השקיעו
בעיתונות עצמאית
  • אודות
  • צרו קשר
יום חמישי, יוני 19, 2025
לתמיכה בכל סכום
המקום הכי חם בגיהנום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • חם
  • מלחמת אוקטובר 23
  • דמוקרטיה במשבר
  • חברתי
  • בריאות הנפש
  • מקומי
  • תחקירים
  • דעות
המקום הכי חם בגיהנום
לתמיכה בכל סכום
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
המקום הכי חם

בתור אוטיסט שמרותק לכסא בבית ספר יש לי ערך כלכלי הכי גבוה

משרד החינוך מלמד: לשקר כדי לשרוד

איל שחל ❘ איל שחל
31.10.16
| מגזין

משנים כיוון! במקום לצרוך תקשורת שמוכרת אותך, הגיע הזמן להשקיע בעיתונות עצמאית שעובדת אך ורק בשבילך


אני עומד לספר לכם סיפור עצוב מאוד, על נער בן 15 (אני) שאיבד את מורתו האהובה, בגלל שמשרד החינוך לא קורא את החוק וגם לא את החוזרים של עצמו שמתבססים על החוק. משרד החינוך רוצה רק דבר אחד, לא חינוכי ולא מוסרי בעליל – שגם אנחנו נשקר. למעשה, הוא מעניש את מי שלא מוכן לשקר. אותי.

א. כסדום היינו

אולי יעניין אותך גם:

קריאה לכל מי שמרגיש אבוד

״החוסר שלו כל-כך גדול, אני חייבת להחזיר את הבן-אדם הזה חזרה"

מה אנחנו יכולים ללמוד מסוריה על מאבקים אזרחיים והפלת שליטים רודניים?

בבוקר בו קיבלתי את ההודעה שלא יהיו לי יותר זכויות אם לא אשקר בהוראת משרד החינוך, הייתי בטוח שאני חי בסדום. שמי איל שחל, בן 15. אני נמצא על הרצף האוטיסטי, התחנכתי בגן תקשורת והלכתי לכיתת תקשורת. למדתי בכיתה א' חודשים ספורים, לפני שאמא שלי הוציאה אותי לחינוך ביתי, לאחר שילדים בכיתה התנכלו לי בניצוחה של מורה לא חכמה במיוחד. המנהלת ננזפה. המורה כבר לא עובדת שם.

במשך חודשים רבים לא ידעתי מי אני ומה אני. המשקעים נותרים גם לאחר שאתה כביכול מחלים.


הסיבה לכך שהחינוך הביתי שלי נמשך עד עצם היום הזה היא שהמערכת איננה מוצאת לי מסגרת לימוד מתאימה. אני שייך לשני קצוות: קוגניציה גבוהה מאוד, תפקודים פיזיים ותקשורתיים נמוכים. אני לא נמצא בבית מרצון או בגלל גחמה של הוריי.

מתוקף "חוק חינוך חינם לילדים חולים, התשס"א-‎2001" קיבלתי שירות של הוראה פרטנית בבית (שש שעות שבועיות) ארבע שנים, עד סוף ספטמבר: קודם מהזכיינית "תללי"ם" ולאחר מכן מהזכיינית "קדימה מדע" (שלבים). אותה מורה נפלאה. השנה נוסף גם מטפל במוסיקה. זה לא הרבה, אבל בשבילי זה היה צוהר לעולם החיצוני. את שניהם איבדתי כעת.

"שלום, זו המשפחה  של איל שחל?"

"כן"

"מדברים מהזכיינית שמפעיל משרד החינוך. צר לנו, אבל משרד החינוך הוציא חוזר שלפיו הוא לא אחראי יותר לאיל, כי הוא בחינוך ביתי"

"סליחה, למה אתם מתכוונים?", שאלה אמא שלי, "משרד החינוך הרי מפקח על החינוך הביתי. אני מלמדת, מגישה דו"חות, בקשות, מקבלת אישור להמשיך שנה אחר שנה"

"זה נגמר. היום משרד החינוך מתייחס רק לילדים שרשומים בבית ספר"

"אבל איל לא יכול ללכת לבית ספר. בגלל זה הוא לומד בבית"

"אז רק שיירשם לבית ספר כלשהו. לא משנה לאיזה. ואז השירות ימשיך"

"אבל הוא לא יילך לבית הספר!"

"זה לא משנה. הוא יהיה רשום שם"

"ואם לא?"

"אז אנחנו מצטערים לומר לך שהמורה לא תבוא יותר, וזה חבל מאוד, כי אנחנו יודעים שהוא אוהב אותה מאוד"

"רגע אחד, יש לאיל איבחון רישמי, יש לו אישור רופא ללימודים בבית"

(שתיקה קצרה)

"משום מה, השנה משרד החינוך החליט שהרופא הוא מטפל בעיצוב התנהגותי. כן, אנחנו יודעים שזה מוזר, כי יש לו רישיון רופא והכל. אבל אם איל יהיה רשום בבית ספר, גם זה יסתדר".

ב. לחלם דמינו

רצתי לבדוק את חוזר המנכ"ל המעודכן באתר של משרד החינוך. מצאתי חוזר מה-1.4.2009. לא כתוב שם דבר וחצי דבר ממה שנאמר. ההיפך הגמור. החוזר מאשש את חוק התלמיד החולה/ מרותק לביתו: "יובהר כי על ילדים שנמצאים בביתם תקופה ארוכה בהמלצת רופא ו/או פסיכיאטר יחולו הוראות חוק חינוך חינם לילדים חולים, התשס"א-2001 והנחיות משרד החינוך" (נהלים, 3.8 ג').

נכון, החוזר כולל גם המלצה בלשון זו: "מומלץ שיתקיים קשר בין הילד לבין בית ספר רשמי או מוכר שאיננו רשמי לצורך קבלת שירותים כגון שימוש בספרייה או במרכז המשאבים של בית הספר וכן אפשרות להשתתף בפעילויות חברתיות במתחם בית הספר. ההשתתפות מותנית בהסכמת בית הספר." (אותו חוזר, 3.15).

אבל זה לא בלשון ציווי או התניית שירות. משרד החינוך לא העז לכתוב במפורש את מה שמסרו לנו בכתב ובעל פה שני גורמים רשמיים שערכו עמו את הבירור: שהוא בכלל לא מוכן להעניק את השירות שהוא צריך להעניק על פי חוק, אלא אם יהיה חתום עליו מנהל בית ספר כלשהו. הוא יודע היטב שזו הפרת החוק עליו הוא מסתמך – חוק התלמיד החולה, ושבכך הוא משנה בבת אחת את הכללים שאין לו בעצם רשות לשנות: מנהל המסגרת החינוכית בחינוך הביתי הוא ההורה או מישהו מטעמו. לכן זה חינוך ביתי.

ג. לחיי יש ערך. כלכלי.

אתם ודאי שואלים את עצמכם מדוע משרד החינוך מתנכל לשיעורים שלי עם המורה שלי ועם המטפל משה. ישנן שתי תשובות אפשריות:

1. כי משרד החינוך מתעב בכל לב ובאופן אידאולוגי גם מסגרות שהוא אמור לפי חוק לפקח עליהן. במקרה שלי הם צודקים. אני מנצל את החינוך הביתי שלי, אליו נדחפתי בעל כורחי ועם טראומה גדולה, כדי להפוך לאדם חושב.

לחוסר הסובלנות האידאולוגי של משרד החינוך יש תשובה פשוטה: אם החלטתם שאתם קיסרות ולא דמוקרטיה, תתנהגו בהתאם. תתלו ילדים בסלים מהתקרה של הכיתה, ממש כמו קארל הגדול.

2. כי יש לי ערך כלכלי גבוה יותר כנער אוטיסט בחינוך מיוחד, מרותק לכסא בבית ספר כלשהו.

כל תלמיד בבית ספר מתוקצב, ותלמידי חינוך מיוחד מתוקצבים יותר ביוקר, בגלל יום הלימודים הארוך, החופשים שבהם יש קייטנה וסל הטיפולים. אל תזלזלו. אגב, אני שווה הכי הרבה כשאני לא נמצא פיזית בבית הספר. הנדוניה שלי עדיין שם, ונוכחת. הרישום לביה"ס, לעומת זאת, הוא כמובן פיקטיבי, רק כתנאי לקבלת השירות. איש לא מצפה שאלך לבי"ס ובי"ס לא מצפה שאבוא אליו. הם לא ידווחו על העדרות ולא יבואו לחפש אותי. 

התופעה של רישום פיקטיבי היא לא רק מגונה לחלוטין, היא גם רווחית לגופים מפרי החוק. ביה"ס הפיקטיבי רק מרוויח ממנה: את התיקצוב שלי, את סל הטיפולים שלי שיינתן לילדים אחרים (לא בהכרח ילדי חנ"מ), מקום שהם יטענו שהוא תפוס (בעודי יושב על כיסאי בביתי). אני, אגב, לא מקבל כלום. אמי מממנת הכל. משרד החינוך כבר העניש מזמן את ילדי החינוך ביתי בביטול התקצוב שלהם, עוד לפני שהחל החינוך הביתי שלי. יתרה מזאת, כשהייתי רשום פיקטיבית לביה"ס ממנו ביקשתי להימלט, כתנאי לקבלת האישור של החינוך הביתי, וכף רגלי לא דרכה בביה"ס, אמי חוייבה לשלם אגרת חינוך. עונש כפול.

גם משרד החינוך מרוויח – על הנייר, הוא גורע אותי מהסטטיסטיקה של מי שלא נמצא במערכת החינוך, אבל רק על הנייר. בעצם, אני נמצא בבית. הם לא מטפלים בי.

אני רק מפסיד מהדרישה לרשום אותי פיקטיבית לביה"ס. המערכת עמוסה מדי גם כך ולא תהיה לי שום כתובת במערכת: לא מחנכת, לא יועצת. איש לא יכיר אותי. לא יקיימו אתי אפילו קשר בדוא"ל. איש לא ירגיש מוסמך לחתום על טופס. לכן, אני מעדיף להיות מסווג כחינוך ביתי.

ד. כבוד שר החינוך, נדרש פה תיקון גדול.

מחוזר המנכ"ל העוסק בנהלי החינוך הביתי, נשמטו מספר מילים שמשקפות את המציאות שהחוזר עוסק בה, ואלו הן: "הרישום של תלמידי החינוך הביתי שגם עונים להגדרה של ילדים חולים/ מרותקים לביתם הינו פיקטיבי ולשם הוצאת כספים מקופת המדינה". אנא, תקנו את החוזר כך שישקף נאמנה את העובדה שמשרד החינוך מורה לבתי הספר לבצע עבירות פליליות.

בתמונה: "ציור אחרון לפרידה"- ציירתי אותו לשלי רביד-נדל, מורתי היקרה. למעשה, לימדתי את עצמי לצייר על זכוכית כדי להעניק לה מתנה מיוחדת לפרידה. זה הרישום היחיד שאיננו פיקטיבי בפרשה הזו. הוא טבול בדמעות לבי.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: הטענה בדבר רישום פיקטיבי משוללת כל יסוד. משרד החינוך מעניק שירותי חינוך לתלמידים חולים בביתם, ובזכות מיזם זה מעל אלף ילדים בשנה זוכים לביקורי בית של צוותי הוראה. המיזם רלוונטי אך ורק לתלמידים שנמצאים במערכת החינוך, ולפי חוק הוא אינו יכול לחול על תלמיד שנמצא במסגרת חינוך ביתי. הורי התלמיד מוזמנים לרשום אותו לבית הספר, ולקבל את מגוון השירותים שהמשרד יודע להעניק.



הסיפורים החמים

חם

דיגום לפני הכל: לוחמים נדרשים לעלות על מדים לפני שהם מתפנים למרחב מוגן 

החברה הערבית

פיקוד העורף היהודי: מאות אלפי אזרחים מופקרים ללא הגנה מפני הטילים

חם

60 אלף שקל ל-30 שעות הפלגה עם עוד חמישה אנשים: הישראלים שנמלטים מהארץ ביאכטות 

קטגוריות

  • דעות
  • חברתי
    • החברה הערבית
    • מבקשי מקלט
    • צדק חברתי
      • דיור ציבורי
  • חם
  • מגזין
  • מדיני-בטחוני
    • יהודה ושומרון
    • מלחמת אוקטובר 23
      • מחדל ה-7 באוקטובר
    • עזה
    • צבא
  • מקומי
    • סביבה
    • תכנון
  • משפט ופלילים
    • אלימות מינית
    • דמוקרטיה במשבר
    • משטרה
    • נשק
    • שחיתות
  • פוליטיקה ותקשורת
    • פוליטי
    • תקשורת
  • פרויקטים
    • русский / English / عربى
    • גלריות
    • וידאו
  • רווחה
    • בריאות הנפש
    • חינוך
  • תחקירים

המקום הכי חם בגיהנום || 

עיתונות עצמאית, בלי פחד. 

אנחנו מחויבים לנקודת מבט קשובה, ביקורתית ומאוזנת, אבל היא לעולם לא חפה מתפישת עולם, מעמדות ומעקרונות. במגזין הזה אנו מבקשות לעשות עיתונות שדבקה בעקרונות של דמוקרטיה, שוויון וצדק חברתי. עיתונות חוקרת, חפה מפחד וממורא. עיתונות שאינה חוששת לקחת צד. ששומרת על פרופורציות, שאינה מתלהמת, שנצמדת לעובדות ולסטנדרטים מקצועיים, סקרנית ובודקת את עצמה.

 

© 2024 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי.

Fatfish

בתקופה בה הממשלה מתנגחת בתקשורת החופשית, זה הזמן לתמוך בעיתונות שהם לא יצליחו להביס

אנחנו חייבים את התמיכה שלך כדי להמשיך לחקור, לחשוף ולדווח, ולעשות עיתונות שמשפיעה על המציאות.

לתמיכה בכל סכום >

×
אין תוצאות
צפיה בכל התוצאות
  • ראשי
  • חם
  • מלחמת אוקטובר 23
  • דמוקרטיה במשבר
  • חברתי
  • בריאות הנפש
  • מקומי
  • תחקירים
  • דעות
צרו קשר
מי אנחנו

© 2025 כל הזכויות שמורות למקום הכי חם בגיהנום - מגזין עיתונאי עצמאי | פיתוח Fatfish