השקיעו
בעיתונות עצמאית
  • אודות
  • צרו קשר
יום רביעי, דצמבר 3, 2025
לתמיכה בכל סכום
המקום הכי חם בגיהנום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • חם
  • דעות
  • תחקירים
  • מגזין
  • וידאו
  • פרויקטים
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה בכל סכום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה
לא למדנו כלום: מצב החינוך בישראל | עיצוב תמונה: גיא עמיאל

לא למדנו כלום: מצב החינוך בישראל | עיצוב תמונה: גיא עמיאל

"מבחינת מצב החינוך, אנחנו נמצאים על סף איום קיומי למדינה"

ארבע מערכות חינוך נפרדות שזכאיות לתקציבים לא שוויוניים, רפורמה אחרי רפורמה שמטלטלות את מוסדות החינוך עד כדי שיתוק וגם שחיקה במעמד המורים ובביקוש להוראה. בפרויקט "לא למדנו כלום" צללנו לעומק הכשל במערכת החינוך בישראל וגילינו שהמצב חמור יותר ממה שכולם מדמיינים. כתבה ראשונה בסדרה

איתי רון ❘ איתי רון
09/07/2023
| חינוך
תמונה ראשית : לא למדנו כלום: מצב החינוך בישראל | עיצוב תמונה: גיא עמיאל

משנים כיוון! במקום לצרוך תקשורת שמוכרת אותך, הגיע הזמן להשקיע בעיתונות עצמאית שעובדת אך ורק בשבילך


עם סיום שנת הלימודים יותר מ-2 מיליון תלמידים שבו לבתיהם עם תעודות שהעריכו את יכולותיהם הלימודיות, המשמעתיות ואולי גם החברתיות. אם התעודה הייתה ניתנת בכיוון ההפוך, איזה ציון הייתה מקבלת מערכת החינוך? 

״איכות החינוך שמקבלים ילדי ישראל כיום יקבע את עתיד המדינה. אין אף אומה אחרת שהשיגה כל כך הרבה בשנים מעטות כל כך – ועומדת בפני איום קיומי לאבד הכל״, אומר דן בן דוד, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת תל אביב, מנכ"ל מוסד שורש למחקר כלכלי-חברתי, ולשעבר מנכ"ל מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית. ״למרות שישראל אולי נראית כאחת המדינות המשכילות ביותר בעולם, איכות מערכת החינוך שלה היא מהנמוכות בעולם המפותח. האיכות חשובה יותר מהכמות״.

"מדינת ישראל יודעת להיערך בצורה מאורגנת כשיש איום קיומי עליה. היא ידעה לעשות את זה בקורונה והיא עושה זאת כשיש מלחמה. אך למרבה הצער, לא מבינים שמבחינת מצבו של החינוך, אנחנו נמצאים על סיפו של איום קיומי למדינה״, מזהירה דלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך היוצאת, ששימשה בתפקיד עד ינואר. 

כבר עכשיו למרות שתקציב משרד החינוך הוא הגדול מבין המשרדים, הישגי התלמידים בישראל נמוכים לפי כל המבחנים הבינלאומיים, והם הולכים ומידרדרים. "התלמידים מגיעים לתיכון בלי מיומנויות: הם לא יודעים לקרוא ולכתוב כמו שצריך, לא מצליחים להתבטא, אוצר המילים שלהם דל", אומרת מורה לתנך בתיכון ממרכז הארץ. "אני מוצאת את עצמי מסבירה מילים בכיתה שאני לא מבינה איך הם לא מכירים". 


בפרויקט "לא למדנו כלום" שאנו מעלות ב"המקום הכי חם" ניסינו למפות את הבעיות המרכזיות שהובילו את המערכת לנקודת שפל היסטורית. משיחות רבות שניהלנו עם מומחים לחינוך, כולם מפנים אצבע מאשימה להתנהלות המשרד האמון עליהם ולדרג הפוליטי, אשר במשך שנים לא השכילו להתאים את תוכניות הלימוד ואת שיטות ההוראה לעידן הנוכחי. התוצאה: מערכת מיושנת ולא רלוונטית, שלא מכינה את התלמידים לחיים הבוגרים כאזרחים במדינה. 

"לא למדנו כלום": המשבר המתמשך בחינוך – כתבות נוספות בסדרה

  • במקום לדבר על המחסור במורים, צריך לדבר על מה מלמדים ומה הרמה
  • "ילדים עם השכלה של עולם שלישי לא יוכלו לתחזק משק של עולם ראשון"
  • עשור וחצי של רפורמות השאירו מערכת חינוך מבולבלת וחסרת עמוד שדרה

במה משרד החינוך עסק? בקידום תוכניות ורפורמות פופוליסטיות, אשר הונחתו מלמעלה, ללא היוועצות עם המורים והמנהלים בשטח, ובלי הבנת הצרכים של התלמידים ובתי הספר.  

בעשור וחצי האחרונים התחלפה רפורמה ברפורמה, אלו לרוב נוצרו מתוך ראייה קצרת טווח, על מנת ששר החינוך האמון על המשרד יוכל לגרוף הון פוליטי או לפחות יצליח להותיר חותם בפרק הזמן הקצר שבו הוא מכהן. ״לא מעניין אותם מה יקרה אחרי שהם יעזבו את המערכת״, אומר מורה ממרכז הארץ, ״רוב השרים לא רצו בכלל להיות שרי חינוך, והם לא מבינים שתהליכים חינוכיים ושינויים לוקחים זמן״. 

כל שר חינוך שהגיע עם אג'נדה שונה משל קודמו בתפקיד, טרף את הקלפים ודרס את התהליך שניסה השר הקודם להוביל. שום רפורמה או חזון לא מומשו במלואם. כך נוצרה מערכת מבולבלת, ללא רוח מפקד מובהקת.

עיבוד: גיא עמיאל

״מעבר למשאבים שמתבזבזים ולתהליכים שלא מתרחשים, המציאות הזו שוחקת את צוותי החינוך וההוראה. הדרג המבצע מטולטל ללא הפסקה", אומרת שטאובר. "יש פה מערכת שמאבדת את האמון של כל המעורבים בה״. 

בתוך האקלים הפוליטי המשתנה תדיר, אף גורם לא מקדם שינוי שיפתור את הבעיות המהותיות במערכת, למשל בהקמת מועצה חיצונית אשר תהיה מנותקת מהשפעות פוליטיות ותוכל לקדם תהליכים ארוכי טווח. 

ארבע מערכות חינוך

בעיה מטרידה נוספת שמדרדרת את תלמידי ישראל לתהומות הם חלוקת מערכת החינוך לארבע מערכות מגזריות שונות (ממלכתית, ממלכתית דתית, חרדית וערבית) אשר אמות מידה שונות חלות עליהן. לכל אחת תקציבים שונים, לעיתים לא פרופורציונליים לחלקם באוכלוסייה, אוטונומיות ניהוליות ופדגוגיות שונות, היוצרות מאבקים בלתי פוסקים וקושי לפקח על החומר הנלמד. ובעיקר, שורה תחתונה שאינה עומדת בקנה אחד עם ערכים דמוקרטיים –  חוסר שוויון בחלוקת המשאבים ובמתן ההזדמנויות לילדים שעוברים תחת מערכת החינוך. 

כך, מערכות החינוך הממלכתית-דתית והחרדית זוכות ליחס שונה בתקציבים ובבחירת התכנים, לעיתים ללא דרישות סף ללימודי ליבה. ההחלטה התקציבית האחרונה מחודש מאי, על העברת עשרות מיליארדים בעשור הקרוב לחינוך הפרטי ולישיבות בניגוד לחוק חינוך ממלכתי, הופכת את ישראל למדינה היחידה בעולם שבמקום להטיל סנקציות תקציביות – מתמרצת בתי ספר שלא לומדים לימודי ליבה, כך לפי חוות דעת של הממונה על התקציבים באוצר, יואב גרדוס. 

עיבוד: גיא עמיאל

"יש פה חוסר הוגנות בסיסי", אומר נמרוד אלוני, פרופ' לפילוסופיה של החינוך במכללת סמינר הקיבוצים. "לחרדים ולדתיים יש מועצה ששומרת עליהם, בלי קשר למדיניות של שר החינוך הנבחר. לעומתם, החינוך הממלכתי נותר ללא מגן, והוא זה שמביא את המדע, ההשכלה והדמוקרטיה ודווקא אותו מקצצים, זה המעשה הכי פחות פטריוטי שמדינה יכולה לעשות״.

ובינתיים, החינוך במגזר הערבי סובל מהזנחה ארוכת שנים ונמצא ברמה של מדינת עולם שלישי, גם בהשוואה למדינות ערביות שכנות. לא רק שהמדינה מפלה תקציבית וביורוקרטית את מערכת החינוך הערבי, היא גם מתייחסת אליו בחשדנות.  

נוטשים ספינה טובעת

אחת הבעיות המדוברות ביותר היא המחסור במורים, אך זהו רק סימפטום של בעיה אקוטית אחרת: היחלשות מעמד המורה. 

בנוסף לחוסר בתגמול כלכלי הולם, בעשור האחרון המורים איבדו מיוקרתם המקצועית. בעבר ראו במקצועות החינוך וההוראה שליחות, ובחרו לעסוק בתחום למרות השכר הנמוך. כעת בשל מעמדם העגום של המורים, מכללות ההוראה משוועות לסטודנטים, שנרתעים מלהגיע גם כשתנאי הקבלה הולכים ויורדים.

עיבוד: גיא עמיאל

כתוצאה מכך קיים כיום מחסור של כ-4,500 מורים, שמוביל לכך שרבים מהמורים המגיעים ללמד בבתי הספר עוברים הכשרות לא מספקות ואינם בקיאים בחומר אותו הם מלמדים בצורה מקצועית דיה. 

בלי גיבוי מהמערכת, עם הורים שנושפים להם בעורף ותלמידים שמזלזלים בהם, עם מערכת שמטלטלת אותם לפי צרכים פוליטיים ובלי אוטונומיה מספקת – המורים נוטשים את הספינה הטובעת. 

״מערכת החינוך לא גיבשה לעצמה מודל של בוגר אותו היא רוצה להוציא מהמערכת״, אומרת סמדר מורס, מנהלת בית הספר נופים בתל אביב. "התלמידים מרגישים את הבלבול המערכתי ואת חוסר האופק – והתוצאות מדברות בעד עצמן״. 

הזרמת כספים נוספים אל מערכת החינוך אינה מהווה תחליף להתמודדות עם בעיות השורש שלה. רמת הידע הנמוכה מאוד של ילדי ישראל, הפערים הענקיים בידע בין התלמידים, ושיעור הילדים המקבלים השכלה ברמה של עולם שלישי, שאין לו אח ורע בעולם המערבי – אינם נובעים ממחסור במשאבים אלא מתפקוד לקוי וניהול כושל של מערכת החינוך על כל רבדיה.

"אם לא נבין בתודעה שלנו שאין הרשמה להכשרות, שתוכניות הלימודים לא רלוונטיות ושיטות ההוראה ושצוותי חינוך לא מצליחים להתמודד עם הבעיות הרגשיות של הדור הזה, שיוצא ללא כלים לחיים; אם לא תהיה תוכנית לאומית ארוכת טווח לכך נהיה במצב שהתוצאות לא יאפשרו למדינה להתמודד עם האתגרים שמצפים לה", אומרת שטאובר. "לכן חייבת להיות חקיקה והקצאת משאבים ואורך רוח וזמן של עשור קדימה״.

שתף

  • לחצו כדי להדפיס (נפתח בחלון חדש) הדפס
  • יש ללחוץ כדי לשלוח קישור לחברים באימייל (נפתח בחלון חדש) דואר אלקטרוני
  • לחיצה לשיתוף ב-X (נפתח בחלון חדש) X
  • לחיצה לשיתוף ב-WhatsApp (נפתח בחלון חדש) WhatsApp
  • לחיצה לשיתוף ב-Telegram (נפתח בחלון חדש) Telegram
  • לחיצה לשיתוף בפייסבוק (נפתח בחלון חדש) פייסבוק

אהבתי

אהבתי טוען...

אולי יעניין אותך גם...



הסיפור הקודם

"חובב, יש בחורה שהפעלתי עליה כוח": מאבטח של השרה גמליאל תקף מפגינה

הסיפור הבא

במקום לדבר על המחסור במורים, צריך לדבר על מה מלמדים ומה הרמה

איתי רון

איתי רון

[email protected]

הסיפורים החמים

בריכות הדגים הן משאב קריטי לכלכלת הקיבוץ או שטח שאפשר להשתמש בו למגורים, מלונאות ופארק צפרות. תלוי מי שואל | צילום פלאש 90
המקומון

"אנחנו לא אור עקיבא": הקיבוץ העשיר שנאבק על הזכות להישאר סגור, לבן ודליל

❘ דור זומר וסיון תהל

תוכנית המתאר החדשה של קיבוץ מעגן מיכאל מבטיחה להפוך אותו לאימפריית תיירות עם מלונות בוטיק וספא, אבל מעבר לגדר, ביישוב הצפוף והעני בישראל, רואים בה שלב נוסף בתהליך ארוך של דחיקה. מסע אל תוך המסמכים חושף איך, באמצעות מוסדות התכנון ובכסות של הליך מינהלי תקין, הופכים בריכות דגים לגן לאומי ומונעים מג׳סר א-זרקא להתרחב

הסיפור המלאDetails
צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

ח״כ ביטון מאיים בתביעה יצוגית על 300 מיליון שקל שיועדו לנכי צה״ל ונעלמו

תם ולא נשלם: אמא של יוסף סלמסה בבית המשפט השלום בבת ים, הבוקר | צילום: סיון תהל

המאבק על האמת של יוסף סלמסה: פשרה הושגה, הכרה מלאה לא

צילום: עופר ששון, פלאש 90

בזמן שהסיחו את דעתכם עם הפצ״רית, הממשלה תאפשר חדירה למצלמות דרך טלפונים ומחשבים

מתקן הכליאה ״מגרש הרוסים״ בו היה כלוא הקטין | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

אחרי שבודד והותקף מינית: ביהמ״ש שחרר את הנער על הרצף האוטיסטי למעצר בית

הסיפור הבא
לא למדנו כלום: שחיקה במעמד המורה | עיצוב תמונה: גיא עמיאל

במקום לדבר על המחסור במורים, צריך לדבר על מה מלמדים ומה הרמה

לא למדנו כלום: ארבע מערכות חינוך בישראל | עיצוב תמונה: גיא עמיאל

"ילדים עם השכלה של עולם שלישי לא יוכלו לתחזק משק של עולם ראשון"

לא למדנו כלום: כל שר והרפורמה שלו | עיצוב תמונה: גיא עמיאל

עשור וחצי של רפורמות השאירו מערכת חינוך מבולבלת וחסרת עמוד שדרה

Themed Share Widget

אהבתם? שתפו את הכתבה

וואטסאפ X טלגרם אימייל העתק קישור

הכי חם בטוויטר

הציוצים שלי
המקום הכי חם בגיהנום

© 2025 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish

  • מי אנחנו
  • צרו קשר
  • תנאי שימוש באתר
  • תמכו בעיתונות עצמאית
  • אנחנו מחויבים לנקודת מבט קשובה, ביקורתית ומאוזנת, אבל היא לעולם לא חפה מתפישת עולם. עיתונות שדבקה בעקרונות של דמוקרטיה, שוויון וצדק חברתי. עיתונות חוקרת, חפה מפחד וממורא, שאינה חוששת לקחת צד, שומרת על פרופורציות, אינה מתלהמת, נצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים. עיתונות סקרנית ובודקת את עצמה.

כאן עושים עיתונות אמיתית*

*עיתונות חוקרת, סקרנית ובועטת, שנצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים. דווקא בימים החשוכים שעוברים על כולנו, ולנוכח שתיקתם של גופי התקשורת, אנו גאים לעמוד בחזית הערכית של העיתונות בישראל, ומחויבים לעקרונות של דמוקרטיה, שיוויון, קדושת חיי האדם וצדק.

×
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • ראשי
  • מדיני-בטחוני
  • משפט ופלילים
  • כלכלה וחברה
  • פוליטיקה ותקשורת
  • המקומון
צרו קשר
מי אנחנו

© 2025 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish

 

טוען תגובות...
 

    %d