כאגודה בסוף 1978 הפך עם השנים למרכז הלאומי להשתלות, וקרוב למיליון ישראלים חתומים כיום על הכרטיס מציל החיים. 

בשבוע האחרון בחרו עשרות אנשי מקצוע ממקצועות הבריאות להצטרף באופן אישי-מקצועי-אתי ולחתום על נייר עמדה זה, במקביל לעבודתה של ועדה ציבורית שהוקמה באפריל 2020 על מנת "לקבוע עקרונות מנחים אתיים, משפטיים ודתיים, ושיקולים יישומיים רפואיים-טיפוליים במצב חירום רפואי בתקופת מגפת הקורונה, בזמן שאין מחסור באמצעים מצילי חיים וכוח אדם מיומן, ובזמן שנוצר מחסור כזה".

בנייר העמדה אנו דוחקים במדינה להקים כבר היום מערך הסברה לאומי מקיף, המנגיש מידע על זכויות החולה הנוטה למות. אלו לא נושאים לדון בהם בחיפזון מול אנשים הנמצאים במצוקה גופנית או נפשית, וזו ודאי לא מלאכה לעמותה, שעושה עבודה נהדרת. 

בנייר העמדה אנו דוחקים במדינה להקים כבר היום מערך הסברה לאומי מקיף, המנגיש מידע על זכויות החולה הנוטה למות

כולנו צריכים לפעול במרץ ליישום החוק, עד היום שבו נוכל לחתום על כרטיס ליל"ך, על שם העמותה הפועלת מאז 1987 לשמירת כבוד החולה הנוטה למות ושיפור איכות חייו. לחתום בפשטות, דרך המחשב ולא דרך דואר רשום, באופן חד פעמי ללא צורך בחידוש החתימה, ובאופן עצמאי, ללא צורך בעדים. 

כל אחד ואחת מאיתנו, לא רק הקשישים, צריכים להכיר את זכותנו להשאיר הנחיות בנוגע לטיפולים מאריכי חיים ולמנות מיופי כוח למצב שבו לא נוכל לתת הנחיות באופן עצמאי. מגיע לנו לחיות בכבוד ולמות בכבוד. 

הכותבת היא פסיכולוגית קלינית, יזמה וכתבה עם פרופ' אורי הדר את נייר העמדה

שתף

  • לחצו כדי להדפיס (נפתח בחלון חדש) הדפס
  • יש ללחוץ כדי לשלוח קישור לחברים באימייל (נפתח בחלון חדש) דואר אלקטרוני
  • לחיצה לשיתוף ב-X (נפתח בחלון חדש) X
  • לחיצה לשיתוף ב-WhatsApp (נפתח בחלון חדש) WhatsApp
  • לחיצה לשיתוף ב-Telegram (נפתח בחלון חדש) Telegram
  • לחיצה לשיתוף בפייסבוק (נפתח בחלון חדש) פייסבוק

אהבתי

אהבתי טוען...

אולי יעניין אותך גם...



הסיפור הקודם

טלפון שבור: התקשר לדבר עם חבר חולה קורונה, וקיבל הודעה להיכנס לבידוד

הסיפור הבא

משפחות הנערים מאיה נאפה מאיימים: "תמחק את הפוסט או שתגמור בלי בית"

הדס שהרבני סיידון

הדס שהרבני סיידון

הסיפורים החמים

בריכות הדגים הן משאב קריטי לכלכלת הקיבוץ או שטח שאפשר להשתמש בו למגורים, מלונאות ופארק צפרות. תלוי מי שואל | צילום פלאש 90
המקומון

"אנחנו לא אור עקיבא": הקיבוץ העשיר שנאבק על הזכות להישאר סגור, לבן ודליל

❘ דור זומר וסיון תהל

תוכנית המתאר החדשה של קיבוץ מעגן מיכאל מבטיחה להפוך את הקיבוץ לאימפריית תיירות עם מלונות בוטיק וספא, אבל מעבר לגדר, ביישוב הצפוף והעני בישראל, רואים בה שלב נוסף בתהליך ארוך של דחיקה. מסע אל תוך המסמכים חושף איך, באמצעות מוסדות התכנון ובכסות של הליך מינהלי תקין, הופכים בריכות דגים לגן לאומי ומונעים מג׳סר א-זרקא להתרחב

הסיפור המלאDetails
צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

ח״כ ביטון מאיים בתביעה יצוגית על 300 מיליון שקל שיועדו לנכי צה״ל ונעלמו

תם ולא נשלם: אמא של יוסף סלמסה בבית המשפט השלום בבת ים, הבוקר | צילום: סיון תהל

המאבק על האמת של יוסף סלמסה: פשרה הושגה, הכרה מלאה לא

צילום: עופר ששון, פלאש 90

בזמן שהסיחו את דעתכם עם הפצ״רית, הממשלה תאפשר חדירה למצלמות דרך טלפונים ומחשבים

מתקן הכליאה ״מגרש הרוסים״ בו היה כלוא הקטין | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

אחרי שבודד והותקף מינית: ביהמ״ש שחרר את הנער על הרצף האוטיסטי למעצר בית

הסיפור הבא
תומכות מחוץ לבית המשפט בקפריסין | צילום:

משפחות הנערים מאיה נאפה מאיימים: "תמחק את הפוסט או שתגמור בלי בית"

גלעד ארדן וקציני משטרה במאה השערים | פלאש90, אוליבייה פיטוסי

"בתום מצב החירום, לא כל פרקטיקות המעקב אחר אזרחים ייפסקו"

ליאור אבישר (מימין) ומאיה קליין. יישמו את מה שלמדו בהייטק כדי לעזור | צילומים באדיבות המצולמות

שתי סטודנטיות הקימו סטארט אפ שהציל אלפי קשישים בסגר. עכשיו הן זקוקות למימון

Themed Share Widget

אהבתם? שתפו את הכתבה

וואטסאפ X טלגרם אימייל העתק קישור

הכי חם בטוויטר

הציוצים שלי
המקום הכי חם בגיהנום

© 2025 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish

  • מי אנחנו
  • צרו קשר
  • תנאי שימוש באתר
  • תמכו בעיתונות עצמאית
  • אנחנו מחויבים לנקודת מבט קשובה, ביקורתית ומאוזנת, אבל היא לעולם לא חפה מתפישת עולם. עיתונות שדבקה בעקרונות של דמוקרטיה, שוויון וצדק חברתי. עיתונות חוקרת, חפה מפחד וממורא, שאינה חוששת לקחת צד, שומרת על פרופורציות, אינה מתלהמת, נצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים. עיתונות סקרנית ובודקת את עצמה.

כאן עושים עיתונות אמיתית*

*עיתונות חוקרת, סקרנית ובועטת, שנצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים. דווקא בימים החשוכים שעוברים על כולנו, ולנוכח שתיקתם של גופי התקשורת, אנו גאים לעמוד בחזית הערכית של העיתונות בישראל, ומחויבים לעקרונות של דמוקרטיה, שיוויון, קדושת חיי האדם וצדק.

×
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • ראשי
  • מדיני-בטחוני
  • משפט ופלילים
  • כלכלה וחברה
  • פוליטיקה ותקשורת
  • המקומון
צרו קשר
מי אנחנו

© 2025 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish

 

טוען תגובות...
 

    %d